„Следващата работа на Фатима може да бъде като кибер-специалист. Тя просто все още не го знае“. Това гласи рекламната кампания на правителството на Великобритания, която цели да подкрепи сферата на киберсигурността, но вместо това предизвика огромен скандал, а „Даунинг стрийт“ я свали.
Част от рекламата на кампанията Cyber First показва млада балерина, която връзва обувките си, а до нея се появява горепосоченият текст. Слоганът е „Премисли. Преквалифицирай се. Рестартирай“ („Rethink. Reskill. Reboot“.). Посланието предизвика остра реакция на големи фигури от сферата на изкуството, тъй като според тях правителството не подкрепя сферата по време на пандемията.
Рекламната кампания съдържа още няколко подобни кадъра с хора от различни професии, но именно частта с балерината Фатима предизвика истински скандал в социалните мрежи и британските медии.
This has to be a joke? Right? pic.twitter.com/hVpxOhkvf7
— Matthew Bourne (@SirMattBourne) October 12, 2020
Престижният хореограф Матю Боурн сподели снимката в Twitter и се възмути: „Това трябва да бъде шега, нали?“. Журналистката от Times Кейтлин Моран каза: „Не знам дали правителството знае, че създаде „Департамент за разрушаване на надежди и мечти“, но за страна, която вече е в депресия, това е по-скоро момент, който казва: „Не сега, хора“.
Вълната от критики дойде най-вече след думите на министъра на финансите Риши Сунак, който окуражи гражданите на Великобритания, чиято работа пострада заради пандемията, да се преквалифицират. Макар да не спомена сектора на културата и изкуството, той е един от най-пострадалите в Обединеното кралство и много хора загубиха работата си. Сунак каза, че планът на страната е да създаде „нови възможности“ за тези, които не могат да заемат предишната си позиция, и добави, че те трябва да се „адаптират“.
Членът на Лейбъристката партия в парламента Росина Алин-Кан критикува рекламата: „Фатима, бъди себе си. Не позволявай на някой друг да ти казва, че не си достатъчно добра, защото не си част от техните предубеждения и наложени социални норми“.
Fatima, you be you.
— Dr Rosena Allin-Khan (@DrRosena) October 12, 2020
Don't let anyone else tell you that you aren't good enough because you don't conform to their preconceived social norms. pic.twitter.com/92E286LNR9
The Guardian отбеляза, че балерината Фатима е събирателен образ на всяко едно момиче в Обединеното кралство, отдадено на изкуството. Изданието публикува критика под формата на емоционален диалог между двама души – един, който не знае за случая с Фатима, и втори – който му обяснява как да бъдеш балерина изобщо не е сигурна работа и тя трябва да стане кибер специалист. „Един ден тя ще изостави глупавите си мечти и ще си намери истинска работа“, констатира измисленият герой и добавя, че „балетът е лесен“ – само слагаш рокля и обувки, завърташ се и получаваш цветя от публиката. „Не е като работата в киберсигурността“.
„Какво е киберсигурност?“, пита човекът, защитаващ Фатима, а другият отговаря: „Не знаеш какво е? Ето това ви е проблемът на вас, креативните хора“.
„Отношението на управляващите към Фатима и изкуството ги поставя от грешната страна в историята – те просто все още не го знаят“, написа Independent в заглавието на своята критична публикация по казуса.
Тази част от рекламата бе свалена веднага след скандала и балерината беше заменена от работещ в пекарна. Говорителят на премиера Борис Джонсън съобщи, че времето, в което е била публикувана кампанията, не е било „правилно“.
„Това е част от кампания, която окуражава хора от всички сфери да помислят за кариера в киберсигурността. Но този отделен елемент от съдържанието не беше подходящ. Затова е премахнат. Правителството осъзнава предизвикателствата пред културата в днешно време и държавният секретар по културата обяви схема за финансиране на 1358 театъра, музеи, културни организации и места на изкуството в Англия на стойност 257 милиона паунда“, обявиха от „Даунинг стрийт“.
Секретарят по културата Оливър Доудън се съгласи, че този елемент от рекламната кампания е бил „глупав“. Добави, че решението да бъде пуснат не идва от неговия департамент. „Искам да спася работните места в сектора на културата и изкуството и затова инвестираме общо 1,57 млрд. паунда“, каза той.
Според Съвета за изкуства в Англия – индустрията носи по повече от 10 млрд. годишно на икономиката на Обединеното кралство. За всеки долар, който британците харчат ба театрален билет, те дават по 3 долара за храна, напитки, квартири и пътувания, сочат данните, цитирани от Sky News.
Програмата CyberFirst гласи: „2020 разтресе работните ни позиции, но и най-успешните кариери стигат до точка на промяна".
„В контекста на трудностите, пред които са изправени културата и изкуството по време на Covid-19 пандемията, това е една чувствителна тема. Използването на балерина тук се случва във възможно най-ужасното време“, коментира анализаторът на ВВС Алистър Коулман.
„Интервюто на Риши Сунак миналата седмица създаде объркване относно работните места в сектора, но изглежда сякаш той говореше за всички индустрии, а не в частност за културата. Въпреки всичко – вярването, че той правеше намек към хората в креативните индустрии, които да се насочат към нещо друго, предизвика гняв“.
Снимката на „Фатима“ всъщност датира от юли 2017 и е на американския фотограф Крис Алекс, който я качва в своя профил в Instagram. Тя показва балерините Дизайър Кели и Тейша Уилямс преди тяхно изпълнение в Motion Dance Studio в Атланта, щата Джорджия. Посланието гласи: "Каквото и да правиш, бъди най-добрият".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: