Серията "М" е религия за почитателите на BMW, които завинаги ще идентифицират германския автомобилен производител със слогана "ultimate driving machine".
Спортните модели на компанията имат легендарен статут в продължение на пет десетилетия. Затова и дебютът на новия концептуален хибриден автомобил BMW Concept XM се следеше с интерес - това е първият модел от своята дивизия, който получава и електрически двигател.
Реакциите след премиерата му обаче далеч не бяха възторжени. Меко казано. Промоционалният клип съвсем уместно използва шуменския мемориален комплекс "Създатели на българската държава" за атмосфера на грубия, бруталистичен и монолитен дизайн на XM - характеристики, които се отклоняват доста от основната философия на Motorsport-класа.
"Решили сте да отдадете почит към наследството на дивизията "Motorsport" на BMW, а сте построили 2,5-тонен SUV вместо истински автомобил за ентусиастите? Вие наистина сте изгубили ума си", гласи един от по-обраните коментари в YouTube под интервюто с главния дизайнер на BMW и директора на М-серията.
Двамата описват прототипа като "най-изключителната кола, която сме създавали за почти 50 г.", присъствие на "нешлифован диамант" и въплъщение на лукса за "хората, които имат експресивен лайфстайл".
Машината е с 8-цилиндров турбо двигател с вътрешно горене, комбиниран с електрически мотор, като се предполага, че ще разполага с мощност до 750 к.с. Вторият двигател дава възможност за самостоятелен пробег до 80 км с нулеви емисии.
Предните му фарове са ултратънки и са разделени на два модула, задните светлини и стоповете се "разливат" от лявата и дясната страна на каросерията.
Решетката на BMW, която през последните години е непрекъснато вдъхновение за подигравателни меме-та, отново е с внушителни размери. Ъгловатите рамки на двете "ноздри" са подчертани и с добавено осветление.
Интериорът на автомобила е решен в кафява vintage кожа, с елементи от мед и карбонови нишки, които според създателите на дизайна "правят връзката между лукса и моторните спортове".
Задната част на купето е тапицирана с бродирано кадифе ("материята на кралските тронове") и с черни кожени облегалки. Таванът е замислен да пресъздава "атмосфера като от катедрала". Таблото с уредите е вградено в извит дисплей, от който се управлява и инфотейнмънт системата.
Първоначалната идея на дизайнерите се е харесала толкова много на борда на BMW, че на практика е одобрена за производство - затова и външността напомня на скицирана рисунка.
Ако вътрешността на Concept XM по-скоро отговаря на амбициите за луксозно изпълнение, то екстериорът и цялостното отклонение от мисията на "M" с нейната лекота, маневреност и иновативност предизвиква недоумение сред автомобилните фенове.
Коментиращите сравняват XM с дизайна на "постапокалиптична полицейска патрулна кола - способна да смачка всичко, роботизирана, недостъпна".
"Това е кулминацията на всичко грешно в този бранд", се казва в един от отзивите. В друг коментар се шегуват с вида на предната решетка, при която останалата част от автомобила изглежда като притурка към гигантски грил.
Това, което приближава Concept XM с първия оригинален M1, сякаш са само двете кръгли емблеми BMW, поставени в левия и десния ъгъл на задното стъкло.
BMW се представи в Маями с клип, заснет на паметника "1300 години България"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: