Няколко прилики и разлики между конфликта в Червено море и кризата на доставките при ковид Снимка: © Getty Images

Епидемия, война в Украйна, война в Газа и задълбочаващи се конфликти в Близкия изток - европейската икономика понесе значителни удари през последните няколко години и сега отново поема основната тежест. Този път върху нея се стоварва тежестта на напрежението в Червено море и действията на йеменските бунтовници хути, които атакуват товарни кораби.

Това вече носи сериозни загуби за бизнеса, пише в свой анализ The Wallstreet Journal. Изданието подчертава, че икономическият аспект на проблема засяга предимно Стария континент, за разлика от САЩ.

Атаките на йеменските бунтовници хути в Червено море вече не са насочени само срещу кораби, които са израелска собственост или са свързани с Израел, както беше в началото. Това създава рискове за търговията.

Кои са хутите и защо атаките им в Червено море са опасни за световната икономика

Корабите, които преминават през Червено море, пренасят около 40 на сто от стоките между Европа и Азия. В търсене на по-безопасен маршрут част от плавателните съдове предпочитат за избегнат Червено море и Суецкия канал, като вместо това заобикалят Африка и преминават през нос Добра надежда.

Изчисленията на икономисти от Оксфорд показват, че ако един кораб пътува от Тайван до Нидерландия през Червено море и Суецкия канал, това отнема 25 дни и половина.

Но ако машрутът се промени през нос Добра надежда, пътуването вече продължава 34 дни.

Това означава, че в рамките на една година един кораб може да осъществи по-малко на брой пътувания. Резултатът е по-високи транспортни разходи и проблем с търговията.

Още в края на миналата година шведският мебелен гигант IКЕА предупреди за потенциално забавяне в доставките на някои стоки заради атаките на хутите.

Първи предупреждения за забавяне на доставките заради атаките в Червено море

Според директора на IКЕА Йеспер Бродин конфликтът в Червено море действително удължава пътя на стоки и суровини с около 10 дни, но поне засега потребителите не са пряко засегнати.

"Голямата разлика в момента е, че слад като се възстановихме от пандемията ние поддържаме много по-голяма складова наличност," обяснява Бродин по време на Световния икономически форум в Давос.

Според полската верига Pepco, която присъства в Европа (и в България) под същото име, а във Великобратания е позната като Poundland и Dealz, конфликтът в Червено море засега има ограничен ефект върху доставките на стоки, но в дългосрочен план това може да се промени. Нападенията на хутите може да доведат до по-високи такси и застраховки за корабите, както и до забавяне на процеса на товарене на стоките.

Миналата седмица производителят на електрически автомобили Tesla обясни, че заради забавени доставки на части се е наложило един от заводите край Берлин да спре временно работа.

Проблем отчита и Volvo - наложи се фабрика на концерна в Белгия да спре работа за три дни.

И най-големият производител на коли в Европа по продажби - Volskwagen - също призна, че се е стигнало до пренасочване на доставки и забавянето им.

Производителят на марките Fiat, Peugeot и Jeep - Stellantis - компенсира затрудненията с плаването в Червено море като заменя морския с въздушен транспорт. Така засега производството върви по график, но това е по-скъпа опция за доставки.

Според икономисти ако тази тенденция продължи, това може да доведе до свиване на икономиката на Европа през тази година, както и до забавяне на спада на инфлацията.

Прогнозите са, че ако транспортните разходи скочат два пъти за период около три месеца, ще се стигне до повишаване на инфлацията с 0,75 процентни пункта и ще намали икономическия растеж с около процент.

Анализаторите обаче смятат, че за разлика от предишни сериозни кризи, този път бизнесът е много по-подготвен.

Освен че негативните последици към момента са по-скоро под контрол, компаниите са си взели поука след пандемията и поддържат по-големи наличности на склад.

"Засегнати сме от кризата. Но ситауцията е под контрол. Може би обяснението за това е, че вече имам опит това как да посрещаме такива кризи," казва Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на Schaeffler Automotive Technologies.

Също така след пандемията много компании са инвестирали в технологии, с които да проследяват по-добре доставките.

И нещо не по-малко важно: за разлика от пандемията, която засегна целия свят, сегашната криза е локална и има алтернативни начини за преодоляването ѝ.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Важно днес

Войник от Спецчастите е пострадал при скок с парашут

Инцидентът е станал при тренировъчен скок

20:12 - 23.10.2025
Политика

Путин нарече санкциите на САЩ „неприятелски акт“, но твърди, че те няма да засегнат руската икономика

По-рано днес САЩ наложиха санкции на двете най-големи петролни компании в Русия - държавната „Роснефт“ и частната „Лукойл“

19:49 - 23.10.2025
Важно днес

Тръмп помилва криптомилиардера от Binance, който лежа затвора за пране на пари

Компанията на Чанпън Жао работи за криптопроекта на Тръмп и синовете му

19:41 - 23.10.2025
Спорт

34 арестувани, сред тях и звезди. ФБР разследва NBA за незаконен хазарт и връзки с мафиоти

Треньорът на „Портланд Трейл Блейзърс“ Чонси Билъпс и гардът на „Маями Хийт“ Тери Розиър са задържани

18:51 - 23.10.2025
Бизнес

Мартин Владимиров: Рафинерията в Бургас ще спре след 21 ноември, ако държавата не се задейства

Какво следва за България сред американските сакции срещу руската "Лукойл"

18:31 - 23.10.2025
Живот

Какво означава “успешно училище” през 2025 г.?

Има училища, които трябва повече да говорят за постиженията си?

18:09 - 23.10.2025
Важно днес

Съдът отмени домашния арест на Никола Барбутов и той остава под стража

Според състава на Софийския апелативен съд бившият зам.-кмет на София можел да извърши друго престъпление

17:57 - 23.10.2025
Бизнес

Над 4 хил. часа обучения ще преминат служителите на Kaufland за прeминаването към еврото

Компанията подготвя всички свои екипи и системи за плавно въвеждане на еврото

17:03 - 23.10.2025