Fujitsu - компанията в основата на драматичния скандал с Пощите в Англия Снимка: © Getty

Сериалът "Mr. Bates vs. The Post Office" накара цяла Великобритания да говори за тежкия скандал, при който 230 служители на Пощенските служби са осъдени без вина, заради грешка в счетоводен софтуер.

Производителят на програмата е Fujitsu - една от най-големите и авторитетни технологични компании на Япония.

Споровете за дефектите на тяхната програма Horizon са доказани безспорно пред Върховния съд на Великобритания след дългогодишни разследвания.

Въпреки това - и до днес Fujitsu отказва да поеме отговорност за своята съпричастност към огромния скандал, независимо че стотици мъже и жени са несправедливо преследвани, осъдени и съсипани в резултат на действията на корпорацията.

При това Horizon не е първият софтуерен продукт на компанията по обществена поръчка, който се проваля заради лошото си качество.

Всичко започва през 90-те години на миналия век, когато японската компания придобива британската фирма International Computers Limited (ICL). Именно ICL e основният разработчик на софтуера Horizon, използван за поддържане на счетоводството на Пощенската служба.

Както Fujitsu, така и ICL са стабилно субсидирани от своите правителства през 60-те и 70-те години. И двете компании са част от стратегиите на държавите за изпреварващо развитие срещу американската доминация в сектора на компютърните технологии (особено IBM).

Вместо ICL да се превърне в двигател на британска IT-революция, компанията става емблематичен случай на слабо управление и лош финансов контрол.

Първоначално тя печели серия от големи обществени поръчки на Пощите, данъчната служба, осигурителните и социалните агенции в страната. ICL e смятана за единствения доставчик, способен да се справи с нуждите на администрацията от софтуерно обслужване на ниски цени.

През 90-те години обаче ICL има сериозни финансови проблеми и търси "спасител".

Fujitsu е основният ѝ кредитор и се съгласява да придобие 80% от собствеността на изгодна цена. Към 1998 г. японците вече притежават пълен контрол върху ICL - и се възползват от предимството, с което държавата им възлага огромни обществени поръчки.

Един от тези договори е за системата, която да модернизира изплащането на социални помощи.

Идеята е хартиените чекове да се заменят с 28 милиона смарт карти, които да се ползват по-лесно от гражданите, и да се ограничат възможностите за евентуални измами.

Проектът обаче е спрян след пилотното му пускане, след като се оказва, че системата прави грешки при обработването на данните. Отначало разработчиците отричат да има какъвто и да е технически проблем и обвиняват държавните служители в "неразбиране" на софтуера.

Одиторът Ричард Харви, който прави проверка от името на Агенцията за социално подпомагане, повдига многократно въпроса за несъответствията пред Fujitsu и администрацията и в крайна сметка доказва, че продуктът е дефектен.

Въпреки това договорите на Fujitsu не са прекратени, а компанията продължава да внедрява услугите си с обещание, че ще облекчи всекидневната работа и отчетността на стотици хиляди чиновници.

През 1999 г. фирмата е спечелила договор на стойност 184 млн. лири за разработване на Libra - национална система за стандартизиране на деловодството на британските мирови съдилища. В крайна сметка той става тройно по-скъп повече от очакваното, въпреки че не може да изпълнява елементарни изисквания. Договорът не е прекратен веднага заради опасения от потенциално затъване в дълги съдебни спорове и нуждата от подбряване на остарелите информационни системи на съдилищата.

В същата 1999 г. Fujitsu получава зелена светлина да автоматизира счетоводството на Пощенската служба. Така се появява прословутата Horizon, която начислява несъществуващи загуби в оборота на локалните станции.

Мениджърите на офисите са принуждавани да попълват "липсващите" пари от своя собствен джоб, а ако откажат - отиват на съд за измама, въпреки че нямат абсолютно никаква вина.

Цели 10 години минават, преди скандалът да стигне до медиите, а софтуерът да бъде разследван. А още 10 години са нужни за съдебната система да признае грешките си и да постанови, че осъдените пощенски служители са жертва на огромна несправедливост.

Същият отказ от поемане на отговорност от производителя на софтуера и прехвърляне на вина върху "неграмотните" чиновници се повтаря и тук.

Дори след скандала с Horizon продуктите на Fujitsu са силно застъпени в IT инфраструктурата на правителството.

Компанията продължава да печели нови държавни поръчки и доскоро е била един от най-големите IT доставчици на правителството на Обединеното кралство.

През последните четири години Fujitsu е спечелила 101 договора на стойност 2 млрд. паунда.

Пощенската служба също е платила на Fujitsu 95 млн. паунда за удължаване на договора за Horizon.

Към момента британското правителство вече е отстранило Fujitsu от списъка си с предпочитани доставчици, но фирмата все още може да печели договори чрез нормалния процес на възлагане на обществени поръчки.

Според IT журналистът Тони Колинс, който се занимава с технологичната индустрия от десетилетия, продуктите на Fujitsu са толкова дълбоко вкоренени в IT инфраструктурата на правителството, че премахването им може да се окаже почти невъзможно.

"Ако Fujitsu дръпнат щепсела, Пощенските служби ще престанат да функционират. Правителството не може да се справи без Fujitsu", казва Колинс пред BBC.

Трудно е да се повярва, но в Япония - родината на технологичния гигант - почти никой не е чувал за случилото се. Казусът дори не е попадал в новинте на основните японски телевизии.

Президентът на компанията Такахито Токита многократно отказва да разговаря с журналисти на британската обществена медия BBC.

В единствената им писмена позиция се казва, че "Fujitsu се отнася към този въпрос напълно сериозно" и "сътрудничи с разследването", но се въздържа от коментари заради продължаващото разследване.


Сериалът, който накара цяла Англия да се възмути от един от най-големите съдебни скандали


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Живот

Училище за русалки: Петя, която превръща приказката в реалност

Въпрос към момичетата: Колко от вас като деца са мечтали да станат русалки? 

18:30 - 28.04.2024