Проучване на британската Фондация за психично здраве установява, че 40% от младите хора се притесняват за вида си, тъй като сравняват начина, по който изглеждат, с този на свои връстници. Най-често съдят по снимки в социалните мрежи, които невинаги показват реалността.
Тази несигурност е разпространена най-вече сред момичетата - 54%, докато значително по-малък процент (26%) момчета признават за подобен страх.
Това обаче не е изолиран случай, а е често срещана тенденция сред тийнейджъри и в други части от света. Социалните мрежи са пълни със селфита на момичета и момчета с перфектна, бляскава кожа, а зад тях без да подозираме стоят часове обработка с приложения като Facetune, филтри за красота или дори намеса на изкуствен интелект.
И все пак колкото повече време прекарваме в гледане на "идеални" образи, толкова по-зле се чувстваме в собствената си кожа. Това е особено тежко за тийнейджърите - най-вече когато става дума за грижа за лицето.
За тях грижата за кожата често означава много повече от това просто да се справят с пъпките. Как изглежда кожата им може силно да повлияе на това как се чувстват, уверени ли са, как възприемат себе си и дори какви решения ще вземат.
Някои например отказват да излизат навън в определени дни, ако забележат несъвършенства по лицето си, защото се чувстват “твърде грозни”.
Млади потребители в TikTok споделят подобни преживявания. Американката Аня Шумская например казва на последователите си в платформата как докато е на клуб, приятелките ѝ се социализират, а единственото, за което тя мисли, е колко “ужасна” е кожата ѝ.
@annatheshum A vulnerable post for me, but hoping that im not alone in feeling this anxiety #acne #newyork #nyc #newyorkcity #nyccontentcreator #contentcreator #goals #nycinfluencer #accutane #vulnerable #insecurity #columbia #columbiastudent #columbiauniversity #motivation #wellness #skincare #relatable #skincaretips #accutanejourney #accutanediary #selflove #confidence ♬ original sound - Anya 💕
В платформата има и други подобни истории от младежи, които поставят на пиедестал трудно постижим идеал за красота.
При някои социалният натиск за "перфектна" кожа води до истинска мания за постигането ѝ. Тя включва сложни skincare рутини с много стъпки и купуването на десетки продукти без предварително проучване на съставките и потенциалните ефекти.
Няколко проучвания през последните години показват, че младите хора днес са много по-склонни към перфекционизъм в сравнение с предишните поколения. При тях натискът за идеален външен вид е много по-голям, отколкото по времето на техните родители.
В контекста на грижата за лицето те се притесняват дали следват правилните стъпки и дали същите са достатъчни. От своя страна големите козметичните марки не им помагат особено, като ги заливат с непрестанни реклами, на които най-често има изобразени хора с безупречна кожа.
Така расте цяло едно поколение, за което стремежът към съвършена кожа се превръща в мания и ескалира в свръхтретиране с множество продукти. Инфлуенсърите от екрана на телефона, много от които не са здравни експерти, говорят за толкова много неща - тоник, слънцезащита, маски за лице, околоoчен крем, друг срещу акне и дори такъв против стареене.
Всичко това се превръща в тенденция, при която тийнейджърите, водени от това, което чуят и видят в социалните мрежи, започват да купуват продукти, без изобщо да знаят дали кожата им има нужда от тях. В някои случаи например купуват силни серуми против бръчки, ексфолианти и пилинги, които са предназначени да забавят процеса на стареене при много по-възрастни потребители. Въпреки това те показват своите покупки и сложни сутрешни и нощни процедури във видеа в TikTok.
Изобилието на пазара означава обаче и избор. Затова е важно младите да могат да се ориентират по-добре и да избират това, от което кожата им има нужда, вместо какво е популярно в TikTok.
С тази мисия от години се е заела BIODERMA, която подкрепя младежите чрез дългогодишната си кампания #Заедно сме в борбата срещу акнето. Тя обръща внимание на темата за акнето и предлага решения с помощта на специалисти в социалните мрежи.
Освен лекарските препоръки има базисни стъпки, които всеки тийнейджър може да следва в грижата за своята кожа. Точно както миенето на зъбите, почистването на лицето всеки ден е задължително. Важно е обаче с какво го правим.
Почистването на младежката кожа с обикновен сапун или салицилов спирт например не е вариант, макар много хора да смятат, че е. Подобен тип химични продукти агресивно премахват естествените мазнини, което води до прекомерно изсушаване и нарушаване на кожната бариера. В резултат кожата не само става по-чувствителна и склонна към раздразнения, но започва да произвежда още повече себум (специфичен мастен секрет по лицето), който може да влоши акнето.
Вместо това е по-добре да се използват мицеларна вода и измиващи гелове с балансирано pH. Mицеларната вода Sebium, разработена от лаборатория BIODERMA, нежно почиства кожата, без да я изсушава, като елиминира 93% от микрочастиците. Продуктът имитира естествения състав на кожата, като съдържа пречистващи средства, цинков глюконат и меден сулфат.
Тийнейджърската кожа понякога може да е истинско предизвикателство – омазняване, пъпки и черни точки. Тази комбинация от проблеми изисква балансирана грижа, с която да се изчистват несъвършенствата, а едновременно с това кожата да се хидратира.
За пълноценна грижа, особено ако кожата е чувствителна и склонна към раздразнения, идеално допълнение е Sébium Sensitive крем. Той е разработен специално за кожа, склонна към акне, като едновременно успокоява, възстановява хидратацията и намалява зачервяванията. При комбиниране с медицинско лечение на акне кремът видимо намалява пъпките, сухотата и раздразнението, като осигурява комфорт и дълготрайна хидратация.
Познанията за кожата и грижата за нея обаче си е цяла наука. От какви точно продукти се нуждае лицето е въпрос, чийто отговор може да е различен за всеки един човек. Затова най-правилната стъпка е записването на час при дерматолог, който ще помогне със справянето на проблема.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: