Понякога промяната "се крие" пред очите ни - като електронните етикети, които смениха старите хартиени цени в супермаркетите BILLA.
В други случаи промяната работи малко по-далеч от погледите на клиентите: като фотоволтаичните системи върху покривите на магазините, които вече осигуряват около 10% от годишното потребление на ток в търговската верига в България.
За сравнение: собствените ВЕИ системи на компанията произвеждат 3.9 млн. кВч електроенергия, която е достатъчна за средната консумация на ток за повече от 1000 домакинства.
Докато пазарувате, автомобилът ви може да остане и под "сянка" от козирка със слънчеви панели - т.нар. карпорт инсталации, които предстои да се поставят в няколко обекта. До 2025 г. са планирани и тестове за ползване на батерии за съхраняване на енергията от ВЕИ, която BILLA сама произвежда.
Това са само част от мерките, които BILLA отчита в новия си доклад за устойчиво развитие през 2023 - от енергийната ефективност до оптимизиране на маршрутите за доставка и намаляването на отпадъците и преминаване към устойчиви опаковки.
Устойчивостта може да звучи като абстрактна идея, докато хората не видят реалните резултати - а опитът на BILLA показва, че всяка малка стъпка може да промени средата, в която живеем.
- В момента веригата има 161 магазина в 50 населени места, най-големия брой филиали и най-широко представителство в страната.
- 85% от стоките в тях са на български компании, а с над 250 нови работни места за една година служителите в България вече са повече от 5100.
Българското подразделение на европейския търговски гигант REWE Group е инвестирало над 3.2 млн. лв. за осигуряване на чиста енергия за магазините и логистичната си база.
Стремежът е всеки нов обект да има инсталирани фотоволтаични системи, а ВЕИ да представляват 40% от общото потребление на ток в магазините до 2030 г.
100% от магазините на BILLA България вече са с енергийно ефективно LED осветление за намаляване на консумацията на ток. Оборудвани са и със система за автоматичен контрол на отоплението, вентилацията, климатизацията, осветлението и др. Според доклада на компанията - енергийното потребление на квадратен метър е подобрено с 39% спрямо 2012 г., докато броят на магазините расте.
В 15 магазина са поставени и нови CO2-базирани хладилни инсталации, които са намалили въглеродните емисии с 43% само за една година. Броят на обектите с тези решения ще се увеличи с още 27 през 2024 г.
Цялостното намаление на въглеродните емисии от дейността на BILLA през 2023 г. е 24% спрямо 2019 - важна стъпка към постигането на целта за 30% ограничаване на емисиите до 2030 г. (спрямо 2019) и пълна климатична неутралност до 2040.
Търговската верига пести и тонове хартия, откакто смени всички етикети с електронни. Това спестява не само 60% от досегашното потребление на хартия (еквивалент на 15 милиона лева намалени разходи), но и много време и усилия на служителите.
Още по-важното - помага на клиентите да са сигурни, че цената на рафта отговаря и на цената на касата. Рискът от грешки при въвеждането е ограничен, тъй като електронните етикети са свързани с вътрешната система на компанията и правилното маркиране на стоките е гарантирано.
BILLA започва и програма за въвеждане на "умни" системи за управление на водата. Целта е към 2027 г. да се намали поне 15% от използваната вода на годишна база и всички магазини да са оборудвани с новата технология.
Цялата REWE Group, към която принадлежи и BILLA България, ще се стреми да въведе 100% по-екологични опаковки на продукти от собствена марка до 2030 г.
Фокусът се поставя и върху мерки, които да не допускат хранителните стоки да отиват на боклука - от намаленията и акциите до оползотворяването на бракувани стоки и предоставянето им на местни ферми за животни или за производство на кучешка и котешка храна.
Грижата за хората е част от цялостната концепция за отговорен бизнес. Близо 250 000 лв. са вложени през 2023 г. за помощ на важни социални каузи.
Компанията е дългогодишен партньор на благотворителни организации като фондацията за подкрепа на двойки с репродуктивни проблеми "Искам бебе", фондация "Конкордия" за помощ на деца и младежи от уязвими групи, сдружение „SOS Детски селища България“, Българския Червен кръст и Съюза на слепите в България.
От началото на партньорството с "Искам бебе" през 2016 г. досега са подпомогнати над 70 семейства и над 30 бебета. Само за 2023 г. са се родили 4 деца благодарение на общата подкрепа.
За поредна година компанията участва и в инициативата на БЧК „Топъл обяд“, която се провежда от 2021 г. насам. През учебната 2023/2024 г. над 1750 деца и младежи от социално слаби семейства получават безплатна топла храна.
Над 80% от служителите отделят от заплатата си и така подкрепят колеги, които срещат различни затруднения в живота си – здравословни, финансови и т.н.
През 2023 г. те са помогнали на близо 70 служители и техните семейства със 130 000 лв., а от създаването на фонда до момента дарената сума надхвърля 800 000 лв. в помощ на близо 600 работещи в BILLA.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: