Зукърбърг и Мъск сриват трафика към новинарски сайтове във "войната" за внимание Снимка: © Getty Images

Медиите, които разчитат на посетители от мега-платформи като Facebook и X/Twitter, са изправени пред сериозни проблеми - докато старите социални мрежи се борят да запазят вниманието на собствените си потребители.

Американският сайт Axios публикува данни от Similarweb, които показват, че най-големите новинарски сайтове са изгубили десетки милиони препратки от Facebook и Twitter за изминалите три години.

Тенденцията е много видима при социалната мрежа на Марк Зукърбърг, и по-плавна при конкурентната платформа, която се ползва активно от журналисти и политически активни потребители.

Илон Мъск обаче също започва трансформация на X, която директно ще повлияе върху трафика на сайтовете за новини.

От 4 октомври социалната мрежа вече не показва заглавията на статиите, споделени в X, a само основната им снимка с вграден линк.

Така читателите не виждат акцента, заради който биха кликнали върху връзката.

Много от хората може да не разберат, че снимката всъщност е част от по-подробна публикация.

Това е сериозна промяна в досегашната дългогодишна практика на Twitter за визуализиране на съдържание.

Първоначално Мъск обясняваше тази промяна с "подобряване на естетиката" в X.

На 3 октомври обаче той дава по-логичен аргумент:

"Алгоритъмът ни се опитва да оптимизира времето, прекарано в X, така че линковете не получават толкова много внимание, защото хората ще прекарват по-малко време (в Х), ако кликват върху тях. Най-добре ще е да се публикува съдържание в дълъг формат на тази платформа", пише той.

Стратегията му явно е да накара повечето медии да си плащат за месечен абонамент (при който дългият формат е възможен заради повишения лимит до 25 000 символа в туит, имат приоритетно показване при търсене и по-голям капацитет за публикуване на видео), или да превърнат X от един от многото си комуникационни канали в дублираща платформа на основния си сайт.

Ребрандирането на Twitter също трябваше да е част от стратегия за превръщането му в "приложение за всичко", което да задържа потребителите с по-разнообразни услуги по примера на китайския WeChat.

Всичко това се случва на фона на нови данни, според които месечните приходи от реклами в САЩ на X са спаднали с най-малко 55% на годишна база, откакто Илон Мъск придоби социалната мрежа през октомври 2022.

Reuters цитира данни на аналитикс-фирмата Guideline, които показват как месец след месец X бележи внушителни загуби от реклама - през декември 2022 те са стигнали до -78% спрямо същия месец на предходната година. В най-добрия случай, през май 2023, спадът е бил с 57% в сравнение със същия месец на 2022, т.е. преди встъпването на Мъск в длъжност.

Axios обяснява общата тенденция на Facebook и Twitter към промяна с регулаторния натиск за изчистване на дезинформацията от социалните мрежи и с критиките на потребители за ограничаване на свободата им на изразяване.

Това затруднява достъпа на хора до достоверна информация, докато платформите се настройват към разпространение на популярни трендове, а не на качествени новини.

"Новинарската индустрия знаеше, че този ден ще дойде, но мнозина все още са неподготвени", коментира медията.

Оптимистичният им прочит е, че свръхзависимостта от трафика през социални мрежи досега пречеше на издателите да разработят свои собствени продукти, към които да привличат читателите си.

Axios смятат и че медиите са по-подготвени да защитават интелектуалната си собственост в AI-епохата, след като са си взели поуки от грешките, допуснати от прекомерното разчитане на социалните мрежи за оцеляването си.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Русия удари строителен хипермаркет в Харков, пълен с хора

Най-малко 24 души са ранени, а двама са загинали, много от хората са в неизвестност

17:36 - 25.05.2024