Около 15% от учениците в страната учат онлайн, вместо присъствено в класните стаи заради предпочитанието на родителите им да
Около 2,6% са карантинирани заради заболяване от Covid или контакт с болен човек. Разликите по места все пак са значителни - в Бургас те са пет процента, а в Търговище - десет пъти по-малко.
Най-много заболели ученици като абсолютен брой има в София-град, макар че делът им спрямо всички деца в училище е нисък - 2,24%.
Карантинираните учители в страната са средно 3,6%, но разликите по отделни области отново са много големи - в Благоевград те са 8,5%, а в Търговище са малко над 1 на сто.
Високият процент на децата, които учат дистанционно заради отказа на родителите им да ги тестват или заради други здравословни съображения, е резултат от разделението на обществото, коментира акад. Николай Денков, министър на образованието.
"Едни родители искат децата да са в клас, друг немалък дял казват "Искаме да са отвън". Единственото, което можем да направим, е да дадем свободата", каза още той.
Денков изрази съжаление, че няма достатъчни количества тестове, за да може учениците да се изследват два пъти в седмицата вместо веднъж.
"Това не означава, че тестването е излишно - когато има (наличности) за два пъти, ще ги правим два пъти. Дали вярвам в тестовете? Дълбоко съм убеден, че това е една от мерките, които трябва да се използват. Няма нито една мярка, която да работи самичка", каза Денков.
Само за последния месец броят на положителните тестове в училищата се е увеличил почти 10-кратно, обяви още министърът на образованието.
Той изрази надеждата си, че родителите и учителите ще се съгласят с предложението на МОН за изтегляне на първия учебен ден за учебната 2022/2023 г. с около 10 дни по-рано заради проблемите с изоставането от нужните знания.
"Има много тежък процес на натрупване на тези дефицити, но пандемията е нещо, което ние не избираме - тя се случва и трябва да решим кое е най-доброто. Имаме разбиране в правителството, че трябва максимално да компенсираме с извънкласните форми, за да се социализират децата, с допълнителни занимания по спорт, за да компенсираме застояването вкъщи, с културни занимания, за да може децата да изграждат обща култура", каза още той. "Там, където има мотивирани деца и родители, те се справят с натоварването. Но действително има деца, при които има големи проблеми. Затова подходите трябва да са различни".
Денков даде за пример добрата работа на група медиатори, които са успели да върнат около 90% от децата на слабо образовани родители в училище благодарение на правилния си подход.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: