Европа vs. Kитай: Игра на електромобили Снимка: © Getty Images

Нарастващият внос на евтини китайски електромобили в комбинация с плановете на ЕК да забрани конвенционалните превозни средства след 2035 г., предизвикаха опасения за бъдещето на европейските автопроизводители.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви, че световният пазар е „наводнен“ от евтини китайски електромобили, чиито цени са поддържани „изкуствено ниски от огромни държавни субсидии“ и Европейският съюз започва разследване за китайската държавна подкрепа.

"Цената им се поддържа изкуствено ниска чрез огромни държавни субсидии. Това изкривява нашия пазар", заяви ръководителят на изпълнителния орган на ЕС в годишната си реч пред Европейския парламент.

"И тъй като не приемаме това изкривяване отвътре на нашия пазар, не го приемаме и отвън," допълни Урсула фон дер Лайен.

Проучването на Европейския съюз, може да отнеме до девет месеца.

Реакцията на Китай - министерството на търговията определи разследването като „протекционистки акт, който ще има отрицателно въздействие върху икономическите и търговски отношения между Китай и ЕС“.

През последните пет години вносът на китайски автомобили в ЕС се е увеличил четири пъти, съобщава CNN.

Само за първата половина на годината, китайските компании са изнесли близо 350 000 електромобила в девет европейски страни.

Според данни на Китайската асоциация за леки автомобили, броят им е повече отколкото през цялата 2022г. .

Разследването на Европейската комисия може да доведе до налагането на мита върху китайския внос на електромобили, а съобщението на фон дер Лайен разтърси акциите на най-големите китайски компании за електромобили, регистрирани в Хонконг.

В четвъртък Министерството на търговията на Китай изрази „голяма загриженост и силно недоволство“ от разследването.

„Китай вярва, че разследването на ЕС в името на "лоялната конкуренция", всъщност цели защита на собствената му индустрия,“ каза в изявление говорител на министерството.

Това е явен протекционистки акт, който сериозно ще наруши и изкриви веригата на глобалната автомобилна индустрия и веригата за доставки, включително в рамките на ЕС, и ще има отрицателно въздействие върху икономическите и търговски отношения между Китай и ЕС“, каза говорителят.

Автомобилната индустрия в Европа осигурява работни места за около 13 милиона души, което представлява около 7% от цялата заетост, според Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).

Марки като Volkswagen, Audi, BMW и Mercedes са в основата на най-голямата икономика в Европа.

Германският министър на икономиката Роберт Хабек приветства разследването на Европейската комисия, предаде Ройтерс.

„Тук става дума за нелоялна конкуренция, а не за задържане на евтини коли извън европейския пазар“, каза той.

Висши ръководители на германската и френската индустрия наскоро алармираха за нарастващата заплаха, представлявана от китайските електромобили, които са с около 30% по-евтини от еквивалентите в ЕС или САЩ, според изследователската компания Jato Dynamics.

Изпълнителният директор на BMW Оливър Зипс предупреди, че забраната на ЕС за нови конвенционални превозни средства от 2035 г. и нарастващата конкуренция от Китай може да изтласка европейските производители на автомобили от производството за масовия пазар.

Главният изпълнителен директор на Renault, Лука де Мео, междувременно каза, че китайските конкуренти „са едно поколение пред нас“.

Генералният директор на ACEA, Сигрид де Врис приветства изявлението на фон дер Лайен в сряда като „положителен сигнал, че Европейската комисия признава все по-асиметричната ситуация, пред която е изправена нашата индустрия, и обръща спешно внимание на изкривената конкуренция в нашия сектор.“


.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Esthederm представи новия Intensive Pro-Collagen+ крем

Новият крем от серията Intensive стимулира синтеза на петте основни типа колаген в кожата, благодарение на технологията Pro Coll+.

16:20 - 04.10.2024
Важно днес

Съдът на ЕС отмени най-спорната част от пакета "Мобилност" по искане на България

България, Литва, Румъния, Кипър, Унгария, Малта и Полша оспориха предложеното законодателство, което силно ги засягаше

16:04 - 04.10.2024
Важно днес

Началникът на охраната на Запорожката АЕЦ е убит с бомба под колата

Централата е под контрола на руснаците, за които е работил Андрей Короткий

14:59 - 04.10.2024
Важно днес

Трафикът в цялото въздушно пространство на Германия беше нарушен заради технически проблем

Най-голямото германско летище във Франкфурт също е било засегнато от сериозните смущения

14:19 - 04.10.2024