Иван Назъров и Никола Пенчев: В гейминга всичко е въпрос на части от секундата Снимка: © Мира Дерменджиева за BoulevardBulgaria.bg

Професионалните геймъри могат да спечелят повече пари за една година от професионалните спортисти за няколко или дори за целите си кариери. Геймингът е индустрия, която все повече ще просперира в следващите години, на фона нарастващите наградни фондове от турнири, спонсорите и активната публика от милиарди души.

Преди да разнищим темата за просперитета в електронните спортове, нека обаче анализираме пирамидата на Маслоу и започнем от най-базисната нужда на един геймър. Или поне втората най-базисна след техниката - интернета.

Налага ли се наистина да говорим за интернет на прага на 2024 г.? Включете се да играете RPG* игра и веднага ще усетите последствията, ако връзката ви не е високоскоростна като бръснач.

Срещаме се с двама любители геймъри - Иван Назъров и Никола Пенчев, които разясняват корелацията между качествената интернет връзка и геймплея.

Партньор в този разговор ни е Vivacom, а Иван и Никола са главни действащи лица в една от кампаниите на телекома през последния месец.

„Колкото повече устройства са включени, толкова по-висока е възможността играта да лагва (бел. р. да бави). Това се отразява на всичко - магиите се пускат се по-бавно, героят не се движи плавно. Ако играеш срещу кореец или китаец за части от секундата си приключил. Рефлексите им са адски бързи.”, обяснява Иван Назърков.

24-годишният Иван играе от 3-и клас. Признава, че заради бавен интернет е чупил клавиатурата. В гимназиалните си години е отделял средно по 12 часа на ден за League of Legends - голямата му любов и до днес, за която има все по-малко време покрай професионалните ангажименти.

Той е фитнес модел с 8% подкожни мазнини, но по-голямата част от времето му отива не в тренировки, а в снимки за различни продукции. Споделя, че има главна роля в сериал на NOVA, който излиза през февруари. Отделно в епизоди в „Татковци“, „Лъжите в нас“ и „Войната на буквите“.

"Колегата" му Никола Пенчев - играе видеоигри от 6-годишен. Никола цял живот се занимавал с актьорско майсторство във филми, реклами и различни малки проекти, но решава да следва Инженерство в Техническия университет. Днес, на 25 г., официално е инженер, проектант-чертожник.

Един от първите въпроси в разговора ни е "PC или конзола?".

Иван е категоричен, че ако няма мишка и клавиатура не е за него.

Никола е по-флуиден в това отношение. В последните години дори се е запалил повече по конзолите, най-вече Xbox. Фаворити са му Diablo, Skyrim и League of Legends. Казва, че е минал и „всичко на Blizzard”.

Никола Пенчев

Двамата разказват за впечатленията си от световното първенство по League of Legends (LoL). Един от най-престижните турнири в света на електронните спортове, организиран от майката компания на LoL - Riot Games.

В него отбори от различни точки на планетата се състезават за 20-килограмов трофей и награда от няколко милиона долара. През 2018 г. финалът отчита рекорд от 99,6 милиона зрители. Турнирът получава такова внимание не само заради екшъна, но и заради драматичния си и емоционален характер.

Зад отборите, които се конкурират в League of Legends, има много големи екипи – мениджъри, много треньори, резервни играчи и т.н. Денят на един такъв човек протича с 10-12 часа на ден в игра, което не всеки би издържал.”, казва Иван от опит.

„Много е изтощително мозъкът да ти е фокусиран и да запазваш концентрация толкова много часове.. Буквално се изпържва.”, добавя той.

Никола и Иван смятат, че ако подрастващ реши да се захване сериозно с гейминга – ако първо има качествата и родителите му са съгласни – може да отделя време и усилия върху това да се развива чрез гледане на стриймове, изучаване на стратегии и тактики и дори наемането на гейминг треньор.

„Ако решиш да се захванеш сериозно и притежаваш данните, има бъдеще. Ако е просто по периферията, отделяш по 3-4 часа на ден, няма как да стане. Това е професия, колкото на хората да им е трудно да го приемат.”, коментира Иван.

Не е изненада, че най-големите пазари в тази индустрия са САЩ и Китай.

Никола споменава, че в Южна Корея да си геймър е много престижно. И ако си добър „мацките ти се лепят”. Но там и мацките много „цъкат” игри.

И макар българският пазар да е малък, това не означава, че няма ултра-успешни представители в гейминга.

Българските играчи на електронни спортове са 407 и общо са получили над 9,7 милиона долара от наградни фондове в 1681 турнира, според специализирания сайт Esport Earnings.

Над половината от всички печалби на български играчи идват от Dota 2. Най-печелившият българин е Иван Иванов, по-известен като “MinD_ContRoL". Той има над 4,7 милиона долара от наградни фондове, всички от участие в турнири по Dota 2.

Днес Иван Назъров и Никола Пенчев играят от 3 до 6 часа седмично, в най-добрите случаи. И двамата са убедени, че е адски малко, ако искаш да поддържаш някакво прилично ниво.

За финал обсъждаме какво ще е бъдещето на гейминга.

Оказва се, че електронните спортове си приличат с физическите по възрастта за пенсиониране. Пикът е между 18-ата и 20-ата година, след това е редно да направиш път на младите.

Преди година Microsoft придобива Blizzard, една от най-успешните компании в бранша, създател на емблематичните мултиплейър заглавия World of Warcraft, Diablo и Starcraft.

Никола прогнозира, че се задават много силни игри.

Междувременно Netflix обяви сериозните си намерения за експанзия в гейминга на фона на множеството неуспешни опити на медийни марки да навлязат в този пазар.

Стрийминг платформата започна с по-сдържан подход - мобилни игри, правени по най-известните ѝ франчайзи. Първият продукт е Queen’s Gambit Chess, за която отзивите към момента са слаби.

„От една страна виждането на феновете на видеоигрите трябва да се задоволи. Много е трудно на един класически геймър да му хареса игра, направена по филм.”, коментира Иван.

Така или иначе ходът на Netflix сякаш е, за да привлече хора, които не са играли досега или имат минимален опит с гейминга. Но това не прави задачата по-лесна, защото когато тези хора пробват и не се впечатлят, бързо биха преминали към нещо друго. И трудно бихте ги накарали да опитат отново.

Единственото, което се знае за момента е, че стрийминг гигантът си партнира с Ripstone Studios, разработчици специалисти по шахматните игри, за следващата актуализация на Queen’s Gambit Chess.

Никола казва, че му харесва посоката по филми да се правят игри:

„Радва ме тази идея. Доколкото знам от Hogwarts Legacy е станало много добра игра.”


* RPG (Role Playing Gaming) или ролева игра е един от най-интересните жанрове в гейминг индустрията. Играчите поемат ролите на герои в измислена обстановка. От успеха им зависи процес от структурирано вземане на решения относно развитието на героя и ходовете им в играта.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

От "Корал" до Пашата: Скандалът с документите на Кирил Петков и взаимните обвинения

Кирил Петков замеси Румен Николов-Пашата в скандала с предполагаемите фалшиви подписи

10:29 - 29.04.2024