Adidas и националният футболен отбор на Германия се смятат за константа в световния футбол. Неслучайно екипите на Die Mannschaft винаги са изглеждали безупречно, а винтидж моделите са се превърнали в икона за модата.
Adidas за първи път произвежда екипи за отбора на Германия през 1954 г. Единствените случаи, в които представителният тим на страната не носи adidas на терен, са през през 1966 и 1970 г. - тогава футболистите са облечени от Umbro на Световните първенства.
Сега предстои германските футболисти отново да свалят adidas, но този път за постоянно. Причината: сделка с Nike.
На 21 март Германският футболен съюз (DFB) обяви, че Nike ще бъде новият доставчик на цялото облекло на националния отбор от 2027 г. като част от нова сделка, която ще продължи до 2034 г. Това обявява края на 70-годишното партньорство на тима на Германия с adidas.
DFB заяви, че Nike е направила „най-доброто финансово предложение“ и е впечатлила федерацията с визията си за развитие на женския футбол, както и на аматьорския и масовия спорт. Все още не е съобщено каква е стойността на сделката.
Въпреки че това може да изглежда като нищожно за незапознатите с историята на германския футбол, новината бе посрещната с възмущение от фенове в цялата страна. 89 процента от привържениците, анкетирани от германското издание Kicker, категорично не са съгласни с този ход.
How do Germans feel about the national team moving from adidas to Nike?
— Manuel Veth (@ManuelVeth) March 21, 2024
I don’t think this poll conducted by kicker needs any translation… pic.twitter.com/4FilOgjPCH
Дори вицеканцлерът на Германия, Роберт Хабек, изрази мнение след изявлението на DFB: „Трудно мога да си представя германската фланелка без трите линии."
„За мен adidas и (комбинацията) черно-червено-златно винаги са били едно цяло. Част от немската идентичност. Бих искал да видя малко повече местен патриотизъм.“
В крайна сметка adidas не е просто доставчик на облекло за мачове. Adidas е немска марка, основана от германец и базирана в първоначалния си германски щаб. Етикет, който е синоним на страната и е дълбоко вкоренен в богатото и обширно спортно наследство на нацията.
Още от 1954 г. Ади Даслер, основателят на adidas, и тогавашният треньор на Западна Германия Сеп Хербергер са партньори, припомня Highsnobiety.
По това време двамата седят един до друг и гледат как мъжкият отбор печели Световната купа за първи път, докато носи бутонки на adidas.
По време на Европейското първенство по футбол това лято, чийто домакин е Германия, adidas ще достави екипите на седем национални отбора, включително на Германия, на Италия и на Испания.
Съобщението на DFB идва в лош момент за adidas. Миналата седмица компанията отчете нетна загуба от 63 милиона долара за 2023 г., като се позова на забавяне на продажбите на дрехи и маратонки Yeezy (лейбълът на Кание Уест) и голям данък бреме.
Adidas и Германия са „хлябът и маслото" на футбола през последните 70 години. За мнозина партньорство е отговорно както за някои от най-емблематичните фланелки в историята на спорта, така и за най-силните моменти на отбора.
През 2027 г. обаче една от най-красивите "любовни" истории във футбола приключва, за добро или за лошо.
adidas пуска първи нов лейбъл от 50 г. Защо Джена Ортега е неговото лице?
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: