Снимка: © Getty Images

Той беше ухажван от Холивуд, но дълго отказваше да играе в англоезични филми. Сравняваха го с Марлон Брандо и Хъмфри Богарт и показа, че е повече от актьор, играещ ролята на полицай в екшън-трилъри.

Един от най-обичаните френски актьори Жан-Пол Белмондо вече не е сред нас, след като почина на 88-годишна възраст. Наследството му обаче остава вечно – над 80 филма, разпростиращи се в продължение на пет десетилетия.

Жан-Пол е роден през 1933. Мечтата му е да играе на сцена и три пъти кандидатствал в Консерваторията за драматични изкуства в Париж, преди прочутото училище по драма да го одобри. Така прекарва 50-те години на миналия век в опит да изгради кариера в театъра.

За щастие на световното кино, Белмондо успява да се превърне в един от любимците на зрителите на големия екран. Всичко започва с ролята му в "До последен дъх" (1960 г.) – филм, който поставя началото на френската Нова вълна. Там Жан-Пол не е толкова гангстер, колкото някой, изгледал твърде много гангстерски филми – самозванец, чийто идол е Хъмфри Богарт.

Жан-Пол Белмондо - френската икона, вдъхновила Тарантино и Спилбърг

Престъпността му се усеща повече като импровизация, отколкото сценарий, а отношението му в стил „не ми пука“ и „майната им на всички“ е запомнящо се, пише за него критикът на Variety Питър Дебрюж.

Филмът на Жан-Люк Годар представя именно Белмондо като лицето на новото поколение френски актьори и опровергава критиците в страната, които преди това смятат, че Жан-Пол не притежава нужната харизма.

Куентин Тарантино казва за него през 2013, че „Белмондо не е просто име на филмова звезда“. „Това не е просто име на един мъж. Това е име, което представлява жизненост, харизма и сила на волята“.

Уорън Бейти и Робърт Де Ниро опитват да уловят имиджа на Белмондо – съответно в „Бони и Клайд“ и сцената с „You talkin’ to me?“ от „Шофьор на такси“. Този имидж френският актьор гради в седемте години между „До последен дъх“ и комедията „Крадец“ на Луи Мал.

Може и да го причисляват към Новата вълна, но тогава той снима само три пъти с Жан-Люк Годар, като последният им филм за този период е „Лудият Пиеро“. В същото време Белмондо участва в няколко продукции с Клаудия Кардинале и в „Чочарка“ със София Лорен, които добиват огромна популярност по целия свят.

Белмондо оформя и нов тандем с режисьора Жан-Пиер Мелвил, който му дава ролята в „Леон Морен, свещеник“ от 1961 г. Там той е благочестив свещеник, тестван от привлекателна млада жена – Еманюел Рива. Година по-късно Жан-Пол снима с Мелвил „Le Doulos“ – криминален филм, който Куентин Тарантино нарича „любимия ми сценарий на всички времена“. Именно от него се е вдъхновил да създаде „Глутница кучета“ (1992).

Нещо обаче се обърква в третата им колаборация – „По-големият брат Фершо“ (1963). Мелвил е прекалено строг с актьорския състав и френската легенда Шарл Ванел няма намерение да търпи това. След скандал с режисьора Мелвил го нарича „старо копеле“, а Белмондо се намесва в полза на колегата си: „Нямаш правото да говориш така!“, казва той и посяга към Мелвил. След тази сцена Жан-Пол отказва да говори с режисьора, но 40-години по-късно прави римейк на филма, изигравайки ролята на Ванел.

Бойкотът отваря вратата на Мелвил да открие нова муза и я намира в лицето на Ален Делон. Все пак режисьорът опитва да привлече Белмондо за роля в „Червеният кръг“, където играе новият му любимец. Двамата актьори обаче са много различни – Делон е красивото момче, прикриващо емоциите си, докато Жан-Пол бързо поставя усмивка на лицето си, превръщайки главореза в съблазнител.

Ален Делон - Жан-Пол Белмондо - Борсалино 1970 филм

Все пак двамата участват заедно в няколко филма, като най-известният е „Борсалино“ от 1970 г. Оказва се, че се разбират доста добре, въпреки че пресата опитва да ги скара и да ги представи като врагове.

В началото на 60-те Белмондо прави много успешна серия от филми. Изгражда истински хит с ролята на Адриен Дюфурке в „Човекът от Рио“ – приключенска комедия, за която Стивън Спилбърг признава, че е използвал като вдъхновение за „Индиана Джоунс“. В края на десетилетието обаче Жан-Пол слага кариерата си на „пауза“ и отхвърля всеки проект, за който получава покани.

Оттам насетне започва да играе в по-малко мащабни продукции, като впечатлява с ролите на таен агент в „Професионалистът“ и на военен герой в „Ас на асовете“.

Той завинаги остава енигматична фигура, чиято чаровност може да продаде абсолютно всичко. Както казва Тарантино след „До последен дъх“ – „През следващите 20 години всички момчета, фенове на киното, лепяхме на стените си плакати с лика на Жан-Пол Белмондо“.


Най-очакваните нови филми на 2021 г. Най-очакваните нови филми на 2021 г.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

ДБ предлага военно-техническа помощ за Украйна още в първите дни на новото НС

Обединението критикува президента Радев относно позициите и решенията му за Украйна

9 бойци от елитна бригада на ГРУ на Русия са ликвидирани при бягството от Лиман

Сред тях има офицери от спецчастите на руското военно разузнаване

Страните от ЕС се споразумяха за нови санкции срещу Русия

Посланиците на страните от ЕС се споразумяха за осмия пакет от санкции срещу Москва

Гешев не вижда грешки в разследването срещу полицаите, замесени в катастрофата на Околовръстното

Свидетел на инцидента описа как полицайка се "кикотела" в компанията на шофьора-убиец

Илон Мъск все пак иска да купи Twitter за доворените 44 млрд. долара

След като по-рано прекрати сделката за покупка, Мъск отправи ново предложение към Twitter

Бунтът на отрязаните коси: Звездите на Франция подкрепиха жените на Иран

Жюлиет Бинош, Марион Котияр, Шарлот Рамплинг, Изабел Юпер и много други отрязаха косите си в знак на съпричастност

Ицо Хазарта се "извини" на Борисов за това, че има повече преференции от него

Хазарта победи Борисов, като събра 9 повече преференции на вота в неделя

"Възраждане" поиска да изгони журналисти от "Дневник", "Клуб Z" и "Медиапул", след което прекрати пресконференцията си

Костадин Костадинов твърди, че е "крайно некултурно" медии да не се съобразяват с исканията му

SpaceX Crew-5 полита. С руски астронавт на борда на US ракета за първи път от 2002 г.

Анна Кикина е единствената жена астронавт на "Роскосмос"