Без шофьорска книжка и без застраховка, но на достойната възраст от 103 години - полицията в Италия спря един от най-възрастните нарушители на правилата за движение на всички времена.
Джузепина Молинари, родена през 1920 г., е шофирала автомобила си посред нощ в центъра на северния италиански град Бондено, съобщиха властите във вторник.
Молинари е привлякла вниманието на служителите на реда с това, че около 1 ч. през нощта е карала рисково все по едни и същи улици отново и отново.
След като е спряна за проверка, полицейски патрул установява, че шофьорската ѝ книжка е изтекла преди две години.
Освен това възрастната дама вече не е имала застраховка за автомобила си - факт, който принуждава полицаите да конфискуват превозното средство.
За разлика от други държави, в Италия водачите трябва да преминават редовни медицински прегледи.
В края на февруари Европейският парламент заседава за първи път дали подобно правило да започне да се прилага скоро и в целия ЕС.
Депутатите обаче гласуваха против задължителните здравни прегледи на притежателите на шофьорски книжки в Съюза - за момента това решение остава в компетенцията на отделните държави членки.
Наскоро Европейската комисия предложи водачите да кандидатстват отново за свидетелство за управление на МПС на всеки 15 години и да представят медицински тестове или самооценка на здравословното си състояние, като не се назоваваше конкретно възрастово ограничение.
Предложението на изпълнителния орган на ЕС има за цел да направи автомобилния транспорт в Европа по-безопасен.
ЕК оповести предварителни данни за смъртните случаи по пътищата за 2023 г. При ПТП са убити около 20 400 души, което е с 1% по-малко спрямо 2022 г. Въпреки известния напредък след 2019 г., малко държави членки са на път да постигнат целта на ЕС и ООН за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи при пътни инциденти до 2030 г
Общото класиране на смъртните случаи по държави не се е променило значително, като най-безопасна за шофиране е Швеция (22 смъртни случая на един милион жители), следвана от Дания (27).
България (82) и Румъния (81) са отчели най-висок брой загинали през 2023 г. Средната стойност за ЕС е 46 смъртни случая на един милион души население.
Регламентът за периодични здравни прегледи на шофьорите в Италия предвижда подновяване на книжката на всеки десет години. Навършилите 50-годишна възраст - на всеки пет години, тези 70 - на всеки три години, а възрастните над 80 - на всеки две години.
Инициативата на европейските институции сега предизвика дебат доколко възрастните хора представляват риск на пътя.
В Германия например вероятността възрастните да участват в пътнотранспортни произшествия е по-малка, в сравнение с по-младите като абсолютен брой - но те също така са значително по-малко на пътя, а рискът от произшествия е сравним с този на по-младите водачи по отношение на изминатите километри.
Според Федералната статистическа служба възрастните граждани, които участват в произшествия, е по-вероятно да са главният причинител, отколкото по-младите хора, пише немското издание "Spiegel".
Предстои законът да бъде подложен на консултации между Европейския парламент и държавите членки. Разговорите обаче ще започнат едва след европейските избори през юни.
Тогава членовете на новоизбрания парламент ще седнат на масата за преговори.
Междувременно Молинари се извини за постъпката си, но не изрази готовност да се откаже от шофьорската си правоспособност.
"Искам да си купя мотопед, за да не загубя независимостта си. Искам да запазя мрежата си от приятелства. Искам също така да мога да изпълнявам задълженията си самостоятелно - от пазаруване до игра на карти", каза тя в ефира на телевизионния канал Rai.