От януари 2019 до април 2021 публичните предприятия са сключили договори на обща стойност малко над 20 милиарда лева. От тях 8,6 млрд. са без обществени поръчки – тоест около 40-42% от парите, които харчат държавните предприятия. 

Това обяви служебният финансов министър Асен Василев на брифинг заедно с министъра на икономиката Кирил Петков и министъра на регионалното развитие Виолета Комитова.

Начинът, по който средствата са били харчени без поръчки, се случва чрез така наречената процедура „ин хаус“. Тя може да служи като вратичка в закона, позволяваща да се сключват договори с фирми за огромно финансиране без обществени поръчки и конкретни процедури.

Един от акцентите постави Кирил Петков, който обяви, че в този период и под егидата на Държавната консолидационна компания е бил сключен договор за 182 милиона лева без обществена поръчка за изграждане на нов правителствен център.

„Представете си 90 000 кв. м. административна сграда в София Тех парк, която е с подписан договор без обществена поръчка. 182 милиона се дават на фирма за пълен инженеринг – тоест тя прави и проектиране, и строителство, и надзор“, каза икономическият министър.

Той не обяви на коя фирма е била възложена тази „ин хаус“ процедура. Финансовият министър Асен Василев допълни само, че и при въпросната поръчка е имало авансови плащания. Двамата не дадоха данни за датата, на която по време на управлението на кабинета на Бойко Борисов е подписан договорът за бъдещо изграждане на правителствен център в столичния Тех парк.

„Няма гаранции, че проектът и разходите няма да бъдат раздути, няма гаранции и че ще се постигне максимална функционалност при проектирането на новия център. Изобщо не е ясно какво е наложило спешното задвижване на този проект, за който се говори от години. Не е ясно защо точно в момента трябва да се строи правителствен център“, заяви Петков.

Регионалният министър Виолета Комитова добави към разкритията за „Автомагистрали“ и още детайли по „ин хаус“ процедурите за ремонта на АМ „Хемус“. Там дейностите са започнали през 2018 г. Държавата е осигурила 3,71 млрд. лв. от националния бюджет. 

„Търговското дружество (б.а. - "Автомагистрали") раздава 976 млн. на 45-50 фирми авансово за бъдещо строителство на АМ "Хемус". Тя е разделена на 9 участъка и не обхваща целия път от Ябланица до Варна, а приключва от 220 км от Ябланица. След участък 9 ремонтът на магистрала "Хемус" се изпълнява от друга компания. Тук парите са се предавали също от МРРБ на АПИ, на „Автомагистрали“ и на фирмите без обществени поръчки, под прикритието на т.нар. процедура "ин хаус", допълни Комитова.

„Това е един начин да се избегнат обществените поръчки и да се дадат пари на подизпълнители без търг и без конкурс“, каза Асен Василев. „И тук не говорим за малко пари – 8,6 млрд. лв. Тази сума се равнява на парите за пенсии за 9 месеца“.

Говорителят на служебния кабинет Антон Кутев призова Бойко Борисов да обясни рационално ли са изхарчени средствата и защо над 40% от икономиката е вървяла в „ин хаус“ и без поръчки.

"Нека е по-словоохотлив за това какво се е случило, той има да отговаря на въпроси, а не да задава. 8 млрд. и половина без обществени поръчки. Това е огромна корупционна възможност и ако някой трябва да отговаря дали това води до корупция, довело ли е до корупция, някой взел ли е подкупи - Борисов трябва да каже", смята Кутев.



Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Сергей Станишев: Основната задача на БСП в преговорите е да спаси Корнелия Нинова

Според лидера на Партията на европейските социалисти БСП не е на политическата линия на автентичната левица

Швейцарците подкрепиха зелените сертификати в референдум

Зелените сертификати получават над 60% подкрепа от гласоподавателите

Алмодовар срещу Алмодовар в новия му филм "Паралелни майки"

Една история за тъмната история на Испания

Metallica открадна шоуто от шампионската битка на Кубрат Пулев

Легендарната хеви метъл банда свири между мачовете и в края на галата в Тексас

Китай би имала над 600 000 случаи на COVID дневно, ако приложи мерките на Запада

Математици от Пекинския университет смятат, че Китай не бива да променя политиките си за пътуване в пандемията