Да правиш бизнес с мисия и мисъл: Промяната в BILLA oт електронните цени до слънчевата енергия

Понякога промяната "се крие" пред очите ни - като електронните етикети, които смениха старите хартиени цени в супермаркетите BILLA.

В други случаи промяната работи малко по-далеч от погледите на клиентите: като фотоволтаичните системи върху покривите на магазините, които вече осигуряват около 10% от годишното потребление на ток в търговската верига в България.

За сравнение: собствените ВЕИ системи на компанията произвеждат 3.9 млн. кВч електроенергия, която е достатъчна за средната консумация на ток за повече от 1000 домакинства.

Докато пазарувате, автомобилът ви може да остане и под "сянка" от козирка със слънчеви панели - т.нар. карпорт инсталации, които предстои да се поставят в няколко обекта. До 2025 г. са планирани и тестове за ползване на батерии за съхраняване на енергията от ВЕИ, която BILLA сама произвежда.

Това са само част от мерките, които BILLA отчита в новия си доклад за устойчиво развитие през 2023 - от енергийната ефективност до оптимизиране на маршрутите за доставка и намаляването на отпадъците и преминаване към устойчиви опаковки.

Устойчивостта може да звучи като абстрактна идея, докато хората не видят реалните резултати - а опитът на BILLA показва, че всяка малка стъпка може да промени средата, в която живеем.

  • В момента веригата има 161 магазина в 50 населени места, най-големия брой филиали и най-широко представителство в страната.
  • 85% от стоките в тях са на български компании, а с над 250 нови работни места за една година служителите в България вече са повече от 5100.

Българското подразделение на европейския търговски гигант REWE Group е инвестирало над 3.2 млн. лв. за осигуряване на чиста енергия за магазините и логистичната си база.

Стремежът е всеки нов обект да има инсталирани фотоволтаични системи, а ВЕИ да представляват 40% от общото потребление на ток в магазините до 2030 г.

100% от магазините на BILLA България вече са с енергийно ефективно LED осветление за намаляване на консумацията на ток. Оборудвани са и със система за автоматичен контрол на отоплението, вентилацията, климатизацията, осветлението и др. Според доклада на компанията - енергийното потребление на квадратен метър е подобрено с 39% спрямо 2012 г., докато броят на магазините расте.

В 15 магазина са поставени и нови CO2-базирани хладилни инсталации, които са намалили въглеродните емисии с 43% само за една година. Броят на обектите с тези решения ще се увеличи с още 27 през 2024 г.

Цялостното намаление на въглеродните емисии от дейността на BILLA през 2023 г. е 24% спрямо 2019 - важна стъпка към постигането на целта за 30% ограничаване на емисиите до 2030 г. (спрямо 2019) и пълна климатична неутралност до 2040.

Търговската верига пести и тонове хартия, откакто смени всички етикети с електронни. Това спестява не само 60% от досегашното потребление на хартия (еквивалент на 15 милиона лева намалени разходи), но и много време и усилия на служителите.

Още по-важното - помага на клиентите да са сигурни, че цената на рафта отговаря и на цената на касата. Рискът от грешки при въвеждането е ограничен, тъй като електронните етикети са свързани с вътрешната система на компанията и правилното маркиране на стоките е гарантирано.

BILLA започва и програма за въвеждане на "умни" системи за управление на водата. Целта е към 2027 г. да се намали поне 15% от използваната вода на годишна база и всички магазини да са оборудвани с новата технология.

Цялата REWE Group, към която принадлежи и BILLA България, ще се стреми да въведе 100% по-екологични опаковки на продукти от собствена марка до 2030 г.

Фокусът се поставя и върху мерки, които да не допускат хранителните стоки да отиват на боклука - от намаленията и акциите до оползотворяването на бракувани стоки и предоставянето им на местни ферми за животни или за производство на кучешка и котешка храна.

Грижата за хората е част от цялостната концепция за отговорен бизнес. Близо 250 000 лв. са вложени през 2023 г. за помощ на важни социални каузи.

Компанията е дългогодишен партньор на благотворителни организации като фондацията за подкрепа на двойки с репродуктивни проблеми "Искам бебе", фондация "Конкордия" за помощ на деца и младежи от уязвими групи, сдружение „SOS Детски селища България“, Българския Червен кръст и Съюза на слепите в България.

От началото на партньорството с "Искам бебе" през 2016 г. досега са подпомогнати над 70 семейства и над 30 бебета. Само за 2023 г. са се родили 4 деца благодарение на общата подкрепа.

За поредна година компанията участва и в инициативата на БЧК „Топъл обяд“, която се провежда от 2021 г. насам. През учебната 2023/2024 г. над 1750 деца и младежи от социално слаби семейства получават безплатна топла храна.

Над 80% от служителите отделят от заплатата си и така подкрепят колеги, които срещат различни затруднения в живота си – здравословни, финансови и т.н.

През 2023 г. те са помогнали на близо 70 служители и техните семейства със 130 000 лв., а от създаването на фонда до момента дарената сума надхвърля 800 000 лв. в помощ на близо 600 работещи в BILLA.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Великобритания и Франция ще представят план за прекратяване на бойните действия в Украйна (Обновена)

Зеленски получи топло посрещане във Великобритания след скандала в Белия дом

17:32 - 02.03.2025
Важно днес

“Левски” съсипа червения празник с гол в последната секунда във Вечното дерби

До 90 мин. ЦСКА водеше с 2:0, но не успя да победи

15:55 - 02.03.2025
Еврото - въпроси и отговори

Какво ще стане със заплатите, ако се приеме еврото?

15:32 - 02.03.2025
Важно днес

Нелепо паркирана полицейска кола блокира трамваи в центъра на София

По случая е започнала проверка в МВР

13:55 - 02.03.2025
Важно днес

Хиляди блокираха Ниш за 18 часа в един от най-масовите протести в Сърбия

Протестите в Сърбия не стихват четвърти месец

11:29 - 02.03.2025
Важно днес

Израел прекъсна доставките на хуманитарната помощ за Газа

Първата фаза на примирието изтече в събота, а "Хамас" отказва удължаването ѝ

10:12 - 02.03.2025
Важно днес

Ограничения в движението заради мача "Левски-ЦСКА" в София

Организацията на трафика ще става по преценка на полицията

09:47 - 02.03.2025
Спорт

Най-чаканият мач на стадион “Диего Марадона” завърши без победител

Троен възел на върха в Италия

21:20 - 01.03.2025
Бизнес

Турска компания купува ключово златно находище в България

Turker Mining ще придобие 100% от собствеността на проекта "Розино"

20:39 - 01.03.2025