Как в Lidl те учат да бъдеш търговец

"Ти луд ли си?! "Емил Шопов и Антонио Стоянчев често чуват този въпрос, след като избират да се върнат в България след обучение на запад.

Те са от хората, които всяка сутрин се вълнуват за това какво ще им донесе денят. И го правят не с притеснение, че нещо може да се обърка, а с хъс, че каквото и да стане, ще се справят и ще е интересно.

Вече повече от 2 години двамата са част от търговския отдел на Lidl, който е своеобразно училище за търговци – именно тук се избират и договарят продуктите, които откриваме в магазина.

Двамата започват на позиция “trainee”. И макар думата да означава „човек, който се обучава“, в Lidl тя е обещание, че ще се научиш на най-важното, а след това – ще имаш пълната свобода да се докажеш и да израснеш в професията.

От обучаващи се, Шопов и Стоянчев бързо стават младши консултанти, а днес вече са консултанти в „Стоково снабдяване“ – и всичко това се случва само в рамките на 2 години.

„От първия ден те подготвят да бъдеш търговец“, разказва Емил, който попада в екипа, отговорен за категорията „Млечни продукти“.

„Работиш с ментор, който ти показва всичко – от А до Я. Учи те да изградиш навици, да добиеш увереност, да натрупаш опит. Най-хубавото е, че колегите не си крият тайните – каквото знаят като опит и ноу-хау, го споделят с теб“, добавя той.

„Успоредно с обучението, учих и на практика – не ми спестяваха нищо от ежедневната работа“, споделя Антонио – „от това как се формират цените, как да общуваш с доставчици, как да договаряш условия“.

Самият той се обучава в екипа, отговорен за т.нар. търговски марки – всички брандове, които не са собствена марка на Lidl и които се произвеждат за целия пазар. Само няколко месеца по-късно и двамата вече имат много по-голяма свобода да поемат задачи съвсем самостоятелно. Например, договарят сами продукти, в които вярват, че има потенциал.

„Бях открил доставчик с интересно портфолио от млечни продукти – лабне в обвивка от билки или пък мариновано цедено кисело мляко във формата на топчета. Казах си, че може да излезе нещо интересно. Тогава моят ментор ми каза: „Вече имаш представа как се случват нещата. Знаеш как се водят преговори и какво трябва да постигнеш – ето ти телефон и мейл“, казва Емил.

Подготвя се за разговора един цял ден, но си струва – преговорите са успешни, а част от тези продукти намират място по рафтовете на Lidl.

„Това беше моментът на пречупването – да видиш, че можеш, и че клиентът пред теб си е взел именно продукта, за който ти си се преборил. Няма такова удовлетворение“, казва Антонио и добавя:

„В процеса на работа учиш страшно много – как да комуникираш с доставчиците, как да водиш преговори. Постоянно има удовлетворение – от това да видиш идеята си реализирана на практика до това да приключиш тежки преговори.

Имахме доставчик, който в началото не искаше да работи с нас. Успях обаче да му променя нагласата – чрез нормален, човешки разговор и откритост. Когато общуваш, е много важно да си открит – защото срещу теб също стоят хора и често е въпрос на подход да се разберете“, разказва той.

Разбира се, не липсват и трудности за преодоляване. Но в тях има тръпка.

След като работи за млечните продукти, Емил се мести в отдела, отговорен за плодовете и зеленчуците в Lidl. Точно в сезона на ягодите две дъждовни седмици съсипват голяма част от реколтата. Така се изправя пред на пръв поглед невъзможна мисия – да намери ягоди за кратко време, в огромно количество и без да прави компромис с качеството.

Следват няколко дни на трескаво търсене на доставчици, звънене по телефони, проверка на почти всички ягоди на пазара, докато не открива подходящия производител, с необходимата сертификация по международния стандарт GLOBALG.A.P., с когото подсигуряват нужните количества.

„Аз съм човек, който задава много въпроси. Но винаги, каквото и да съм попитал, към когото и да съм се обърнал, ми е отделил внимание. И именно тази атмосфера и този начин на общуване ми допадна страшно много. За да работиш нашата работа, трябва да трептиш с тази вибрация – трябва да ти носи удоволствие, да го носиш в себе си. А всички колеги тук го носят“, казва Антонио.

Две години по-късно и двамата са научили не един урок – не само за търговията, но и за самите тях. При Емил – да взима бързо решения и да ги отстоява. При Антонио – да вижда както детайла, така и голямата картина. И двамата разбират, че има решение за всяка ситуация и най-важното – че търговията е тяхната професия.

Където има динамика и тръпка и където човек никога не знае какво ще му поднесе денят. Затова и скуката никога не присъства, а вълнението си остава част от работата.

Ако и вие искате да се развивате в света на търговията и да учите от най-добрите, разгледайте актуалните позиции за търговския отдел на Лидл България тук или се регистрирайте за съвместното събитие на Lidl и AISEC България, което ще се проведе на 19 август в Културен център G8 от 11 ч. и на което ще разберете какво означава да си стоков мениджър в Лидл България.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Технологии

Защо Apple се подчинява на руската цензура

Гигантът трие приложения от App Store за руските потребители по искане на Кремъл

18:06 - 22.11.2024
Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024