Бъдещето е дигитално, а човекът – заменим. Това е предупреждението, към което сякаш всички индустрии се приспособяват в момента.

В деня, в който OpenAI представи новата си система за изображения, способна да генерира за секунди образи като от филми на Pixar и Studio Ghibli, дойде още един показателен сигнал.

Шведската модна верига H&M обяви, че създава дигитални двойници на реални модели за кампании, социални мрежи и бранд идентичност.

Един от най-ясните примери за това ново време е фотосесията с модела Матилда Гварлиани. В две на пръв поглед напълно еднакви снимки тя позира с потник и дънки. Само че едната е реална, а другата – генерирана от изкуствен интелект.

Надписът гласи: „Тя е като мен, само че без джетлаг.“

Гварлиани е сред над 30 модела, на които H&M, съвместно с технологичната фирма Uncut, ще направи дигитален двойник.

Аватарите ще се използват в рекламни кампании – без нужда от пътуване, снимачен екип или студио.

Моделите запазват правата над своите дигитални копия, получават възнаграждение и могат да ги отдават и на други брандове.

Дигиталният близнак ще се използва само при изрично съгласие и ще бъде "възнаграден".

Според креативния директор на компанията Йорген Андерсон, целта е модата да бъде показана по нови и креативни начини, без да се губи усещането за индивидуален стил.

На всички, които четем това, ни е ясно, че става дума за любимото на бизнеса "оптимизиране на бюджети".

Притесненията от възможните негативни последствия растат. Случаят повдига важни въпроси: за съгласието, контрола върху изображенията и справедливото заплащане на младите жени и мъже в сектора.

Проблемът не е само за моделите. Стилисти, гримьори, осветители, фотографи – цяла съпътстваща мрежа от професионалисти е изложена на риск да остане без работа.

Щатът Ню Йорк вече е разработил закон за защита на служителите в модната индустрия. Той изисква прозрачност във възнагражденията и писмено съгласие за всяка употреба на дигитален двойник.

Агенциите нямат право да притежават контрол над дигиталното копие на модела.

Изкуственият интелект вече е широко разпространен в модата: 63% от марките го използват активно, а 79% планират разширяване.

Прилагат го както в дизайна на модели, така и за целите на маркетинга, анализи и комуникации.

През 2024 Mango показа изцяло AI-генерирана кампания. Година по-рано Levi’s го използва за по-голямо „визуално разнообразие“. Още тогава идеята се сблъска с критика - включително, че това може да се приеме за подвеждане на потребителите и представяне на "фалшива" реклама.

Изцяло AI генерирана рекламна кампания на Mango

Сега H&M прави още една крачка – не заменя, а дублира реалните хора.

Вместо да изключва физическото присъствие, компанията го възпроизвежда дигитално. Идеята е реалната Матилда да дефилира в Париж, докато нейният виртуален двойник снима кампания в Шанхай и „участва“ в събитие в Ню Йорк. В идеалния случай, това би трябвало да доведе до повече ангажименти за модела, по-малко разходи за производителя – и потенциално по-големи приходи.

Дигиталните аватари вероятно биха могли да бъдат полезни за по-комерсиални лица, но не и за топмоделите.

Тяхната стойност се гради именно върху недостъпността и ексклузивността им.

Лена Хард, един от водещите германски модели с кампании за Burberry, Celine, Saint Laurent и три корици на Vogue, казва пред Süddeutsche Zeitung, че не е против идеята за дигитален двойник. Според нея това може да бъде дори полезно – ако „копието“ ѝ работи, докато тя прекарва време със сина си.

Все пак е убедена, че добрите снимки често се раждат от непредвидени обстоятелства - докато екип от хора работи на терен и импровизира според ситуацията. Зараждането на оригинални творчески идеи не може да се програмира предварително.

Според нея изкуственият интелект скоро ще поеме голяма част от стандартните рекламни снимки, особено тези за онлайн магазини и каталози. Но артистичните фотосесии – с присъщите им грешки, импровизации, вдъхновение в движение ще останат незаменими.

Публиката също не остава безучастна. Под постовете на H&M в Instagram валят коментари: „Отвратително!“, „Истински дрехи върху истински хора – това е смисълът на модела!“, „Бойкот на H&M!“ Подобни критики доведоха до сваляне на дигиталната кампания на Levi’s.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

„Възраждане“ остана без общински съветници в Пловдив, напусналите създават нова формация „Свободен избор“

„Възраждане“ остана без общински съветници и в Плевен

20:31 - 19.11.2025
Кино и сериали

Даниел Радклиф изпрати писмо до новия Хари Потър, за да го окуражи

„Като ги гледам, просто искам да ги прегърна“, казва Радклиф за младите актьори

19:17 - 19.11.2025
Политика

Полша затваря и последното руско консулство в страната

Решението идва след саботажа на ключовата жп линия Варшава–Люблин

17:55 - 19.11.2025
Важно днес

Руският военен кораб „Янтар“ е заслепявал с лазер пилоти на Кралските ВВС

Лондон предупреди Москва, че ще отвърне на провокациите, ако корабът се приближи

17:48 - 19.11.2025
Важно днес

Алтернативният бюджет - как с по-малко чиновници осигуровки и данъци ще останат ниски

Икономистите от ИПИ предложиха друг възможен бюджет

15:50 - 19.11.2025
Важно днес

Педофил получи 3 години условно за блудство със 7-годишно момиче

Сексуалните отношения с малолетното момиче са продължили 4 години

15:42 - 19.11.2025
Бизнес

Компаниите, които искат да купят активите на "Лукойл" - от Chevron до връзката с Орбан

Два американски гиганта, унгарската MOL, "Сокар" и турски фонд са сред кандидат-купувачите

14:40 - 19.11.2025
Технологии

Cloudflare призна грешката и се извини с неочаквано откровен тон след срива на интернет

Не хакерска атака, а грешна диагноза е довела до падането на стотици хиляди сайтове

14:17 - 19.11.2025
Важно днес

Делото на Благомир Коцев отива във Варна. Какво означава това? (Обновена)

Депутатът фантом, заради когото казусът беше в София, все така липсва в обвинението

13:45 - 19.11.2025