Обсесията по трите ленти, или как да си обясним партньорствата на висшата мода с adidas

Не може да не сте забелязали, че от adidas живеят не просто втори живот, а сякаш са написали нова вълшебна приказка. Годината е 2022-ра и Пепеляшка с трите ленти от Източна Европа се събужда като принцеса. От Бела Хадид до Джулия Робъртс - анцузите не просто са реабилитирани, а са превърнати в костюми и са по гърбовете на най-желаните жени в света.

Джулия Робъртс с костюм на adidas x Gucci и Джордж Клуни

Adidas и Gucci, adidas и Balenciaga, adidas и Prada - колаборациите не просто помагат на спортния бранд да излезе на червения килим, но и изстрелва премиум марките в небесата, поне на интернет.

След пускането на общата колекция през юни, онлайн търсенията на Gucci се увеличават с 286% за първите 48 часа. В допълнение към официалната им маркетингова кампания, adidas x Gucci получават и признания от най-големите знаменитости: Хари Стайлс, Брад Бит, Идрис Елба, Елиът Пейдж.

Да върнем календара назад

Не, не говорим само за моделите от колаборацията между аdidas и Gucci, проектирани от творческия директор на Gucci Алесандро Микеле и вдъхновена от каталог на adidas от 1979 г. Става дума за това как adidas години наред беше култовата марка на Източна Европа.

1980-а е годината, в която ‘‘епидемията“ adidas пламва в Източна Европа. Тогава са първите Олимпийски игри, проведени в комунистическа страна - СССР.

Отборите на Съветския съюз носят анцузи adidas с малки разлики в моделите и цветовете. Както е известно, брандът е немски, а по това време Студената война, Желязната завеса и Берлинската стена са суровата реалност. Nike, наред с други марки, е твърде американска, което не е особено престижно в съветската държава.

1980 летни Олимпийски игри в Москва, Русия - руснак олимпийски състезател - adidas

На олимпиадата Съветският съюз печели 195 медала с пълна доминация. На второ място е тогавашната Източна Германия със 126 медала. Атлетите стават герои за своите народи, пропагандата помага, а най-лесният начин да подражаваш на идола си е да носиш каквото и той.

През 80-те години е трудно просто да отидеш и да си купиш adidas.

През 90-те нещата омекват, пазарите се отварят, а с тях идват и копията от Китай.

Дотук с историята

Днес стена между луксозен и спортен стил няма. Почти всеки месец носи ново сътрудничество между някой гигант в спортното облекло и друг във висшата мода. Случва се толкова често, че се задават въпроси от рода на „Стигнахме ли до върха на поредната ‘‘спортно облекло Х лукс колаборация“?“ или може още (заглавие на Hypebeast по повод първата колекция на Balenciaga и adidas от май 2022).

Въпреки това феноменът не показва признаци на отслабване, докато има търсене, а то очевидно е налице.

adidas x gucci колекция

Селани Сайдъл, старши редактор за дамското облекло в онлайн платформата за дрехи Farfetch, казва пред Vogue през май, че наблюдава „огромен апетит от клиентите“ за подобни сътрудничества.

За adidas категорията на нетрадиционното спортно облекло стана несъмнено по-важна през последните години, което започна от 2015-а с партньорството с “Ye” на Канйе Уест за маратонките Yeezy. Всичко е част от дългосрочната стратегия на adidas да се позиционира в луксозния сегмент.

Макар в момента Nike да е недостижим лидер при спортното облекло (44,5 милиарда долара приходи през 2021), adidas (25,1 милиарда долара) държи водеща позиция в партньорствата с в луксозната мода. От Nike, разбира се, не оставят тревата да расте под краката им. Тази година видяхме "swoosh" брандът да си партнира с гиганти като Louis Vuitton и Jacquemus, но интересът към тях бледнее пред колекциите на adidas с Prada, Gucci или Balenciaga.

adidas x prada

Защо луксозните марки имат интерес да си партнират точно с adidas?

Според доклада на Lyst Index за второто тримесечие на 2022 г. именно линията adidas x Gucci помогна на Gucci да се изкачи до върха в класацията на най-търсените и желаните марки и да детронира Balenciaga.

20-те най-успешни модни бранда за 2022 досега и маркетинговите решения, които ги направиха такива

Gucci x аdidas: повече adidas и по-малко Gucci

След обявяването на колекция есен/зима 2022 г. данните на Harris Brand Platform показват скокове в стойността на марката по отношение на социалния ѝ и маркетингов капитал - т. нар. Brand еquity . За Gucci е +3,7, за adidas +3,2 през юли. Измерванията показват общата стойност, която потребителите виждат в дадена марка в определен момент.


От юни до юли Gucci отбеляза най-голямо увеличение на познаваемостта на потребителите (+5,5). Предвид статута на луксозна марка, продуктите са по-малко достъпни за средностатистическия потребител от масовия adidas.

От друга страна, партньорството adidas x Gucci помогна на adidas да порасне по няколко показателя - по отношение възприемането за качество (+6,4) и обмислянето на покупката (+4,3).

Нека сравним и "фуниите" за реализиране на продажбите на двете марки между юни и юли. Този термин описва различните етапи от т.нар. клиентско преживяване.

От юни до юли за Gucci trial периодът (бел. англ. изпробване,тестване) значително се увеличава (+7,1), употребата също (+6,0), тъй като повече потребители съобщават, че са пазарували от италианския бранд. Adidas отчита леко увеличение на препоръките (+1,8), защото повече потребители посочват, че биха препоръчали продукти на adidas на други.

И двете марки генерират забележителен ръст в социалния и маркетинговия си капитал. Най-естественото нещо е и конкурентите да искат да постигат подобен ефект или поне да не изостават, както стана в случая с Balenciaga.

Макар колекциите adidas x Gucci и adidas x Balenciaga да излизат почти по едно и също време, творческата адаптация на Gucci, включително кампанията с филмите на Стенли Кубрик и заиграването с ретро дизайна от 1979, е това, което ги извежда на върха – нещо широко познато от десетилетия, съживено по нов начин.

Докато Balenciaga ползва по-модерен подход и сякаш лицето на 23-годишната Бела Хадид не е достатъчно и не стига да се конкурира с наследството да миналия век.

Gucci пресъздава сцени от филмите на Стенли Кубрик

Бела Хадид  в офис, adidas x balenciaga Бела Хадид по анцуг в офиса: Последното "творение" на Adidas и Balenciaga


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Съдийската колегия на ВСС ще пита кой иска да стане шеф на ВАС

Съдийската колегия на Висшия съдебен съвет реши да попита съдиите от Върховния административен съд дали някой от тях иска да стане изпълняващ функциите председател на ВАС.

19:54 - 07.10.2025
Важно днес

Десислава Атанасова стана докладчик по делото срещу избора на кабинета "Желязков" в КС

Парламентарните групи на "Възраждане", "Величие" и МЕЧ внесоха в Конституционния съд искане за обявяване на противоконституционност и невалидност на решенията на 51-вото Народно събрание от 16 януари.

18:40 - 07.10.2025
Важно днес

Златото счупи исторически рекорд с по-голям ръст от пандемията и Голямата рецесия

Глобалните геополитически и икономически сътресения вдигат цената на благорния метал с всеки изминал ден

18:33 - 07.10.2025
Технологии

Нобеловата награда за физика е за трима учени с ключов принос за бъдещите квантови компютри

Тримата учени показват как квантови явления могат да бъдат използвани в реални електронни устройства

16:32 - 07.10.2025
Технологии

Vivacom 5G Pro 2 дава достъп до най-новите технологии на страхотна цена

Неговата цена го прави перфектен, както за родителите ви и учениците вкъщи, така и за всеки, за когото добрата сделка е по-важна от логото на гърба на смартфона.

16:01 - 07.10.2025
Важно днес

АПИ ще спира движението към София по АМ “Тракия” четири пъти дневно, за да намали задръстванията

Ограничението ще важи между 24-ти и 33-ти км, където тече ремонт

15:40 - 07.10.2025
Важно днес

Шофьорите на Роби Уилямс заснели как от ДАИ им искат подкуп

Двамата инспектори, уличени в корупция, остават за постоянно в ареста

14:13 - 07.10.2025
Спорт

Ектор Белерин – пресечната точка между футбола и екологията

Футболът често е критикуван заради огромния си въглероден отпечатък, но има и добри примери

13:51 - 07.10.2025