Airbnb - платформата за споделяне на жилища за краткосрочен наем - направи най-успешното първично публично предлагане на акции за годината и постигна пазарна капитализация от 100,7 милиарда долара.
Това е по-голяма стойност от оценката на хотелиерската група Marriott International (43 млрд. долара), Hilton Worldwide (39 млрд. долара) и Hyatt Hotels (8 млрд. долара), взети заедно, посочва Forbes.
Акциите на Airbnb се оскъпиха повече от два пъти над предложената цена от 68 долара, като стигнаха до 144,71 долара. Компанията успя да привлече 3,5 милиарда долара при излизането си на борсата. За основателя й Брайън Чески това е огромен успех, особено в изключително тежка година за туристическата индустрия и пазара на недвижими имоти.
Листването на Airbnb в Nasdaq се случи само 9 месеца след като Covid-19 наложи невиждани досега ограничения върху пътуванията по света.
Чески остана без думи, когато научи новината за неочаквано високата цена на акциите по време на пряко включване в Bloomberg. Airbnb става най-високо ценената онлайн туристическа услуга в света, като изпреварва Booking.com, Expedia и TripAdvisor.
"Няма друга година в нашата история, която да е била толкова дива, луда и решаваща както 2020 г.", казва той.
Как Airbnb преодоля Covid-кризата и се готви за исторически удар на борсата
От създаването си през 2007 г. досега Airbnb преобърна пазара на глобалния туризъм, като създаде възможност на индивидуалните собственици на жилища да печелят пари от краткосрочни наеми, а на хората от цял свят - да посещават най-желаните дестинации на достъпни цени.
Успехът на Airbnb създаде цял нов пазар за услуги, свързани с недвижимите имоти.
Плановете на компанията беше да излезе на публичните пазари още през март, но пандемията преобърна всичко - само за един месец резервациите през Airbnb бяха паднали с повече от 70%. Чески взе решение да възстанови всички платени почивки, които няма да могат да се осъществят заради извънредната ситуация с Covid-19, което отписа над 1 млрд. долара от приходите им.
Това, което помогна на компанията, беше адаптирането към новия интерес на потребителите към имоти извън големите градове, в които могат да се настанят цели семейства и да ги използват като home office по време на пандемията. На фона на сринатия пазар на чуждестранните пътувания - вътрешният туризъм вдигна приходите на Airbnb, като направи последното тримесечие най-печелившето в историята на компанията.
Оптимизмът на инвеститорите е свързан с надеждата, че компанията ще удържи позитивната си тенденция и занапред, а евентуалното преодоляване на проблемите с пандемията ще ускори растежа й.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: