Чантите за мъже стават все по-интересен аксесоар в мъжката мода.
Въпреки че куфарчетата и раниците никога не са излизали от употреба, през последните няколко години ставаме свидетели на стилове и модели, които обикновено са запазени за жените.
Дамското облекло някак винаги е задължавало жената да носи чанта. Ако сравните няколко мъжки и женски дрехи, ще забележите, че мъжките обикновено имат повече и по-дълбоки джобове в сравнение с полите, панталоните или якетата за момичета.
Без да имат друг избор, жените са се възползвали от по-голямата практичност на чантите в продължение на векове. Сега вече е ред и на господата.
Неслучайно търсенето им в последните години е зашеметяващо.
Компанията за пазарни проучвания NPD Group разкри, че в САЩ продажбите на мъжки и унисекс чанти са се увеличили със 700% през 2021 г. в сравнение с 2018 г.
Highsnobiety прогнозира тази промяна още през 2019 г., докато Vogue наскоро съобщи, че продажбите на чанти са задминали дори силния пазар за колекциониране на кецове.
Промяната в нагласите за половете със сигурност е играе роля, тъй като мъжкото облекло все по-често адаптира традиционно женствени артикули - поли, грим, токчета, бижута и лак за нокти.
Момчета, вадете перлите на баба си!
Не става въпрос само за свободата на изразяване. Чантите са като "гръбнак" за приходите на луксозните модни къщи.
През 2018 г. пазарните проучвания показват, че ръчните чанти съставляват около 40% от годишните печалби на луксозните марки, с особена тежест при Louis Vuitton. За да разберем как стигнахме до тук, трябва да знаем историята на тенденциите в мъжките чанти. И както показва тя, чантите са били "под ръка" за мъжете през цялото време.
От Античността до Ренесанса
Чантите са неразделна част от развитието на човешката цивилизация, помагайки на хората да събират насипни предмети и да ги пренасят лесно. Смята се, че древните ловци са използвали протототипни торби, изработени от животински кожи и растителни влакна.
През Средновековието те се превръщат в един от най-важните аксесоари - например торбичката за колан, в която мъжете (а по-късно и жените) носят пари или пазят ценни предмети. Появата на джоба в края на Средновековието прави този модел ненужен.
Ренесансът носи повече тенденции, включително “Eлизабетинските“ чанти, които взимат от основния дизайн на торбичката за колан.
Носени от аристокрацията, богато украсените чанти са били пълни с ароматни предмети като билки и сухи цветя, за да предотвратят неприятните миризми във времената на не особено добрата лична хигиена. „Елизабетинските“ чанти са били знак за статус и богатство.
Друга забележителна изработка от това време са дълбоките чанти, носени през рамо - предимно от ученици. Именно по време на Ренесанса чантите започват да се разделят по признак на пол – дамският дизайн процъфтява, докато мъжките чанти навлизат в период на затишие.
Индустриалната революция води до бум при пътническите железопътни пътувания през първата половина на 19 век, което води и до необходимостта от изработване на здрави чанти. Така прототипите на модерните куфарчета се раждат преди повече от 150 години.
Едновременно с това идва нуждата от лек багаж, тъй като големите куфари от миналото, изискващи помощта на носач, са неудобни. Пътническите чанти от килим, увековечени във филма „Мери Попинз“, стават масовия евтин вариант за носене на личен багаж. Те са достатъчно леки, за да може всеки човек да ги носи сам.
Първоначално т.нар. carpet bags са произвеждани от истински стари килими, a по-късно служат като вдъхновение за дизайна на модерните несесери.
Военният период от края на 19-ти и началото на 20-ти век също е отлично време за иновации.
През 1878 г. полковникът от армията на Съединените щати Хенри Мериам получава патента за чанта за носене на гърба, изработена със странна метална рамка. Въпреки че хората са пренасяли стоки в торби на рамо в продължение на хилядолетия, Мериам е човекът, който проектира прототипа на раницата - един от най-масовите съвременни аксесоари за мъже и жени.
Неговият дизайн е толкова неудобен, че в крайна сметка отхвърлен, но през следващия половин век поредица от подобрения на различни изобретатели водят до раницата, която познаваме днес.
Световните войни са времето, в което се появяват немските чанти за пренос на храна от войниците, с каишки, прикрепени към колана. Въпреки че тези военни стилове не са стават тенденция в началото, те полагат основите на цивилнатата мода по-късно.
До началото на 20-ти век вече са измислени повечето модели чанти, които използваме днес. Но иновациите идват отново през 80-те години, с популяризирането на спорта във всекидневието и култа към здравословния начин на живот. Така се появяват фитнес чантите от синтетични материали като найлон. Разпространяват се и малките "бъбрековидни" чантички, които могат да се носят през рамо и на кръста - първоначално проектирани за туристи и скиори. Adweek дори ги нарича най-добрият продукт на 1988 г.
Както е обичайно за модата, посоката рязко се сменя през 90-те.
Чантите като моден аксесоар за мъже практически изчезват, а използването на нещо по-стилно от спортна раница се възприема с ирония - спомнете си епизода на "Приятели", в който всички се подиграваха с "дамската чанта" на Джоуи.
Промяната се случва през 2009 г., когато филмът The Hangover връща т.нар "диагоналка" в попкултурата - интересът към мъжките чанти най-накрая се завръща, макар и по скромен начин.
Supreme влиза в играта
Възходът на уличното облекло в луксозната мода идва през 2010 г., когато се случва пълно сътресение на индустрията в познатия ѝ дотогава вид. Ако висшата мода някога диктуваше тенденциите отгоре надолу, в този период модата започна да се формира първо на улицата.
В началото на десетилетието, когато мъжката мода се насочи към спортното облекло, раницата зае централна позиция и най-накрая започнаха да се появяват и по модните подиуми.
Спортната тематика продължи с чантите за кръст. Тяхното повсеместно присъствие във висшата мода е доказателство за промяната в стандартите на луксозния сегмент. Това е най-добре илюстрирано от основополагащото сътрудничество на Louis Vuitton и Supreme за зимната им колекция от 2017 г.
Гигантският ръст в продажбите на мъжки чанти потвърждава, че това е повече от преминаваща микро-тенденция.
Дали ще станем свидетели на нещо иновативно в ‘‘свят, в който всичко е измислено“, още не е ясно. Вероятно не, но имаме надежда за следващите десетилетия.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: