Баджът за достъп до офиса, известен още като работен идентификатор, има за цел да осигури повече сигурност, да ограничи достъпа на външни хора и ако има някакъв пробив, той да бъде установен.
Напоследък обаче е налице и още една задача - да проследява колко дълго хората остават на работа.
За да преценят дали служителите работят активно в офиса, не само кога влизат и кога напускат, компаниите вече събират данни и от други "точки на офиса" - чрез топлинни сензори, монтирани на тавана, или устройства, прикрепени към столовете, за да отчитат тегло.
За еволюцията на методите, по които компаниите следят присъствието на служителите си, разказва The Wall Street Journal. Всичко това е част от новите политики за връщане в офиса.
През август 2023 г. Meta, компанията майка на Facebook, каза на служителите си, че мениджърите ще преглеждат данните от баджовете всеки месец. Така ръководителите могат да преценят дали назначените в даден офис отговарят на изискването да прекарват поне три дни в седмицата в него.
Google също уведоми служителите си, че данните от баджовете им ще се разглеждат като част от провеждането на новите политики в офиса. И други компании, като Amazon, ByteDance (TikTok) или JPMorgan Chase, следят посещаемостта чрез идентификатори или сходни методи.
Повечето компании от списъка на Fortune 500 (ежегодна класация, която подрежда най-големите корпорации в САЩ) се спират на условие за посещаемост поне три дни в седмицата. 18% вече изискват пет дни.
Новите технологии постепенно сменят пластмасовите карти с приложение в мобилните телефони на потребителите, което позволява да се събират още повече данни. Вместо да правят контакт между датчик и бадж, сега работещите се идентифицират с мобилно устройство, подобно на начина, по който плащат на постерминал.
Преминаването от физически карти към мобилен достъп прави значително по-евтино и по-лесно за работодателите да извличат и анализират данни, коментира Мат Копел пред Wall Street Journal. Той е съизпълнителен директор на SwiftConnect, доставчик на софтуер за достъп до сгради, който работи с десетки компании от Fortune 500.
За да преценят дали служителите работят активно в офиса - а не просто дали влизат и излизат - Копел казва, че компаниите използват и други методи. Често се срещат системи, които изискват от потребителите да прокарат пръст по мобилния си телефон, за да отпечатат документи, каза той. Многобройните плъзгания на пръстите са друг признак за пълен работен ден в офиса.
„Ако нямате две такива "плъзгания" на ден, или работите много усилено, или не работите“, казва още Мат Копел.
Още данни, които се използват за мерене на присъствие на работното място, са стандартното проследяване по IP адрес и Wi-Fi предаването.
Други бизнеси казват на работниците си да документират местонахождението си. През април 2023 г. оперативният комитет на JPMorgan изпраща на служителите си изискване да влизат в система и да се регистрират, когато са извън офиса – независимо дали са във ваканция или в болнични, на бизнес пътуване или срещи с клиенти.
Аргументацията е, че банката работи върху проследяване на присъствието, свързано с бизнес пътувания и срещите с клиенти.
„Проследяването на присъствието е важно не само за управление на хибридни работни графици, но и за целите на анализа на офис площите, устойчивостта и сигурността“, се казва още в документа на JPMorgan.
Каква е целта зад мерките
Част от това, което стои зад натиска за проследяване, е поразителната липса на информация за използването на офисите, смята Андрю Фара, главен изпълнителен директор на компанията за анализ на работното място Density.io,
„Най-добрите компании в света нямат представа как се използват сградите“, казва Фарах, чиято компания предоставя анонимни данни за трафика на работното място.
Това се отнася особено за компании с множество локации. Част от тях се борят да разберат какви сегменти от работната им сила се появява в офиса, както и кога, и колко често. Все повече корпорации също са силно заинтересовани от максимизирането на своята пространствена ефективност.
Опитите на компаниите да върнат хората обратно в офисите за момента са със смесен успех. Налице е продължително "дърпане" между работници и работодатели, пише The Wall Street Journal.
Според проучването на компанията за недвижими имоти CBRE 57% от бизнесите вече следят присъствието.
От тези, които проследяват, 16% казват, че налагат присъствие.
Мнозина искат да избегнат отчуждаването на работниците, каза Сюзън Васмунд, която ръководи глобалната практика на CBRE за управление на заетостта.
В края на август 2023 г. профсъюзите, които представляват служителите в редакцията и технологичния персонал в "New York Times", изпращат писма за несъгласие с политиките за наблюдение на данните от баджовете - като част от усилията за връщане на служители в офиса.
„Хората не искат да бъдат задължавани да идват и също така не искат да бъдат наблюдавани. Според мен е малко инфантилно да трябва да се грижиш за присъствието, вместо да разчиташ на свършената работа.“, коментира Горан Своркан-Мерола, разработчик на iOS за отдела за игри на Times и заместник-председател на Times Tech Guild.
Когато Google изпраща имейл, че ще следи по-внимателно присъствието и ще изпраща напомняния на работниците, които не са се появили, това предизвика също „много вълнение“, разказва инженер от Google, цитиран от Wall Street Journal.
„Това не е подходящо отношение към хора, чиято работа може да бъде извършвана дистанционно.“, посочва инженерът.
Много големи компании разчитат на поне три дни в седмицата от офиса. Има и работодатели, които опитват да привлекат хората си с безплатна храна и други екстри, докато други направо заплашват с наказания.
„Най-голямото предизвикателство при налагането на политики за контрол е, че служителите наистина стават креативни в намирането на начини да ги заобиколят“.
Ръководителите се оплакват и от т.нар. „пирати на баджове“ в техните екипи, които идват, плъзгат и след това незабавно напускат. Компаниите обаче вече налагат мерки за служителите, които не покриват нормативите.
Данните, дори и да са много добри, не са показатели за работещите хора. Това просто означава, че те присъстват“, коментира Катлийн Маклауд Каминити от адвокатската кантора Fisher Phillips.
Едно е ясно обаче – работодателите просто са изнервени от слабата посещаемост в офиса и на работата от вкъщи опредено ѝ се вижда краят.
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: