"Лентите не са на adidas" - Марката, която облече звездите от "Барселона" в костюми, спечели делото с adidas Снимка: © Getty

През октомври 2018 година играчите на ФК "Барселона" се появиха в Лондон, за да играят мач от Шампионската лига срещу "Тотнъм". Онова, което привлече вниманието, беше външният вид на футболистите - всички в перфектно ушити елегантни костюми, бели Оксфорд ризи, вратовръзки и плетени елеци от кашмир с 4 деликатни ленти по извивката на ръкава отзад.

ФК Барселона, костюми, Том Браун, Thom Browne, Лионел Меси, Лео Меси

Това беше моментът, в който марката Thom Browne се представи за първи път като официален дизайнер на костюмите, с които се обличат играчите на каталунския клуб извън футболния терен. На игрището властват екипите на Nike.

Договорът беше подписан малко по-рано през юли и предвиждаше в продължение на три години отборът да бъде облечен в Thom Browne за мачовете си от Шампионска лига и някои от срещите от Ла Лига. Така светът, който не говори за мода, се срещна с Thom Browne.

Неймар оставя коментар на Меси: ,,Никога не съм те виждал толкова красив."

ФК Барселона, Том Браун, Thom Browne, Лионел Меси, Лео Меси с официален костюм

Гардеробът обаче съвсем не е безспорен.

През 2021 г. adidas завежда съдебно дело за 7 млн. долара срещу дизайнера, което завърши едва сега - с победа на Браун.

Конфликтът е за четирите ивици в дрехите на Thom Browne, които от adidas смята за реплика на тяхната запазена марка. В жалбата си adidas посочват, че ползвайки лентите като разпознаваем знак в дизайна на облеклото си, Thom Browne крадат от „широко разпространената слава и огромно обществено признание“.

Том Браун на съдебното дело с adidas, Thom Browne

Немската спортна марка настоява, че има неподражаемо лого, в което са вложени милиони долари, включително за реклама чрез известни лица. От една страна съдебният процес се смята за странен, защото adidas и Thom Browne не са пазарни конкуренти.

Том Браун първоначално дебютира през 2005 г. с дизайн, който ползва три ивици, нарича го Three-Bar Signature/ „Подпис с три черти“. Според съдебните документи модната му марка се е съгласила да спре да използва мотива, след като аdidas се свързат с тогавашния изпълнителен директор на лейбъла.

През 2008 Браун добавя още една линия и дизайнът вече става “Four-Bar Signature”.

Немската спортна марка твърди, че "разследва" продукцията му от 2018 г. насам. adidas дори се противопоставя на опитите на Thom Browne да регистрира европейски търговски марки.

Отделно от това - претендира за авторски права и върху т.нар. „Grosgrain Signature” (синята и червената лента от логата на Thom Browne). Според adidas десенът отново имитира техните три ивици, докато Thom Browne твърдят, че лентите са пет "бяло-червено-бяло-синьо-бяло".

През декември 2020 г. adidas не позволява на Browne да регистрира подобна търговска марка в Америка.

"Thom Browne предлага дрехи и отвъд официалното облекло. Дизайнът е подвеждащо идентичен на трите линии, които adidas ползва от 1952 г.", казват адвокатите на adidas.

Факт е, че Browne продават спортно облекло от няколко години. На спортните им артикули винаги присъстват четири хоризонтални ивици. Дизайнът впоследствие става част и от костюмите им.

Спортните дрехи и маратонки на adidas са широкодостъпни, докато луксозните костюми и лимитирани аксесоари на Browne са нишови и насочени към по-тясно сегментирана аудитория.

От друга страна adidas сериозно се заиграва с висшата мода от известно време - adidas X Prada, adidas X Gucci.

Обсесията по трите ленти, или как да си обясним партньорствата на висшата мода с adidas

Макар Nike да е лидер в спортния сектор, adidas са известни с повече съдебни спорове.

Немският гигант се бори с почти всяка марка, чийто дизайн леко напомня на трите ленти – Skechers, J. Crew и делото срещу H&M заради дрехи с две ленти от 1997 г. След 23 години дело, съдът в крайна сметка присъди победа в полза на H&M.

Делото на adidas срещу Thom Browne най-накрая стигна до съда в началото на 2023 г. Адвокатите на двете компании се събраха в Манхатън на 3 януари. Самият дизайнер Том Браун също присъства.

Според немския бранд ,,Thom Browne умишлено използва идентичен на adidas дизайн, за да привлече повече внимание към спортното си облекло. Това води до объркване на потребителите.“

В отговор адвокатът на Браун се позова на споразумение, което двете марки сключват през 2007 г. - когато Том Браун получава благословията на adidas да продължи да използва брандирането с хоризонтални линии, след като добави четвърта към тях.

Смята се, че adidas са изпуснали шанса си за победа, когато са дали разрешение за използването на четирите ленти преди повече от десетилетие. Адвокатът на Браун подчертава и че двете компании не са конкуренти и следователно искът на adidas трябва да бъде отхвърлен.

Съдът потвърждава, че няма нарушение на използването на лентите.

Историята на Thom Browne започва доста по-рано. През 90-те години дизайнерът, чието име носи марката - Том Браун живее в Лос Анджелис и опитва да стане актьор. През 1997 г. се мести в Ню Йорк и започва работа като продавач в Armani.

Малко по-късно Club Monaco, тогава марката Polo Ralph Lauren, го избира да ръководи екипа им за творческо развитие. Това позволява на Том да работи лично с американския моден дизайнер Ралф Лаурен.

Браун ръководи дизайнерския отдел на Club Monaco в продължение на няколко години, след което през 2001 година пуска собствената си марката Thom Browne.

Вдъхновен от експериментите на Джонсън Хартиг (създател на марката Libertine) върху ретро облекло, който е негов съквартирант в студентските му години, Браун решава да пусне стари костюми в сушилня, за да ги свие.

Резултатите му се струват обещаващи и стават прототипи за силуетите на Thom Browne, които ще се превърнат в негова запазена марка.

Дизайните първоначално шокират света на модата, но скоро стават водещи в тенденцията за вталени мъжки облекла и така се издигат до висините в света на луксозното облекло.

Днес сред посланиците на Thom Browne са най-големите знаменитости в киното - Джена Ортега (позната още като Уенсдей Адамс), Сейди Синк и Дейвид Харбър (Макс и Хопър от Stranger Things), Обри Плаза (Харпър от "Белият Лотос 2"), Ангъс Клауд (Фезко от "Еуфория").

аdidas все още се възстановява от спадащите си приходи и множество негативни публикации в пресата след антисемитските скандали на Кание Уест, с когото компанията се раздели - но прекалено късно.

20-те най-успешни модни бранда за 2022 досега и маркетинговите решения, които ги направиха такива


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Филмът за Кристиан Таков - подложен на цензура

Разпространители отказват на Веселин Диманов прожекции

16:07 - 27.01.2023

ФК "Левски" осъди расистките изказвания на Гонзо

Фракцията "Ултрас Левски" обаче се оказа недоволна

15:48 - 27.01.2023

Нощният влак София-Варна стана денонощен

8 часа закъснение по трасето, пътниците били принудени да слязат в чакалнята на гара Стряма

14:43 - 27.01.2023

Депутатите приеха символично механизъм за разследване на главния прокурор

Гласуваните промени нямат шанс да бъдат окончателно приети до края на работата на парламента

13:57 - 27.01.2023

НАП е провела 3 ревизии на Nexo заради неплатен ДДС

Проверките на българското дружество са започнали още през март 2021

13:09 - 27.01.2023