Движението Black Lives Matter е на крачка от това да детронира кралицата на модата Ана Уинтур.
70-годишната британка е главен редактор на американския Vogue от 1988 г. насам. Тя е и артистичен директор на всички издания от групата Condé Nast. Сега обаче Уинтур стана обект на остри критики от страна на свои бивши служители, които я обвиняват за създаването на неприемливи условия на работа, расова дискриминация в редакционната политика и установяване на "колониална среда" зад кулисите на най-голямото модно списание в света (по определението на Андре Леон Тали).
"Работата ми във Vogue и Conde Nast беше най-трудният и нещастен период в кариерата ми. Тормозът и провокациите от страна на белите колеги, напълно неблагодарната работа, ужасната основна заплата и расизмът бяха изтощаващи", пише бившата служителка на медията Шелби Айви Кристи. Едва ли някой би се изненадал от твръденията за строгия професионален режим около Уинтур - образът й беше използван за вдъхновение на тираничната героиня на Мерил Стрийп в "Дяволът носи Prada" още през 2006 г.
I will say this: my time at Vogue, at Condé Nast, was the most challenging + miserable time of my career — The bullying + testing from white counterparts, the completely thankless work, the terrible base pay + the racism was exhausting.
— Shelby Ivey Christie (@bronze_bombSHEL) June 9, 2020
Паралелно с това: главният редактор на списанието Bon Appétit Адам Рапапорт (издание на Condé Nast, което е на подчинение на Уинтур) беше отстранен заради появата на негови снимки от парти за Хелоуин през 2013 г., на което той и съпругата му пародират латино-рапъри. Редакцията на списанието публикува извинение за "дълбоко обидната снимка на Адам" със самопризнание, че медията не третира достатъчно уважително своите цветнокожи сътрудници.
Собствениците на Condé Nast отхвърлиха призивите за отстраняване на Ана Уинтур още преди дни, а самата тя изпрати извинително писмо до всички свои служители за това, че не е положила достатъчно усилия за популяризиране на работата на повече чернокожи редактори, коментатори, фотографи, дизайнери и други творци.
"Допускахме и грешки, като публикувахме снимки или статии, които са били обидни и нетолерантни. Поемам пълна отговорност за тези грешки", пише Уинтур в обяснението си до екипа на Vogue, без да посочва конкретни примери за гафовете.
Това, което главната редакторка на Vogue премълчава, беше извадено на показ от Diet Pradа - един от най-популярните канали за критика на модната индустрия, който често изобличава злоупотреби и примери за плагиатство при дизайна на най-големите брандове.
"Condé Nast са подложени на непрекъснати критики заради вътрешното редакционно отношение спрямо чернокожи служители, но винаги сме виждали множество примери за несъобразителност на самата повърхност", пишат авторите на Instagram-блога.
В публикацията са изброени 9 "скандални примери от историята на американския Vogue за културно присвояване, използване на цветнокожи модели като статисти и романтизиране на бялата привилегия".
През 2008 г. легендарният баскетболист ЛеБрон Джеймс става първият чернокож мъж на корицата на Vogue с фотосесия от Ани Лейбовиц. На снимката крещящият Джеймс е прегърнал манекенката Жизел Бюндхен, докато тупка баскетболна топка. Подобен образ - сходен дори с цвета на роклята на красавицата - е използван през 1917 г. за военен пропаганден постер в САЩ. Оригиналът обаче изобразява маймуна с германски шлем, кървави ръце и бухалка под надпис "Унищожете този луд звяр".
През 2011 г. във Vogue се появява подробна статия, посветена на "Пустинната роза" Асма ал-Асад, съпруга на сирийския президент Башар ал-Асад. "Ана реши, че очеркът за модните навици на съпругата на един диктатор би бил удачен.
Дори Асма ал-Асад да беше най-стилната жена в историята, това няма да промени факта, че мъжът й беше убил над 5000 цивилни граждани, вкл. стотици деца, в годината, когато този брой беше публикуван", пише Diet Prada.
Две години по-късно Vogue решават да отдадат чест на спасителните екипи на първа линия, които работят денонощно в Ню Йорк по време на урагана Санди. Този път списанието пуска фотосесия с пожарникари и гранични полицаи, прегърнати от моделите Карли Клос и Шанел Иман, облечени във фини рокли и костюми.
"Защо Vogue не се сети просто да пусне снимки на самите пожарникари, медицински сестри и гранични полицаи, никой не знае", коментира Diet Prada.
Сред другите "проблематични епизоди" от близкото минало на списанието на Уинтур е непубликувана фотосесия с Ирина Шейк и Тайсън Балу, които разиграват сцена на полицейско преследване, задържане и обиск в Ню Йорк.
Сюжетът на снимките е препратка към полицейската програма "Спри и претърси" в града, при която десетки хиляди цветнокожи са таргетирани от органите на реда само заради съмнения за евентуално притежание на незаконно оръжие или наркотици.
Въпреки че снимките не се появяват на страниците на Vogue, кадри от площадката изтичат онлайн през 2016 г. и провокират скандал.
Примерите за "присвояване" на културни символи са снимки на Карли Клос и Кендал Дженър, стилизирани съответно в японска традиционна носия и грим по време на чаена церемония, и с тупирана накъдрена коса, която наподобява афро-прическа.
"Налага се да изгаряме косите си и да ги третираме с химикали, защото обществото ни е научило, че афро-прическите ни не са красиви. Сега те копират нашите прически, но без да използват черни модели", пише в един от коментарите по повод снимките на Дженър.
Последният пример за "прикрит расизъм" са кориците, посветени на младите талантливи жени в киното, които изобразяват някои от най-обещаващите актриси от 14 държави.
"В чест на световните таланти списанието възхвалява "новия център, който е едновременно навсякъде и никъде". Въпреки намеренията на Vogue - съвсем очевидно е, че и "в новия център" белите жени запазват централната си позиция. Цветнокожи актриси като Адесуа Етоми и Дийпика Падуконе са избутани встрани, за да послужат по-скоро като декор на белите актриси", се казва в коментара.
Напрежението с расистките обвинения срещу Ана Уинтур, Vogue и Condé Nast се случва на фона на цялостната криза в компанията. Според данни на Guardian, приходите от рекламодатели на издателството са спаднали с около 45% по време на пандемията с Covid-19. Още преди болестта да се появи, медийната група започна да съкращава част от непечелившите си брандове и освободи няколко етажа от редакционните си офиси.
Засега бордът на Condé Nast стои твърдо зад влиятелната фигура на Уинтур, но комбинацията от революционния гняв срещу политиката й и финансовите проблеми на медията може да доведе до края на една легенда в модата.
ПРОЧЕТЕТЕ ОЩЕ:
"НОВИЯТ ФРОНТ": VOGUE ЗАМЕНИ МОДЕЛИТЕ С ГЕРОИТЕ ОТ COVID-КРИЗАТА
МАНДЕЛА Ѝ Е "ДЯДО", ЛИБЕРИЙСКИЯТ ПРЕЗИДЕНТ Ѝ ПОДАРИ ДИАМАНТ: ТЯ Е НАОМИ
НА 85 Г. ДЖУДИ ДЕНЧ БЛЕСТИ НА КОРИЦАТА НА VOGUE
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: