Един по-различен вот: Парижани гласуваха за забрана на е-тротинетките под наем Снимка: © Getty Images

Парижани гласуваха за премахване на електрическите тротинетки по улиците на френската столица, като около 90% от упражнилите правото си на вот в общественото допитване подкрепиха забраната, показват официалните резултати.

Париж беше пионер във въвеждането на е-тротинетки през 2018 г., когато градските власти се стремяха да насърчат по-устойчивите и екологични форми на градски транспорт. Но с нарастването на популярността на мобилните двуколки, особено сред младите хора, нарасна и броят на произшествията: през 2022 г. трима души са загинали, а 459 са били ранени при инциденти с такива превозни средства в Париж.

Провелото се вчера обществено допитване постави въпроса: „За или против тротинетките на самообслужване?“

Право на глас имаха 1,6 милиона души, но въпреки дългите опашки очакванията са, че избирателната активност всъщност е останала ниска. Струпвания вероятно се дължат на броя на секциите – 21 в целия град.

Според уебсайта на общината за забрана са гласували между 85,77% и 91,77% хората в 20-те парижки района. Вотът нямаше задължителен характер, но градските власти обещаха да изпълнят повелята на гражданите.

Кметът социалист на Париж Ан Идалго насърчава колоезденето и споделянето на велосипеди, но подкрепя забраната на електрическите тротинетки. В интервю за Агенция „Франс прес“ миналата седмица той заяви, че „тротинетките на самообслужване са източник на напрежение и безпокойство“ за парижани и че забраната ще „намали неудобствата“ на обществени места.

По улиците на Париж има почти 15 000 е-тротинески, управлявани от компании като Lime, Dott и Tier. Противниците твърдят, че ползвателите им не спазват правилата за движение и редовно пренебрегват забраната за каране по тротоарите. Освен това превозните средства често са безразборно паркирани или хвърлени в река Сена.

През юни 2021 г. 31-годишна италианка загина, докато се разхождаше по Сена, след като бе блъсната от е-тротинетка с двама души, возещи се на нея.

„Скутерите се превърнаха в най-големия ми враг. Страхувам се от тях“, казва пред АФП Сюзон Ламбер, 50-годишна учителка от Париж. „Париж се е превърнал в нещо като анархия. Вече няма място за пешеходците.“

Според Бианка Склави, италианка, която от години живее в Париж, скутерите се движат „твърде бързо“ и скоростта им трябва да бъде механично ограничена. „Те са опасни, защото влизат и излизат от движението“, каза тя.

Според мнозина обаче в момента има много по-сериозни въпроси за решаване в града и страната. Допитването за бъдещето на тротинетките под наем идва на фона на проблемите с боклука, пенсионната реформа и имиграцията. „Не мисля, че беше толкова добра идея Идалго да прави толкова голям проблем от това (тротинетките). Наистина ми харесва това, което прави с велоалеите, но не бива да изразходва толкова много енергия за тротинетките“, посочи в тази връзка Склави пред The Guardian.

Правителството на Макрон оцеля при два вота на недоверие. Но протестите не спират

Миналата седмица френският министър на транспорта Клеман Боне заяви пред радио Europe 1, че „важното допитване ще бъде наблюдавано от много други градове във Франция и в чужбина“. Според него дебатът по темата е бил омаловажен и напомни, че около едно от всеки пет пътувания в Париж през последните години е било извършвано с е-тротинетки вместо с превозни средства, отделящи вредни емисии.

Междувременно операторите, отдаващи тротинетки под наем, се опасяват, че забраната в Париж, някогашния пионер в този вид превози, ще насърчи други градове да последват примера.

„Париж върви срещу течението“, казва Хади Карам, генерален мениджър за Франция на базираната в Калифорния компания Lime, като цитира решения за увеличаване на броя на е-тротинетките или удължаване на договорите във Вашингтон, Мадрид и Лондон.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Пропадане на асфалта затвори бул. „Панчо Владигеров“ между „Люлин“ и „Обеля“

Като най-вероятна причина за проблема се посочва строежът на близката метростанция

19:13 - 01.09.2025
Важно днес

Плевен обяви бедствено положение заради безводието

Ще се доставя бутилирана вода за болници, детски градини, училища и социални институции

18:27 - 01.09.2025
Живот

Kaufland и Съюзът на математиците в България с обща кампания за превалутирането

Kaufland събира математически таланти в кампания за еврото

17:17 - 01.09.2025
Важно днес

Горица Кожарева ще съди Ивайло Мирчев за клевета заради доклад на Сметната палата, която тя оглавяваше

Засегнала се е от публикация на политика за документи за неизгодна обществена поръчка за коли

16:42 - 01.09.2025
Важно днес

Опозицията поиска оставката на шефа на ДАНС заради самолета на Фон дер Лайен

Лидерите на ДБ настояват за спешни отговори за националната сигурност

16:26 - 01.09.2025
Важно днес

София вдига цените на десетки административни услуги

Гробните места поскъпват двойно, ръст има и при издаването на удостоверения и техническите услуги

15:36 - 01.09.2025
Важно днес

България ще има вицепремиер и министър на парада в Китай, редом с Путин и Ким Чен-ун

Делегацията не е правителствена, а на БСП - по покана на Китайската комунистическа партия

14:42 - 01.09.2025