Няколко прилики и разлики между конфликта в Червено море и кризата на доставките при ковид Снимка: © Getty Images

Епидемия, война в Украйна, война в Газа и задълбочаващи се конфликти в Близкия изток - европейската икономика понесе значителни удари през последните няколко години и сега отново поема основната тежест. Този път върху нея се стоварва тежестта на напрежението в Червено море и действията на йеменските бунтовници хути, които атакуват товарни кораби.

Това вече носи сериозни загуби за бизнеса, пише в свой анализ The Wallstreet Journal. Изданието подчертава, че икономическият аспект на проблема засяга предимно Стария континент, за разлика от САЩ.

Атаките на йеменските бунтовници хути в Червено море вече не са насочени само срещу кораби, които са израелска собственост или са свързани с Израел, както беше в началото. Това създава рискове за търговията.

Кои са хутите и защо атаките им в Червено море са опасни за световната икономика

Корабите, които преминават през Червено море, пренасят около 40 на сто от стоките между Европа и Азия. В търсене на по-безопасен маршрут част от плавателните съдове предпочитат за избегнат Червено море и Суецкия канал, като вместо това заобикалят Африка и преминават през нос Добра надежда.

Изчисленията на икономисти от Оксфорд показват, че ако един кораб пътува от Тайван до Нидерландия през Червено море и Суецкия канал, това отнема 25 дни и половина.

Но ако машрутът се промени през нос Добра надежда, пътуването вече продължава 34 дни.

Това означава, че в рамките на една година един кораб може да осъществи по-малко на брой пътувания. Резултатът е по-високи транспортни разходи и проблем с търговията.

Още в края на миналата година шведският мебелен гигант IКЕА предупреди за потенциално забавяне в доставките на някои стоки заради атаките на хутите.

Първи предупреждения за забавяне на доставките заради атаките в Червено море

Според директора на IКЕА Йеспер Бродин конфликтът в Червено море действително удължава пътя на стоки и суровини с около 10 дни, но поне засега потребителите не са пряко засегнати.

"Голямата разлика в момента е, че слад като се възстановихме от пандемията ние поддържаме много по-голяма складова наличност," обяснява Бродин по време на Световния икономически форум в Давос.

Според полската верига Pepco, която присъства в Европа (и в България) под същото име, а във Великобратания е позната като Poundland и Dealz, конфликтът в Червено море засега има ограничен ефект върху доставките на стоки, но в дългосрочен план това може да се промени. Нападенията на хутите може да доведат до по-високи такси и застраховки за корабите, както и до забавяне на процеса на товарене на стоките.

Миналата седмица производителят на електрически автомобили Tesla обясни, че заради забавени доставки на части се е наложило един от заводите край Берлин да спре временно работа.

Проблем отчита и Volvo - наложи се фабрика на концерна в Белгия да спре работа за три дни.

И най-големият производител на коли в Европа по продажби - Volskwagen - също призна, че се е стигнало до пренасочване на доставки и забавянето им.

Производителят на марките Fiat, Peugeot и Jeep - Stellantis - компенсира затрудненията с плаването в Червено море като заменя морския с въздушен транспорт. Така засега производството върви по график, но това е по-скъпа опция за доставки.

Според икономисти ако тази тенденция продължи, това може да доведе до свиване на икономиката на Европа през тази година, както и до забавяне на спада на инфлацията.

Прогнозите са, че ако транспортните разходи скочат два пъти за период около три месеца, ще се стигне до повишаване на инфлацията с 0,75 процентни пункта и ще намали икономическия растеж с около процент.

Анализаторите обаче смятат, че за разлика от предишни сериозни кризи, този път бизнесът е много по-подготвен.

Освен че негативните последици към момента са по-скоро под контрол, компаниите са си взели поука след пандемията и поддържат по-големи наличности на склад.

"Засегнати сме от кризата. Но ситауцията е под контрол. Може би обяснението за това е, че вече имам опит това как да посрещаме такива кризи," казва Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на Schaeffler Automotive Technologies.

Също така след пандемията много компании са инвестирали в технологии, с които да проследяват по-добре доставките.

И нещо не по-малко важно: за разлика от пандемията, която засегна целия свят, сегашната криза е локална и има алтернативни начини за преодоляването ѝ.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Mastercard Touch Card™ на Алианц Банк България - иновация, която се усеща

Има ли място интуицията в дигиталната икономика? Може ли с едно докосване да се отключи един нов свят?

11:06 - 22.11.2024
Важно днес

Доналд Тръмп номинира нов кандидат за главен прокурор

Решението идва часове след като първоначалният му кандидат за поста, бившият конгресмен Мат Гейц, се оттегли

09:46 - 22.11.2024
Важно днес

САЩ санкционираха “Газпромбанк”

Решението директно засяга вноса на руски газ в Европа и изпълнението на вече сключените договори

08:42 - 22.11.2024
Важно днес

Рязко застудяване през уикенда. Температурите падат с 10°

Червен код за ураганен вятър с пориви над 100 км/ч. е обявен за петък в областите Враца и Монтана

08:18 - 22.11.2024
Важно днес

Депутатите правят рекорден пети опит да изберат председател на Народното събрание

На заседанието в сряда най-възрастният депутат Силви Кирилов (ИТН) не успя да спечели балотажа

07:30 - 22.11.2024
Живот

Ноемврийска наслада ... или с други думи – „Божоле“

Родината му е Източна Франция. Там, където полята са осеяни с хиляди хектари лозя, а гроздето зрее под бургундските лъчи

18:31 - 21.11.2024