Няколко прилики и разлики между конфликта в Червено море и кризата на доставките при ковид Снимка: © Getty Images

Епидемия, война в Украйна, война в Газа и задълбочаващи се конфликти в Близкия изток - европейската икономика понесе значителни удари през последните няколко години и сега отново поема основната тежест. Този път върху нея се стоварва тежестта на напрежението в Червено море и действията на йеменските бунтовници хути, които атакуват товарни кораби.

Това вече носи сериозни загуби за бизнеса, пише в свой анализ The Wallstreet Journal. Изданието подчертава, че икономическият аспект на проблема засяга предимно Стария континент, за разлика от САЩ.

Атаките на йеменските бунтовници хути в Червено море вече не са насочени само срещу кораби, които са израелска собственост или са свързани с Израел, както беше в началото. Това създава рискове за търговията.

Кои са хутите и защо атаките им в Червено море са опасни за световната икономика

Корабите, които преминават през Червено море, пренасят около 40 на сто от стоките между Европа и Азия. В търсене на по-безопасен маршрут част от плавателните съдове предпочитат за избегнат Червено море и Суецкия канал, като вместо това заобикалят Африка и преминават през нос Добра надежда.

Изчисленията на икономисти от Оксфорд показват, че ако един кораб пътува от Тайван до Нидерландия през Червено море и Суецкия канал, това отнема 25 дни и половина.

Но ако машрутът се промени през нос Добра надежда, пътуването вече продължава 34 дни.

Това означава, че в рамките на една година един кораб може да осъществи по-малко на брой пътувания. Резултатът е по-високи транспортни разходи и проблем с търговията.

Още в края на миналата година шведският мебелен гигант IКЕА предупреди за потенциално забавяне в доставките на някои стоки заради атаките на хутите.

Първи предупреждения за забавяне на доставките заради атаките в Червено море

Според директора на IКЕА Йеспер Бродин конфликтът в Червено море действително удължава пътя на стоки и суровини с около 10 дни, но поне засега потребителите не са пряко засегнати.

"Голямата разлика в момента е, че слад като се възстановихме от пандемията ние поддържаме много по-голяма складова наличност," обяснява Бродин по време на Световния икономически форум в Давос.

Според полската верига Pepco, която присъства в Европа (и в България) под същото име, а във Великобратания е позната като Poundland и Dealz, конфликтът в Червено море засега има ограничен ефект върху доставките на стоки, но в дългосрочен план това може да се промени. Нападенията на хутите може да доведат до по-високи такси и застраховки за корабите, както и до забавяне на процеса на товарене на стоките.

Миналата седмица производителят на електрически автомобили Tesla обясни, че заради забавени доставки на части се е наложило един от заводите край Берлин да спре временно работа.

Проблем отчита и Volvo - наложи се фабрика на концерна в Белгия да спре работа за три дни.

И най-големият производител на коли в Европа по продажби - Volskwagen - също призна, че се е стигнало до пренасочване на доставки и забавянето им.

Производителят на марките Fiat, Peugeot и Jeep - Stellantis - компенсира затрудненията с плаването в Червено море като заменя морския с въздушен транспорт. Така засега производството върви по график, но това е по-скъпа опция за доставки.

Според икономисти ако тази тенденция продължи, това може да доведе до свиване на икономиката на Европа през тази година, както и до забавяне на спада на инфлацията.

Прогнозите са, че ако транспортните разходи скочат два пъти за период около три месеца, ще се стигне до повишаване на инфлацията с 0,75 процентни пункта и ще намали икономическия растеж с около процент.

Анализаторите обаче смятат, че за разлика от предишни сериозни кризи, този път бизнесът е много по-подготвен.

Освен че негативните последици към момента са по-скоро под контрол, компаниите са си взели поука след пандемията и поддържат по-големи наличности на склад.

"Засегнати сме от кризата. Но ситауцията е под контрол. Може би обяснението за това е, че вече имам опит това как да посрещаме такива кризи," казва Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на Schaeffler Automotive Technologies.

Също така след пандемията много компании са инвестирали в технологии, с които да проследяват по-добре доставките.

И нещо не по-малко важно: за разлика от пандемията, която засегна целия свят, сегашната криза е локална и има алтернативни начини за преодоляването ѝ.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Спорт

Илия Груев дебютира във Висшата лига на Англия

Той е едва десетият българин в най-силния национален клубен шампионат в света

00:02 - 19.08.2025
Важно днес

Тръмп вече не иска незабавно прекратяване на огъня в Украйна. Всичко за срещата на върха в Белия дом

Ключови въпроси около войната в Украйна остават нерешени

20:32 - 18.08.2025
Спорт

Над 35 000 продадени билета за мача на годината у нас

Илиан Илиев ще разчита на 15 футболисти, играещи извън Първа лига

19:42 - 18.08.2025
Важно днес

“Хамас” прие новото предложение за прекратяване на огъня в Газа

Предложението предвижда 60-дневно примирие и размяна на заложници

18:56 - 18.08.2025
Важно днес

София може да има улица "Димитър Воев" - българският уейв идол, който остава на 27

Предложението е на кмета на "Триадица" Димитър Божилов

18:09 - 18.08.2025
Важно днес

От Белия дом попитали Зеленски дали ще бъде в костюм за срещата с Тръмп

Белият дом отново повдига темата за облеклото на украинския президент Володимир Зеленски

17:46 - 18.08.2025
Важно днес

Посолството на САЩ затяга режима при интервютата за туристическа виза

Промяната влиза в сила от 2 септември

16:23 - 18.08.2025
Технологии

Meta ще бъде разследвана заради опасни практики на AI чатботовете ѝ

Meta AI изглежда създава невярно съдържание за популярни личности и разпространява фалшива медицинска информация

15:57 - 18.08.2025
Важно днес

Дете на 8 г. загина при инцидент с парашут за парасейлинг в Несебър

Инцидентът е станал на плажа "Несебър Юг"

15:14 - 18.08.2025