13-годишно момче превъртя играта Tetris. Защо това е историческо постижение

13-годишно момче превъртя играта Tetris. Защо това е историческо постижение

Всяка от стотиците милиони стандартни NES Tetris игри завършват по един и същи начин от 1989 г. насам: един от цветните геометрични блокове достига горната част на екрана и задейства съобщение „играта приключи“.

Тази 34-годишна традиция най-накрая е прекъсната. На 21 декември 2023 г. 13-годишният феномен Уилис Гибсън, известен като BlueScuti, стана първият човек в света, достигнал „kill screen" на играта. На езика на почитателите на игрите - превъртя я. Това се случва след 40-минутно изпълнение и 1511 реда правилно подредени блокчета.

Това, което прави постижението на BlueScuti още по-невероятно, е, че допреди няколко години общността на Tetris приемаше, че е функционално невъзможно човек да премине границата от много над 290 реда в рамките на една сесия.

Пътят към първия kill screen в NES Tetris подчертава колко много конкурентната общност е успяла да се подобри колективно за сравнително кратко време.

Защо това е постижение

Tetris е една от най-популярните компютърни игри в историята. Apple TV+ дори засне сериал за произхода ѝ. Той е базиран на истинските събития около надпреварата за лицензирането и патентоването ѝ в Русия в края на 80-те години на миналия век по време на Студената война.

Ако и когато играч достигне ниво 29 на NES Tetris (след изчистване на между 230 до 290 реда цветни блокчета, в зависимост от началното ниво), играта достига най-високата възможна скорост, обяснява изданието Аrs Тechnica. Когато това стане блокчетата падат много бързо и в този момент простото задържане наляво или надясно върху NES D-pad (джойстика) обикновено не може да доведе фигура, освен ако дъската - тоест вече падналите блоквета - не е изключително „ниска“ - т.е. има фигури само на първите един или два реда на екрана.

По този начин в продължение на години играчите, достигнали ниво 29, откриваха, че игрите им обикновено завършват само няколко фигури по-късно.

Техниките hypertap и rolling, които помагат за досегашните рекорди

Първият известен път покрай тухлената стена на ниво 29 е техника, която стана известна като hypertap (хипенатискане на бутоните). Чрез използване копчета, които позволяват да вибрирате с пръст върху посоките на D-pad джойстика поне 10 пъти в секунда, можете ефективно да пропуснете „забавеното автоматично преместване“ (DAS). То ограничава скоростта, с която фигурите могат да се движат странично, ако задържате бутон на D-pad джойстика.

Така с техниката hypertap играчите могат ефективно да местят фигурите в играта със скоростта от ниво 29, дори когато са запълнени 4 или 5 реда от екрана. Въпреки че това дава малко предимство, серия от неудобни фигури, които няма как да се подредят в линия, се натрупват до момент, в който играта приключва.

Известният професионалист на Tetris Тор Акерлънд успя да постигне ниво 30 чрез hypertap техниката през 2011 г. Но едва през 2018 г. Джоусеф Сейли използва своя различна майсторска техника, за да доминира в изданията на Световното първенство по класически Tetris за 2018 г. и 2019 г.

До 2020 г. Сейли успя да достигне ниво 35, докато друг играч с юзър EricICX постигна ниво 38.

След това, през 2021 г., на състезателната сцена на Tetris се появи нова, още по-бърза техника за натискане на бутони. Нарича се „rolling" и е вдъхновена от аркадния играч Хектор Родригез - „Fly“. Той използва подобна схема с няколко пръста, за да постави рекорди за натискане на копчета в аркадната игра Track & Field. Tetris състезателите адаптираха тази техника, като я комбинираха с начин на държане на джойстика, която позволява да докосвате гърба на NES контролера с „превъртане“ с от три до пет последователни пръста.

Rolling е достатъчно бърз метод, с който може да разположите фигурите отстрани на екрана със скорост от ниво 29, подредени на височина до осем реда, което дава на майсторите на Tetris доста свобода в стремежа им за по-дълги игри. Cheez, един от първите играчи, усвоили техниката, достигна ниво 40 през 2021 г., но това е само началото на пътя към достигане на нови висини в играта.

Когато EricICX успя качи до ниво 146 през август 2022 г., беше ясно, че играчите стават достатъчно добри, за да играят ефективно и безкрайно със същата скорост от „Ниво 29“ - скорост, която е смятана за ефективен метод за стигане на kill screen само няколко години по-рано. Играчите ставаха толкова добри в разтягането на своите NES Tetris игри, че общността започна да обсъжда как да спре турнирните мачове да продължават твърде дълго (те в крайна сметка се спряха на модифицирана игра с още по-бързо ниво 39 „super killscreen“).

Сривът на играта

С непрекъснатото играене на NES Tetris много по-дълго, отколкото първоначалните разработчици са си представяли, че може да продължи, състезателите започват да забелязват, че играта се "държи" неочаквано. Странностите започват на ниво 138, където играчите установяват грешка, заради която Tetris започва бърка цветовата палитра.

Тази грешка може да започне да създава истински проблеми на ниво 146, където фигурите стават толкова тъмни, че са почти невидими на черния фон на играта. EricICX успя да достигне това легендарно ниво през 2022 г.

Минава повече от година, преди играч на име PixelAndy да успее да го премине, само за да бъде спрян от още една трудно забележима цветова палитра на ниво 148.

Тези препятствия са обезкуражаващи донякъде, защото „последната“ бариера на NES Tetris е само още няколко нива по-нататък.

През 2021 г. програмистът Грег Кенън използва програма, наречена StackRabbit, за да играе перфектен Tetris в продъление на 237 нива - тогава той открива, че играта неочаквано се срива.

Същият срив понякога може да се случи още на ниво 155 - поради капризите на алгоритъма за отчитане на резултата на играта и неефективния начин, по който изчислява нови резултати.

След като PixelAndy достигна ниво 148 през ноември, надпреварата за постигане на първия човешки kill screen в NES Tetris започна. Към Fractal, световният шампион на Tetris за 2023 г., се присъедини и BlueScuti, 13-годишен Tetris вундеркинд. Той е на състезателната сцена от края на 2021 г., а миналата година се класира на трето място в турнира.

На 19 декември BlueScuti стига до нов рекорд от ниво 153 - само на 18 реда от първата възможна точка на срив на играта.

На 21 декември всичко най-накрая се нарежда. BlueScuti успява да е бърз, да се пребори с неудобните фигури на нива 146 и 148 и накрая стига до легендарното ниво 155. Но играта не се срина - BlueScuti случайно бе изчистил "тройна" линия, за да достигне ниво 155, а не "единичната", която незабавно би гарантирала срив в края на играта. Той се бори още няколко решаващи секунди и "превърта" Tetris на ниво 157.

С първия потвърден kill screen NES Tetris се присъедини към игри като Pac-Man и Donkey Kong, в които е програмирано ограничение за това докъде функционално може да стигне удължената игра. Но за разлика тях, където играта винаги се срива на едно и също ниво, при Tetris има променливост. Един много внимателен играч или изкуствен интелект може технически да успее да избегне всяка възможност за срив и да стигне до ниво 255, където играта милостиво се нулира до ниво 0. В този момент ,,и играчът, и играта приключват триумфално заедно" чрез прераждане, което ще бъде ,,крайното постижение на оригиналната игра."

Никола Пенчев и Иван Назърков Иван Назъров и Никола Пенчев: В гейминга всичко е въпрос на части от секундата


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам