В последното пленарно заседание на Европейския парламент преди изборите евродепутатите актуализираха правилата, свързани с международната пътна безопасност.
Направените изменения целят да улеснят сътрудничеството между държави от ЕС при намирането на чуждестранен шофьор, отговорен за пътнотранспортно нарушение в друга страна.
Новите правила задължават националните органи да отговарят на искания от друга европейска страна без забавяне и не по-късно от два месеца, след като са събрали необходимата информация.
Освен това, по искане на държавата членка, в която е извършено нарушението, държавата на пребиваване на нарушителя в ЕС може да поеме събирането на глоби за движение по пътищата, при условие че сумата е по-голяма от 70 евро и не е платена след изчерпване на всички правни възможности.
Актуализираните правила ще разширят списъка на нарушенията, извършени от чуждестранни водачи, които задействат трансгранична помощ и могат да доведат до глоба.
В допълнение към превишената скорост, шофирането в нетрезво състояние или преминаване на червена светлина, законодателите на ЕС добавиха опасно паркиране и изпреварване, пресичане на непрекъсната линия и напускане на местопроизшествието, наред с другите престъпления.
Държавата от ЕС, в която е извършено пътното нарушение, ще разполага с 11 месеца от датата на нарушението, за да издаде известие.
То трябва да включва времето и обстоятелствата на престъплението, както и информация за начина на обжалване на глобата.
За да се увеличи прозрачността и да се улесни прилагането на новите правила, на Комисията е възложено да създаде онлайн портал, в който да се посочват правилата, възможностите за обжалване и съответните глоби за пътнотранспортно нарушение.
„Актуализираните правила ще спомогнат за постигането на това, но са от полза и за водачите, които ще получат информация в рамките на стриктен срок, на език, който разбират, и с описание на процедурата по обжалване", заяви докладчикът по законопроекта и евродепутат от Полша Косма Злотовски.
Новите правила бяха приети с 570 гласа „за“, 36 гласа „против“ и 24 гласа „въздържал се“.
След като Съветът ги одобри, страните от ЕС ще разполагат с 30 месеца, за да се подготвят за тяхното прилагане.
Ето и накратко какъв ефект ще бъде постигнат.
✅ По-лесно идентифициране на нарушителите – Разширяване на обмена на информация между държавите членки, за да се гарантира, че шофьорите не могат да избегнат санкции, ако извършат нарушение в чужбина.
✅ По-бързо известяване за глобите – Водачите ще бъдат информирани за нарушенията си на разбираем език и в кратки срокове, за да се избегнат ситуации, при които глобите пристигат месеци по-късно.
✅ По-строги наказания за сериозни нарушения – Включване на нови тежки нарушения в системата, като например опасно поведение на пътя, рязко превишаване на скоростта и незаконно пресичане на жп прелези.
✅ Признаване на санкциите в целия ЕС – Ако шофьор не плати глобата в една държава, тя може да бъде събрана в страната му по местоживеене.
✅ Засилване на правата на гражданите – Водачите ще имат право на по-добра защита срещу неправомерни или неправилно наложени санкции, както и възможност за обжалване при неясни случаи.
✅ По-голяма дигитализация – В бъдеще информацията за нарушенията ще бъде по-достъпна за правоприлагащите органи, което ще улесни обработката на глобите и ще предотвратява избягването им.
ЕС отбелязва 20 години от най-голямото разширяване в историята си