Новото Audi A3: Колата, която харесва завоите
Преди няколко дни в България беше официалната премиера на новото Audi A3 в България - четвъртото поколение на серията компактни автомобили от Инголщадт.
Това съвсем не е класът, който движи продажбите у нас, но е важен модел за останалата част от Европа, където практичната, градска кола има своето място.
A3 излезе през 1996 г. и беше нещо съвсем ново - едва по-късно BMW последва примера с 1 серия и Mercedes с A-Class.
Днес, след продадени пет милиона коли от модела, на новото A3 предстои да се утвърждава сред силна конкуренция в сегмента, а за това не стига само спортният и елегантен градски дизайн или логото на предницата.
В новото A3 и много от технологиите, които доскоро бяха запазени за луксозния клас.
А3 на Audi използва модулната система на групата и в този смисъл колата няма как да не ви напомня при каране като усещане на VW Golf, Seat Leon или Skoda Octavia.
Audi винаги се е позиционирал като най-прогресивната марка от VW Group ("Vorsprung durch Technik"), такъв е и случаят с A3.
Софтуерът на A3 и VW Golf е идентичен, но докато в Golf управлението на електрониката е през сензори, в A3 все още се намират добрите стари копчета, с които командвате климатика, избора на профили на шофиране, светлините. Скоростните лостове, които по-скоро са къси джойстици, също са почти еднакви. Новото им име е “компактен селектор”. Говорим за автоматичната седемстепенна предавателна кутия с два съединителя S tronic.
Въпреки мощното навлизане на тъчскрийновете, гласовото управление и сензорите, механичните копчета си остават по-лесното и бързо решение, особено докато карате.
Индивидуалните настройки могат да бъдат запаметявани в до шест потребителски профила – от климатичната инсталация и позицията на седалките до често избирани цели за навигационната система и редовно използвани медии.
Като казваме “карате”, трябва да отбележим, че нищо не знаете за тази кола, докато не вземете няколко завоя на скорост с нея. А3 минава през завоите толкова прецизно, че само си представяме как бихме я тествали между София и Боровец.
Спортното окачване е серийно при избор на екстериор S line и опция при
останалите варианти. Благодарение на по-твърдата настройка на амортисьорите и пружините, както и на намаляването на клиренса с 15 милиметра, колата лежи по-близо до пътя и респективно предлага по-интензивен контакт с пътя.
Предлага се и окачване с адаптивно регулиране на амортисьорите, което снишава каросерията с 10 милиметра по-близо до пътя. При този вариант всеки от амортисьорите автоматично се настройва спрямо състоянието на настилката и избрания
от системата Audi drive select режим на управление.
Набирането на колата е една идея по-решително от това на Golf, който също доста бяхме харесали.
Кокпитът в Audi също изглежда една идея по-елегантен, отколкото във VW. Можеше да е и повече, ако в желанието си за устойчивост, концернът не беше направил седалките от рециклирани пластмасови бутилки (за базовия модел). В това отношение конкурентът BMW 1 “мирише” повече на лукс.
Новата политика на концерна е дигиталните услуги да ги получавате според това какво оборудване кола купувате. Това означава, че от вас зависи дали на екрана ви да се появи навигация или картина от камерите за паркиране.
Самата навигационна карта е базирана на Google.
По същия начин са дигитализирани и фаровете, така че могат да показват различни светлинни линии в зависимост от нивото на оборудване.
Някои неща може да си купите впоследствие, както и да ги активирате само за определен период от време. Това обаче не може да стане с електрическите седалки, така че е добре да помислите за тях преди покупка.
Предните светлини поразително приличат на част от танграм - онази игра, в която се редят фигурки с остри ъгли. Те се състоят от три компонента с по пет LED-сегмента, които оформят специфичната им графика.
Новото A3 е пораснало с около три сантиметра по дължина и ширина, но междуосието остава непроменено. Има вариант Sportback с пет врати и класическа лимузина, като 3-те врати са част от миналото. Двигателите са бензинов със 150 к.с. (черната кола от снимките), който карахме и два дизелови двигателя със 116 к.с. и 150 к.с. (синята А3 от снимките).
Ще има и бюджетно решение - трицилиндров бензинов двигател със 110 к.с.. Бъдещето пред A3 е електрифицирането му до мек хибрид (като при Golf 8) и plug-in hybrid.
Спортната версия също не трябва да се пренебрегва: S3 e с 310 к.с. и ускорява от 0 до 100 км. за 4,8 сек, както и RS3, който ще е над 400 к.с.
Цената на описания модел започва от от 28.900 евро.