Бившата служителка на Facebook Франсис Хаугън, която изнесе хиляди документи, уличаващи компанията в злоупотреби, се яви за изслушване в американския Сенат.
37-годишната жена – бивш продуктов мениджър в отдела за дезинформация – заяви, че сайтовете и приложенията на компанията „вредят на децата, поддържат разделението и отслабват нашата демокрация“.
На 4 октомври Хаугън разкри самоличността си и стана ясно, че именно тя е човекът, снабдил Wall Street Journal с вътрешни документи и доклади от Facebook, публикувани в специална серия от журналистически материали. Тогава тя заяви, че компанията умишлено окуражава речта на омразата. Социалната мрежа знае, че платформите ѝ са използвани за разпространение на езика на омразата, насилие и дезинформация, но е опитала да скрие тези доказателства, твърдеше бившата служителка пред CBS.
Facebook, WhatsApp и Instagram паднаха часове след като вътрешен човек разкри злоупотреби
Само няколко часа по-късно Facebook претърпя най-големия си срив в последните години, като платформите му спряха да работят в продължение на 6 часа. Американските медии свързаха това с изказванията на Хаугън.
След като тя свидетелства в Подкомисията за защита на потребителите и техните данни в американския Сенат, основателят и собственик на Facebook Марк Зукърбърг ѝ отвърна. Той заяви, че последните атаки към компанията са нарисували „фалшива картина“ на социалната мрежа.
В писмо до служителите си Зукърбърг твърди, че обвиненията на Хаугън „нямат никакъв смисъл“. Той окуражава усилията на хората от Facebook да се борят срещу вредното съдържание, създавайки „водеща в индустрията изследователска програма по тези важни въпроси“.
„Ние се грижим дълбоко по темите за безопасността, благосъстоянието и психичното здраве“, пише в писмото, което Зукърбърг направи публично чрез Facebook-профила си. „Трудно е да гледаме такова отразяване, което погрешно представя работата и мотивите ни“.
Хаугън каза пред Сената, че ръководството на компанията „знае как да направи Facebook и Instagram по-безопасни, но няма да извърши необходимите промени, защото е поставило астрономическите си приходи като приоритет пред хората“. Тя заяви, че Марк Зукърбърг има пълен контрол над решенията и никой не може да го държи отговорен.
„В центъра на обвиненията е идеята, че ние даваме приоритет на печалбите си за сметка на безопасността и благосъстоянието на потребителите. Това не е вярно", отговори изпълнителният директор.
Зукърбърг не се съгласява и с друго обвинение - че Facebook показва на потребителите политическо съдържание, което противоречи на техните възгледи (и понякога граничи с екстремизъм), за да поддържа интерес. „Подобни твърдения са просто нелогични", каза той.
Според Хаугън - Facebook са направили проучвания, в които установяват негативни ефекти от съдържанието в платформите им, най-вече върху младите жени в Instagram, но въпреки това не предприемат мерки. Зукърбърг отвърна, че „няма смисъл една компания да изследва въздействието на продуктите си върху потребителите, без да смята след това да вземе предвид резултатите“.
„Не е важно колко хора минават към конкурентни услуги или колко пари губим, а какво означава това за хората, които разчитат на нашите услуги, за да общуват с близките си и да управляват бизнеса си“, заяви той. Отчете и че сривът на Facebook, Instagram и WhatsApp напомнил „колко важна за хората“ била работата на екипа му.
Хаугън се зарадва на срива на платформите. „Видяхме как Facebook беше свален от Интернет. Не знам защо, но знам, че в продължение на повече от 5 часа Facebook не беше използван за задълбочаване на разделението, дестабилизиране на демокрацията и за да накара младите момичета да се чувстват зле в телата си“, каза тя.
Според Зукърбърг – не е вярно, че 32% от тийнейджърките в Instagram не се харесват и че платформата продължава да поддържа тези цифри, вместо да предприеме мерки, за да ги намали. Той твърди, че много млади хора имали „позитивни преживявания“ в социалната мрежа. „За мен е важно, че всичко, което изграждаме, е безопасно и добро за децата“, твърди директорът.
И Републиканските сенатори, и тези от Демократическата партия заеха позицията, че във Facebook е нужна промяна. Това беше един от малкото случаи, в които двете партии се обединяват във възгледите си по дадена тема.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: