8 часа ядене без броене на калории, и глад до следващия ден: мнозина твърдят, че този хранителен режим им е помогнал да отслабнат или да пазят фигурата си, включително Дженифър Анистън, Хали Бери, Кортни Кардашиян, Ванеса Хъджинс. 

Ефективността на диетата с периодичното гладуване обаче беше подложена на съмнения след проучване на екип от изследователи, ръководени от кардиолога д-р Итън Уайс от Университета на Калифорния в Сан Франциско. 

Учените са изследвали 116 пълнолетни мъже и жени, които са разпределили на случаен принцип в две групи: половината са се хранили три пъти на ден, сутрин, обед и вечер, а останалите са имали право да ядат само между 12 ч. и 20 ч. Не са поставяни лимити за калорийния прием, нито изисквания за физическата им активност. 

Доброволците са наблюдавани в период от 12 седмици, като е установено, че периодично гладуващите са изгубили средно с 1,17% от теглото си, а хората от контролната група - 0,75%. Изводът на изследователите: разликата между двата режима всъщност не е статистически значима. 

Не са установени и сериозни разлики в показателите за метаболитното здраве като ниво на мазнинната маса, холестерол или кръвна захар. 

Групата на периодично гладуващите обаче е регистрирала леко понижение на мускулната маса в сравнение с останалите участници в експеримента. Средно 65% от свалените килограми при тях се дължат на загуба на мускули, а не на мазнини - значително повече от препоръчителните 20-30% при отслабване. 

Експертите предупреждават, че продължителното съкращаване на мускулната маса може да доведе до заболявания и загуба на качеството на живот. Често този процес приключва с йо-йо ефект, който води до бързо връщане на наднорменото тегло при спиране на диетата. 

"Периодичното гладуване изглежда привлекателен метод, защото не се налага човек да брои калориите си или да следва сложни инструкции. Но противно на предположенията, този режим не води до значително понижение на телесната маса в сравнение с нормалната диета", се казва в анализа на изследването. 

Изглежда, че времевото ограничение на храненето не отменя старото правило, че отслабването е въпрос на баланс между енергийния прием и разход. Решаващият фактор не е кога ядем, а колко храна поемаме и колко енергия изразходваме през деня. 

По-ранни изследвания на режима като средство за по-ефективно отслабване показват, че някои от участниците са намалявали дневния си прием на храна с цели 500 калории по време на периодичното гладуване. Това може и да е обяснението за по-добрите им резултати. 

Периодичното гладуване може да има положителен ефект сред хора, които го комбинират с "таван" на калориите. Изследването обаче показва, че само по себе си спазването на режима 16 / 8 не води до значителни разлики. 


Прочетете още: 

Под микроскопа: Какво съдържат кренвиршите от българския пазар

Куркумата - не подозирате колко полезна може да е

Липсата на витамин D увеличава риска от Covid-19 с 54%


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

2289 нови случая на Covid-19, почти 20 000 дози ваксини

Вече над 123 000 души са си поставили бустерна доза от ваксината срещу Covid-19

Кирил Петков сравни "битката за прозрачност" на Бербатов с тази на ПП

Не е ясно дали го е канил за спортен министър

Цвета Караянчева остана извън 47 НС, но е готова да помага на Никола Минчев

"Aкo имa нуждa, бих пoмoгнaлa нa нoвия прeдceдaтeл, зaщoтo e мнoгo труднo, кoгaтo нямaш и пaрлaмeнтaрeн oпит"

"Булевард България" и LG препоръчват: Най-добрите коледни филми на 2021

Тази година има много интересни истории с участието на Нина Добрев, Нийл Патрик Харис и други

МОН: Тестването на всички ученици на 6 декември е осигурено

МЗ са обещали доставка на още тестове другата седмица, за да може процесът да продължи

Прокуратурата проверява скандала с Ваня Караганева в ДКК

Тя се е самосезирала, а отделно е постъпил сигнал от втория изпълнителен директор