2024 г. показа, че поколението Gen Z е истинска културна сила, която налага тенденции в различни сфери – от мода и технологии до поп култура и начин на живот. Най-често темите са закодирани в шантави онлайн трендове или миймове. Кои обаче ще останат в историята на интернет?
За да решим този "екзистенциален" въпрос, очертахме някои от най-популярните тенденции, по които представителите на Gen Z полудяха тази година - от търсенето на партньор в сферата на финансите през brat-манията до танцуващи делфини в странен контекст.
Ако успеете да разпознаете всеки един тренд, то вероятно и вие като нас сте прекарали твърде много време онлайн.
Търсим гадже финансист
През 2024 г. представителите на Gen Z бяха много добри в едно определено нещо - манифестирането. Тази дума описва убеждението, че само със силата на мисълта можете да предизивкате нещо, което много искате, в реалността.
Един от най-шумните трендове в TikTok доказва, че част от това манифестиране е било насочено към любовния живот.
Става дума за видеото на тиктокърката Мегън Бони (girl_on_couch) и емблематичната ѝ реплика: "Търся си мъж от сферата на финансите" (I'm looking for a guy in finance).
Първоначално тя записва клипа с идеята да се надсмее над всички хора, които се оплакват, че все още са необвързани и в същото време имат нереалистични очаквания за потенциалните си партньори - да е 1.95 м висок, да има спестовен фонд и да е със сини очи.
Видеото ѝ избухва в мрежата. Към момента то има над 59 млн. гледания. Впоследствие аудиото от него е вкарано и в ремикс, превърнал се буквално в химна на TikTok за 2024 г.
@primevideode meine ansprüche ab sofort: james 😮💨🫵 ist nicht zu viel verlangt, oder??? 📺 #MaxtonHallOnPrime nach dem bestseller "save me" von @monakasten jetzt bei prime video ansehen! @ufa_production #WhatToWatch ♬ Looking for a man tima remix - Tima Pages
Трендът предизвика дебати за това как "мъжете в сферата на финансите могат да са секси". Зад него обаче има и по-дълбок социален елемент. Партньорът трябва да е от финансовия сектор, защото се предполага, че ще изкарва много пари.
Този стремеж идва в момент на покачващи се разходи за живот в много страни – тема, по която Gen Z също често споделяше мнение в TikTok през 2024 г.
Търсим гадже в супермаркета
Когато манифестирането на любовен живот не проработи, Gen Z взима нещата в свои ръце и действа. Приложенията за запознанства все повече започват да изглеждат демоде за тях. През 2024 г. представителите на това поколение измислиха нови начини да търсят потенциални гаджета.
Един от тях беше в супермаркетите. Младежи в различни страни като САЩ и Испания се отправиха към веригите с определена цел - не да пазаруват, а да флиртуват.
За да може самотните романтици да се разпознават сред клиентите, отишли просто на пазар, има правила. Първо трябва да вземете количка и да поставите в нея ананас, но с листата надолу - с това показвате, че сте необвързан и си търсите някого. След това се насочвате към секцията за продажба на вина и се оглеждате за потенциалната си любов.
Ако харесате някого, го блъскате леко с количката си, за да покажете, че проявате интерес.
Идеята на пръв поглед може да изглежда малко налудничава, но се прилага с пълна сила. Тя е знак, че Gen Z вече няма доверие в приложенията за запознанства катo Tinder и Badoo. Младите момчета и момичета сякаш правят крачка назад и се връщат към идеята за първи запознанствата на живо, което само по себе си е важна промяна.
Да си "brat" или да си "demure"
Двата най-големи тренда за годината сред Gen Z показват силен парадокс - "сблъсъкът" между brat и demure.
От една страна, феноменът "brat", роден от албума на Charli XCX със същото име, превърна свободното и необуздано поведение в начин на живот. Да живееш на макс, да танцуваш без притеснения, да се обличаш в неонови цветове и кожени якета, и да не се съобразяваш с очакванията на другите. Всичко това беше мотото на лято 2024.
Но с идването на есента, тиктокърката Джоулс Леброн случайно запали противоположно движение. Нейният призив беше всички да бъдат "very mindful, very demure" тоест да са по-сдържани, да не бият на очи и да водят скромен начин на живот.
И двете тенденции станаха толкова големи, че бяха обявени за дума на 2024 г. от два различни речника. "Brat" беше избрана от лексикографите на "Колинс", а demure от водещия онлайн речник Dictionary.com.
Възходът на Чапъл Роан
Всички вероятно ще се съгласим, че през 2024 г. жените доминираха поп музиката. Годината премина в изобилие от албуми на изпълнителки, включително на големи имена като Бийонсе, Тейлър Суифт, Били Айлиш и Ариана Гранде.
Тази година обаче се родиха и няколко "нови" звезди, които всъщност са в бизнеса от години. Една от тези невероятни истории на "успех за една нощ" е на Чапъл Роан.
Популярността ѝ може да се препише на отличителния ѝ глас и поп денс хитовете, които тя изкара, но социалните мрежи също изиграха огромна роля за успеха ѝ. След 10 години в индустрията, тя най-накрая намери своята светлина под прожекторите - с малко помощ от алгоритъма на TikTok. В платформата много от нейните песни станаха вайръл с различни танцови предизвикателства, включително хореографията на парчето "Hot to Go!". Нейните почитатели изпълняват танца и по време на участията ѝ.
След като избухва в социалните мрежи и музикалния класации, Чапъл Роан беше поканена като звезда на един от най-големите музикални фестивали Coachella. Тя завършва годината и начело на класацията на Billboard за най-добри нови изпълнители.
"За кого по дяволите се омъжих?"
Може би едно от най-незабравимите и емблематични "събития" в социалните мрежи за годината е поредицата "Who TF Did I Marry" (За кого по дяволите се омъжих). Това е поредица от видеа от над 50 части в TikTok, в която някои потребители инвестираха повече време отколкото във филми или книги. Общата им продължителност е някъде около 5 часа.
Всичко започна през февруари 2024 г., когато тиктокърката Тареза Джонсън, известна онлайн като Reesa Teesa, започва да разказва за брака си с бившия си съпруг, когото нарича "Легион". Тя споделя, че как е разкрила, че съпругът ѝ е лъгал за повечето неща, свързани с живота му.
В продължение на седмица тя пускаше драматична история след драматична история, свързани с бившия ѝ. Видеопоредицата бързо стана вирусна в интернет и спечели похвали от потребителите в TikTok заради увлекателния начин, по който Джонсън разказва историите.
@reesamteesa Who TF Did I Marry- Part One #pathologicalliar #reesateesa #fypシ #fyp ♬ original sound - ReesaTeesa
Предвижда се тя дори да бъде превърната в телевизионен сериал. По адаптацията работи актрисата и продуцент Наташа Ротуел, известна с участието си в хитовия сериал на HBO "The White Lotus".
Drake vs Kendrick Lamar
Въпреки че в началото на кариерата си Кендрик Ламар и Дрейк работят заедно, двамата рапъри от известно време са във вражда.
Тя стана още по-ожесточена на 22 март тази година, когато Ламар отправи обиди към колегата си в песен от албума на Future и Metro Boomin. След това през юли последва и самостоятелно парче на Ламар, в който той наред с други неща обвинява рапъра в педофилия.
Дрейк му отговори със своя рап песен, в която отрече обвиненията, както и с две съдебни дела срещу Ламар и лейбъла му - Universal Music Group (UMG). Едното е за клевета, а другото, че звукозаписната компания е използвала "незаконни тактики", за да популяризира хита "Not Like Us".
Камала треска
Вицепрезидентката на САЩ Камала Харис се превърна в истинска "кралица на миймовете". Моментът не беше случаен - това стана малко след като президентът Джо Байдън се отказа от изборната надпревара за Белия дом.
През лятото социалните мрежи бяха "наводнени" с клипчета на Харис, нейният харизматичен смях и въпроса: "Да не мислите, че току-що сте паднали от кокосова палма?"
Репликата, която стана толкова популярна, не е грешка в превода, но извадена от контекста звучи странно - и точно това я прави смешна за Gen Z. Думите са от реч на Харис през май 2023 г. на събитие в Белия дом. Вицепрезидентката всъщност цитира своята майка, която понякога казвала на нея и сестра ѝ, когато им се кара: "Какво ви става на вас, младите хора? Да не мислите, че току-що сте паднали от кокосова палма?".
Харис обяснява и какво има предвид, когато споменава думите на майка си: "Вие съществувате в контекста на всичко, в което живеете, и на това, което е било преди вас".
Тази нейна реплика беше първото нещо, което отприщи вълната около кандидатурата ѝ в социалните мрежи. Последваха миймове и още видеа. Ентусиазмът само нарасна с хода на предизборната кампания. В крайна сметка обаче тя загуби изборите, включително и младежкия вот.
Много потребители в мрежата разтълкуваха резултата с това, че да си вайръл всъщност не е чак от толкова голяма тежест, когато става дума за политика.
Любовта към Луиджи и заподозрените в убийство
Годината завършва с може би най-страната манния сред младите в социалните мрежи - "любовта" към Луиджи Манджоне - обвиняемия за убийството на директора на застрахователната компания в САЩ UnitedHealthcare.
Луиджи стана новата звезда в социалните мрежи малко след като беше арестуван през декември по обвинения за убийство, тероризъм и незаконно притежание на оръжие.
Заподозреният се сдоби с цял фен клуб, който дори настоява той да бъде незабавно освободен. Аргументите им обаче се свеждат до това, че обвиняемият просто е много секси.
Потребители възхвалят атлетичния му вид, неговия музикален вкус и всичко, свързано с неговите интереси - като това, че е слушал Charli XCX или че е бил на концерт на Тейлър Суифт през лятото.
Манията се разраства с всяка следваща "изява" на Манджоне в съдебната зала, а неговите "фенове" си купуват дори артикули с неговия образ, включително суитшъри, тениски и чаши за кафе.
Случайно или не по-рано през годината Gen Z поколението беше пленено от историята на други двама престъпници. Братята Лайл и Ерик Менендес, осъдени за убийството на родителите си - насилници още през 80-те години. Те също събудиха любопитството на тийнейджърите. Основните виновници за това бяха Netflix и сериалът на Райън Мърфи "Monsters".
Сезонът от 9 епизода се превърна в истински фурор и се изкачи на върха на класациите на Netflix. Дискусиите онлайн обаче бяха по-малко за сериала като художествено произведение и повече около това дали братята Менендес също не са осъдени несправедливо.
Търсенията в Google за "Лайл и Ерик Менендес" скочиха с 2000% само за една седмица. А в TikTok се появиха защитници на осъдените престъпници. Хората, които се впускат в интерпретации на случилото се, бяха предимно младежи между 18 и 24 години. Шумът онлайн даде резултат. През октомври стана ясно, че присъдите на Ерик и Лайл Менендес ще бъдат преразгледани 35 години след първоначалния съдебен процес.
Още по темата:
Защо сериалът за "чудовищата" Менендес стана хит
"brat лято" - манията в зелено, която завладя музиката, модата и интернет
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: