Държавното дружество „Автомагистрали“ обяви в отворено писмо, че е пред финансов колапс заради решението на министъра на регионалното развитие Виолета Комитова да блокира банковите му сметки във всички търговски банки.
От „Автомагистрали“ заявяват, че не могат да извършват редовните си месечни плащания към доставчици на услуги и суровини, което можело да спре временно изграждането на АМ „Хемус“ и останалите ремонтни дейности по магистралите, както и до пускане на служители в принудителен отпуск.
От дружеството обаче не споменават нищо за това, че раздадоха авансово 188 млн. на 25 фирми за укрепване на свлачища и пътни платна, но за около година и половина е завършена работата само по един от общо 84 обекта. Това доведе до освобождаване на старото ръководство с директор Стоян Беличев, но СГС на два пъти блокира вписването на новия борд след жалби на самия Беличев, определен от Комитова като „по-влиятелен от министъра на регионалното развитие“.
"Съществува сериозна опасност да бъде прекъснато електрозахранването в обекти и бази за поддръжка, както и прекратяване доставките на горива. Натрупват се неодобрени заявки за годишни технически прегледи, за планови ремонти на техниката за зимното поддържане и текущи аварии и проблеми. Това може да е причина за неизпълнение на възложените задания относно текущия ремонт и поддръжка, обезпечаване на пътнотранспортни проишествия, въвеждане на временна организация и безопастност на движението при най-натоварените автомагистрали в страната, което, от своя страна ще доведе освен до санкции и до финансови загуби на дружеството от нереализирана печалба", пишат от ръководството на „Автомагистрали“.
На 10 юни Комитова помоли търговските банки да не разрешават разплащания от сметките на "Автомагистрали", ако те са наредени от стария борд на директорите. Две седмици по-късно тя изпрати поредно писмо, в което моли да не се допускат плащания над определения от нея лимит от 10 хиляди лева на седмица. Според дружеството – сумата е крайно недостатъчна за оперативната работа и нормалното му функциониране.
Министър Комитова използва този ход, след като Беличев отказа да освободи поста. Тя продължава да действа по този начин, чакайки Софийският градски съд да позволи вписването в Търговския регистър на новия борд, съставен от Валентин Вълков, Иван Станчев и Десислава Христова. Съдия Мария Вранеску на два пъти блокира новите шефове заради това, че а постовете не бил проведен конкурс, а членовете в съвета трябва да са петима, не трима.
В понеделник Комитова е пуснала нов иск за вписване, като твърди, че през юли ще се проведе конкурс за петима членове на съвета на директорите.
„С тези и други подобни действия или бездействия на практика се блокира дейността по изграждането на АМ „Хемус“ и поддръжката на автомагистралите в страната. Това може да доведе до хаос и напрежение за всички пътуващи, за бизнеса, свързан с пътната инфраструктура, а също и за икономиката на страната", предупреждават от „Автомагистрали“.
Комитова отговори, че няма опасност ремонстните дейности по "Хемус" да спрат, защото тя "няма да го допусне".
Дружеството е извършило редица нарушения по време на управлението на кабинета „Борисов 3“, показаха от МРРБ преди няколко седмици. Тогава Комитова обяви, че договорите с около 50 фирми за ремонти на стойност 1,5 милиарда лева са били подписани без процедура по обществена поръчка.
Освен концентрацията на средства и изплащането им преди свършената работа - строителните фирми са успявали да договорят цени за всяка услуга по своя оферта. Заради тези договори министърът смени цялото ръководство на Агенция "Пътна инфраструктура".
Над половин милиард км. магистрала и 555 555 шарана
Съдийката, блокирала ръководството на ББР, спря два пъти и вписването на борда на "Автомагистрали"
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: