Как думата "майка" влезе в речника на Gen Z с ново значение

Как думата "майка" влезе в речника на Gen Z с ново значение

Снимка: © Getty Images

Тейлър Суифт е такава "майка", mother is mothering. Подобна реплика може да чуете или прочетете в социалните мрежи. Ако я разбирате, това означава две неща: или сте млад на години, или добре познавате жаргона на поколението Z. Появата на думата в различен от традиционния ѝ контекст има интересна история, която се корени в афроамериканската и латиноамериканската градска субкултура на Ню Йорк от миналия век.

Майка вече не е само дума, с която тийнейджърите се обръщат към своя родител. Използват я и за любимата си популярна личност. С "титлата" биват удостоявани някои от най-големите имена в шоубизнеса като Тейлър Суифт, Ариана Гранде, Зендея и Лана Дел Рей. Нито една от тях няма деца.

За Gen Z една знаменитост може да е "майка" по много причини - мила е с феновете си, отбелязва постижение или просто има готин аутфит и изглежда добре. На практика обръщението е вид комплимент.

"Тейлър Суифт говори на португалски, за да извика помощ за група фенове на концерта ѝ в Лисабон. Mother is mothering!", пише потребител в платформата X.

Друг човек използва онлайн съвсем същия израз, но просто, за да изтъкне как изглежда поп изпълнителката на излизане от апартамента ѝ в Ню Йорк.

Как се появява жаргонът разказва американското издание "TIME". Различната употреба на думата "майка" произлиза от афроамериканската и латиноамериканската бална субкултура в Ню Йорк. Това е ъндърграунд среда от XX век, в която предимно куиър хора от чернокожата и латиноамериканската общност се "състезават" в различни категории за трофеи или парични награди. Всеки участник се изявява с ексцентрична модна визия или изпълнение. Жури оценява представянията.

Повечето участници в тази "бална игра" принадлежат към по-големи групи - наричани още "къщи" или "семейства". Всяко семейство има своя основна "майка" - главната фигура с най-голям опит в тези състезания. Обикновено това са били транс хора или гей мъже и жени, които дават насоки и подкрепа за своите "деца", които се подготвят за съревнованията.

Трудно е да се посочи точният момент в историята, в който терминът "майка" се е наложил. Рики Тъкър - автор на книга, която изследва нюйорската бална субкултура, смята, че това се дължи отчасти на факта, че тя не е било достатъчно добре документирана по това време.

За първи път е разкрита пред масовата публика в документалния филм от 1990 г. на Джени Ливингстън "Paris is burning", в който на преден план са участници от ЛГБТК+ общността.

С възхода на интернет и социалните мрежи тази субкултурата се пренася и в страни като Великобритания, Канада и Япония. Днес тя е във фокуса на номинирания с "Еми" сериал "Pose", както и на реалити предаването за драг кралици "RuPaul's Drag Race".

Там думата "майка" също може да се чуе по адрес на някои фигури в обществото. Изразът в този по-широк контекст продължава да е свързан с ЛГБТК+ общността, но излиза от нея. Според Рики Тъкър това е част от естествената еволюция на думите.

"Значението на една дума никога не е фиксирано. Оттук и множеството определения, които можем да имаме за една и съща дума", посочва авторът.

Във всеки случай, независимо от произхода на думата, в тази ситуация има един ясен победител: майките и бащите, които някога са били наричани "госпожо" или "сър" в някои части на света, а днес се възприемат като образец на това, което младите хора се възхищават.

А майка е само част от последните жаргонни тенденции около Gen Z. Речникът на тийнейджърите е богат и в него присъстват други все по-често използвани изрази като ghosting, delulu, iconic и други.

Езиковедите от Оксфорд дори обявиха "rizz" за дума на 2023 г. Тя се обяснява като "качество, стил, чар или способността да привличаш романтичен партньор".

Лингвистичната тенденция определено е международна. Според проучване на платформата за електронно обучение Babbel 88% от поколението Z редовно използват думи, изрази или съкращения, които идват от английския език.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам