Въвеждането на тежки вносни тарифи за китайските електромобили в ЕС може да се окаже сериозен проблем за европейските автопроизводители.
Това предупреждава Карлос Таварес, директорът на групата Stellantis, която произвежда модели като Peugeot, Citroen, Fiat, Jeep, Alfa Romeo и др.
"Затварянето на вратите за китайските модели е капан", казва Таварес преди 90-тия Автомобилен салон в Париж. "Те ще заобиколят бариерите, като инвестират в заводи в Европа. Тези заводи ще бъдат частично финансирани от държавни субсидии и ще бъдат построени в държави с ниски разходи".
В началото на месеца Съветът на ЕС даде зелена светлина за налагането на гигантски вносни мита за произведените в Китай електрически автомобили с допълнителни 35,5%. Причината е подозрението в нелоялна конкуренция заради държавните субсидии за местните компании и достъпът им до ресурси за батерии, което снижава цените на колите.
България беше сред държавите, които гласуваха "за" наказателните такси - заедно с Италия, Франция, Полша, Нидерландия, Ирландия, Дания, и Прибалтийските републики.
Някои компании като китайската BYD вече анонсираха, че са готови да отворят свои производствени бази в ЕС, за да избегнат допълнителните такси.
Директорът на Stellantis не изключва това да доведе до закриване на действащи заводи на европейски марки.
"Ако китайците завземат 10% пазарен дял в Европа в края на офанзивата им, това означава, че ще продават 1,5 милиона автомобили. Това представлява производството на седем фабрики за сглобяване. При това положение европейските производители ще трябва или да затворят, или да ги прехвърлят на китайските", казва Карлос Таварес.
Stellantis настояват и за отлагане на затягането на европейските стандарти за вредни емисии - тема, която преди дни предизвика 3-часов дебат в Европейския парламент заради опасенията от сериозни глоби на производителите след 2025 г.
Самата група Stellantis се сблъсква с големи трудности с продажбите си в САЩ, където работи подразделението им Chrysler. Слабите продажби и спадът на цената на акциите доведоха до решение за смяна на мениджмънта. Карлос Таварес ще се оттегли в началото на 2026 г., когато приключва мандатът му.
Автоиндустрията на ЕС е пред криза: Ще остане ли забраната за двигателите с вътрешно горене?