За първи път Netflix ще пусне свой филм за масово разпространение по киносалоните в САЩ след досегашната "студена война" между индустрията и стрийминг платформата.
Новият зомби-екшън на Netflix "Army of the Dead" на Зак Снайдър ще се излъчи в повечето салони на Cinemark, който е третата по големина верига от кина в САЩ, съобщава Indiewire.
Филмът ще се пусне първо на голям екран на 14 май, а едва след седмица ще направи премиерата си за платените абонати на онлайн-платформата. Cinemark ще запази възможността си да излъчва "Army of the Dead" и след 21 май, но ще изгуби ексклузивния си достъп.
Историята във филма показва избухване на апокалиптична зомби епидемия в Лас Вегас, която се превръща в "ултимативния залог" за група наемници. В главните роли влизат Дейв Баутиста (Guardians of the Galaxy), Ела Пърнел и др. Филмът с бюджет от 90 млн. долара ще се излъчи и в още няколко вериги киносалони, така че да достигне до близо 600 локации в Америка.
За Netflix това е най-мащабният договор за ексклузивно киноразпространение на собствен филм. Не за първи път компанията прави премиера на някои продукции по кината, но обикновено това става в много по-малък брой салони, a мотивът за пускането им е изискванията за кандидатстване за наградите "Оскар".
Независимо от досегашните си опити Netflix не успяваше да се споразумее с операторите на кина за по-мащабен достъп до зрителската аудитория на свои заглавия с много големи бюджети. Причината за отказа за сътрудничество се криеше в това, че бизнесът на Netflix е в конфликт със собствения им бизнес интерес.
Quartz посочва, че обикновено филмите в САЩ се излъчват ексклузивно по кината в продължение на три месеца, преди да може да започне разпространението им в стрийминг платформите или в услуги за видео on demand. Условието на Netflix беше този срок да се съкрати драстично, за да не се налага абонатите им да чакат прекалено дълго.
Привидно нерешимият спор беше прекратен заради пандемията от Covid-19. Салоните бяха затворени за дълъг период от време, абонаментите за Netflix отбелязаха невиждан пик през 2020 г., а хората промениха потребителските си навици.
Интересът към достъпа до филми в домашни условия стана доста по-голям по време на пандемията, затова и някои кина се споразумяха с филмовите студиа за съкращаване на периода на ексклузивно разпространение.
През декември 2020 г. Warner Bros. реши, че ще пуска всяка своя филмова премиера в стрийминг платформата си HBO Max в същия момент, в който продукцията тръгне по кината.
Денят, в който стриймингът спечели битката за Холивуд
Премиерата по кината може би изглежда в противоречие с логиката на развитие на Netflix, но компанията има интерес от този ход. Много от зрителите биха предпочели да гледат зрелищни продукции от типа на Army of the Dead на голям екран вместо на монитор, ако можеха да избират.
Кинопремиерите дават и възможност за безплатен маркетинг на бранда Netflix сред зрителите и сред артистите. Да снимаш филм за Netflix, вече не означава задължително, че той никога няма да се излъчи на кино.
Пробивът на Netflix не е безапелационен. На фона на излъчването на Avengers: Endgame в близо 5000 салона в САЩ, дебютът на Army of the Dead е относително скромен.
Но въпреки това споразумението е сигнал за началото на нова епоха - както за кината, така и за стрийминг компанията. Пандемията изненадващо помогна за разрешаването на продължителна вражда във филмовата индустрия и може би промени Холивуд завинаги.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: