Йеменските бунтовници хути извършиха серия от атаки срещу търговски кораби в Червено море. Сред тях е и търговският Galaxy Leader с двама българи на борда.
Бунтовниците заплашиха, че могат да отвличат плавателни съдове на всеки 12 часа, докато не бъде прекратена офанзивата на Израел в Газа срещу терористичната организация "Хамас".
Това принуди някои от най-големите световни петролни и транспортни компании да преустановят транзита по море в района.
Червено море е един от най-важните коридори за световната търговия. Повече 10% от международните доставки на петрол минават именно оттам, както и 30% глобалния транзит на стоки в контейнери.
Избягването на маршрута означава заобикаляне на цяла Африка и удължаване на плаването с около 10 дни, което поражда опасения от нестабилност на световните доставки и риск от поскъпване на петрола.
Напрежението в района крие потенциален риск за световната икономика, а САЩ обявиха създаване на международна коалиция за справяне със заплахата на йеменските хути.
Кои са йеменските бунтовници хути и защо се намесват в конфликта между Израел и „Хамас“?
Бунтовниците хути са ислямистка религиозна и военна групировка в Йемен. Наричат се още Ansar Аllah (Поддръжници на Бога).
Групировката започва като религиозно движение в началото на 90-те години. Тя се бори за правата на етническото малцинство хути в Йемен, което често е било обект на репресии.
Популярността на движението расте и постепенно то се превръща във въоръжена групировка.
Окуражени от Арабската пролет, през 2011 г. хутите свалят режима на йеменския президент Али Абдула Салех, а впоследствие прогонват от страната и неговия наследник на поста Абд Рабу Мансур Хади.
След 2014 година бунтовническата групировка поема контрола над големи части от Йемен, включително столицата Сана.
Това дава началото на гражданската войната в Йемен, която продължи 7 години, а ООН определи конфликта като една от най-големите хуманитарни кризи в историята.
По данни на международната организация в конфликта са загинали близо четвърт милион души.
Крехо примирие беше постигнато през пролетта на 2023 година с посредничеството на Саудитска Арабия и Китай. Битката за влияние в Йемен обаче продължава.
Според специализирания сайт De Re Military, военните сили на хутите възлизат на над 250 000 души.
Кой подкрепя бунтовниците хути в Йемен?
Смята се, че бунтовниците хути получават подкрепа от Иран и ливанската групировка „Хизбулла“.
И режимът в Иран, и бунтовниците хути изповядват шиитския ислям, а световните анализатори смятат, че именно Техеран финансира и въоръжава групировката в Йемен.
Според доклад на Центъра за стратегически и международни изследвания от 2021 г., Иран е предоставил на хутите оръжия, балистични и крилати ракети, дронове и морски мини.
Защо хутите се намесват във войната в Газа?
Бунтовниците хути изповядват ценностите на т.нар. „Ос на съпротивата“ срещу Израел. В нея влизат шиитски групировки от региона, като повечето от тях се смятат за проксита на иранския режим - като "Хизбула", "Хамас", иракски и сирийски бойци.
Бунтовническата организация от Йемен заплаши, че ще атакува всеки кораб, който е собственост на Израел или плава към израелско пристанище, докато не спре офанзивата в Газа.
Военните действия там започнаха, след като бойци на признатата от ЕС и САЩ за терористична групировка „Хамас“ нахлуха в Израел и избиха повече от 1200 души, а други 240 взеха за заложници. Това се случи на 7 октомври.
Какви са рисковете за световната икономика?
Ударите по кораби в Червено море пораждат риск от прекъсване на доставките.
Световната икономика получи серия напомняния колко важен е тесният морски участък, който минава от проливите Баб-ел-Мандеб край бреговете на Йемен до Суецкия канал в северен Египет.
През 2021 г. корабът Ever Given заседна в Суецкия канал и блокира жизненоважната търговска артерия за почти седмица. Това блокира товари за 10 млрд. долара всеки ден и причини прекъсвания на световните доставки за доста по-дълъг период от време.
Нападенията с дронове и ракети на търговски кораби, каквито хутите извършват почти всеки ден от началото на декември, пораждат опасения, че това може да предизивка сериозен шок за световната икономика.
Четири от петте най-големи транспортни корабни компании в света обявиха, че спират корабоплаването през Червено море, за да избегнат опасността.
Петролният гигант British Petroleum заяви в началото на седмицата, че ще направи същото и това веднага се отрази на цените на петрола.
Атаките на бунтовниците хути могат да принудят корабите да заобикалят цяла Африка, което може да увеличи застрахователните разходи на компаниите.
Това би могло да означава ново поскъпване на стоките, докато Западния свят се опитва да укроти инфлацията в рамките на здравословните нива около 2%.
Според заявката на хутите, нападенията ще продължат, докато конфликтът в Газа не спре.
Една от целите на бунтовниците изглежда е да причинят икономически щети на съюзниците на Израел, които от своя страна да окажат натиск за прекратяване на огъня в Газа.
От друга страна, по този начин хутите могат да укрепят позициите си в Йемен и региона, както и да демонстрират надмощие срещу техните арабски противници в лицето на Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства.
Военноморска операция в Червено море
От края на ноември в Червено море са извършени десетки атаки с дронове на транспортни кораби.
Похитени от йеменските бунтовници бяха и два плавателни съда с българи сред членовете на екипажа. Един от корабите беше освободен от флота на САЩ ден след отвличането. Другияг е Galaxy leader, чийто капитан и помощник-капитан са българи, е заложник на бунтовниците от 28 ноември насам.
Преди дни край Сомалия беше похитен и българският кораб „Руен“ с осем българи на борда. Отговорност за отвличането му все още не е поета.
Но това поражда опасения за по-нататъшна нестабилност на световното корабоплаване, тъй като нападенията в Червено море се увеличават.
В отговор на заплахата за транзита на стоки американският министър на отбраната Лойд Остин обяви създаването на международна коалиция, чиято цел е да осигури безопасността в Червено море и Аденския залив.
„Ескалацията на атаките на хутите застрашава свободната търговия, живота на невинни моряци и нарушава международното право“, заяви Остин.
В операцията Prosperity Guardian се включват 10 държави, сред които САЩ, Великобритания, Бахрейн, Канада, Франция, Италия, Нидерландия и Норвегия.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: