737 Max: "Проектиран от клоуни, ръководени от маймуни" Снимка: © Getty Images

Авиационният гигант Boeing публикува подробна вътрешна кореспонденция, в която служители на компанията обсъждат притесненията си за проблемите с модела 737 Max и полетните симулатори, ползвани за тренировка на пилотите.

"Този самолет е проектиран от клоуни, които от своя страна са ръководени от маймуни", пише един от летците на компанията до свой колега още през 2016 г.

Новите разкрития от вътрешното разследване са пореден удар по репутацията на Boeing, която беше компрометирана след две катастрофи на 737 Max през октомври 2018 и март 2019 г. Общият брой на загиналите при инцидентите край Индонезия и в Еритрея е 346 души, пътници и екипажи. Втората катастрофа доведе до принудителното приземяване на всички пътнически самолети от модела, а през декември 2019 г. Boeing обяви и край на производството му.

"Съжаляваме за съдържанието на тези съобщения и се извиняваме пред Федералната авиационна служба (FAA), Конгреса, нашите клиенти - авиопревозвачи, и на пътниците за тях. Направихме значителни промени, за да подобрим процедурите по сигурност, организацията и културата си", се казва в съобщение на компанията.

От своя страна FAA съобщава, че е прегледала кореспонденцията на Boeing, в която "нищо не сочи за наличието на рискове за сигурността, които вече не са били идентифицирани в рамките на текущата проверка на предложените модификации на самолета".

Документите, предоставени от Boeing пред Конгреса и разследващите органи, се състоят от над 100 страници със съобщения, бележки и мейли. Сред съдържанието им се откриват следните коментари:

"Ще бъда шокиран, ако FAA лицензира това ла*но"; "Това е някакъв майтап. Този самолет е абсурден"; "Исусе, това нещо е обречено".

Други съобщения подсказват, че служители на Boeing са се опитвали да манипулират регулаторите, за да не обръщат внимание на пропуските в сигурността.

Едно от предполагаемите предимства на 737 Max, с които Boeing представя модела, е уверението, че пилотите на авиокомпаниите могат да се приспособят към новия самолет само с бърз компютърен курс за опресняване на уменията.

Вътрешната кореспонденция, споделена от компанията, показва, че всъщност служителите и клиентите са били притискани да не допускат допълнителни тренировки за пилотите.

"Притеснявам се, че ако (името е редактирано) реши да поиска симулатор на Max за своите пилоти извън програмата, която всички други регулатори изискват, това ще създаде трудно и ненужно бреме за вашата авиокомопания, както и ще създаде прецедент във вашия регион за останалите клиенти на Max", се казва в един от препратените мейли. Подателят на писмото се хвали, че е успял да приложи "джедайски трик" срещу "глупаците" и че е спестил на компанията "луди пари".

На 7 януари 2020 г. Boeing обяви, че препоръчва всички пилоти да преминат през курс на обучение в полетен симулатор, преди да се пристъпи към връщане на 737 Max в експлоатация - решение, което на практика отменя досегашната политика на компанията.

"Не знам как да поправим тези неща, това е систематично"

През 2013 г. служител обсъжда новия софтуер на Max, който впоследствие се превърна в основна част от разследването на фаталните инциденти - т.нар. MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System. В двата полета на Lion Air и Ethiopian Airlines системата се активира неволно и отнема контрола от пилотите на самолетите.

Служителят на Boeing препоръчва MCAS да се опише като допълнение към съществуващата система за ограничаване на скоростта, вместо като съвсем нова функция, за да не се привлича вниманието към нея и да не се стига до нуждата от допълнителна сертификация или обучение на пилоти.

Съобщенията поставят под въпрос и вниманието, което висшият мениджмънт на Boeing е отдавал на качеството на обслужването. В един от мейлите, в който служител предупреждава за проблем с поправката на симулатора на Max на летище Гетуик в Лондон, се казва следното:

"Сами се поставихме в тази позиция, като избрахме най-евтиният доставчик и приехме невъзможни срокове за изпълнение. Защо най-ниско класираният и най-недоказаният доставчик получи поръчката? Само заради финалната стойност. И не само при Max, но и при 777Х".

"Не знам как да поправим тези неща, това е систематично. Това е култура. Факт е, че имаме ръководен екип, който разбира много малко от работата и въпреки това ни карат да постигаме определени цели. Има много отделни групи, които не работят в тясно сътрудничество и не носят отговорност. Това илюстрира "мързеливия Б", както служителят нарича цялата компания Boeing.

Прочетете още:


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024