Конституционните съдии обявиха за недопустимо разследването, повдигането на обвинение или прилагането на СРС спрямо действащи президент и вицепрезидент. Решението и мотивите по дело No.1 от 2020 г. вече са публикувани. 

Главният прокурор поиска разяснения от КС в края на януари 2020 г. по въпроси, свързани с ограниченията за разследване на действащия президент Румен Радев. Писмото беше внесено няколко дни преди прокуратурата да публикува извадки от подслушани разговори на командира на ВВС ген. Цанко Стойков през пролетта на 2019 г. В един от тези разговори генералът обсъжда проблема около разследването на КПКОНПИ за конфликт на интереси срещу държавния глава и неговата съпруга

Аудиозаписът е публикуван от прокуратурата, тъй като се твърди, че в него са налице данни за престъпление - осуетяване на проверка на КПКОНПИ за назначението на Десислава Радева като прессекретар на Военновъздушните сили по време на мандата на Румен Радев начело на службата. Поради факта, че един от заподозрените в предполагаемото престъпление е президентът, който се ползва с имунитет, досъдебното производство е спряно, а Иван Гешев беше поискал тълкуване от КС за следващите си действия. 

В разгара на конфликта между Гешев и Радев, главният прокурор нарече президента "единственият недосегаем човек в Република България според конституцията" и обяви готовност "да изчакаме изтичането на мандата му, за да изясним обективната истина" по предполагаемите данни за извършено нарушение на закона около проверката за конфликт на интереси за Десислава Радева. 

Иван Гешев обвини президента в "съюзяване с тъмнината"

Какъв е отговорът на Конституционния съд: 

1. Припокрива ли се по съдържание понятието „държавна измяна", използвано в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, с престъпленията, визирани в Глава първа "Престъпления против Републиката", Раздел I "Измяна" от Особената част на Наказателния кодекс?

Съдържанието на понятието „държавна измяна" по чл. 103, ал. 1 от Конституцията не е тъждествено със съдържанието на понятието „измяна" по смисъла на Раздел I, Глава първа от Особената част на Наказателния кодекс. Като „държавна измяна" следва да бъдат разбирани и други престъпления против Републиката, които държавният глава би могъл да осъществи при изпълнение на конституционно възложените му функции.

2. Каква е разликата между използваните в чл. 103, ал. 1 от Конституцията понятия „държавна измяна" и „нарушение на Конституцията" като основания за ангажиране на отговорността на президента и вицепрезидента за действия, извършени при изпълнение на техните функции?

Понятието „държавна измяна" винаги изисква осъществяването на съставомерна престъпна дейност против Републиката. Понятието „нарушение на Конституцията" обхваща нарушения при изпълнение на функциите на президента или вицепрезидента, които нямат престъпен характер, както и такива, които са съставомерни деяния. Конкретната преценка, дали „държавна измяна“ или „нарушение на Конституцията“ обосновават отговорност на президента или вицепрезидента се прави единствено от Народното събрание, което само̀ решава дали да повдигне обвинение и след това - от Конституционния съд, когато упражнява правомощието си по чл.103, ал.3 от Конституцията.

3. Понятията „държавна измяна" и „нарушение на Конституцията", използвани в чл. 103, ал. 1 от Конституцията, включват ли в съдържанието си и извършване на престъпления извън съставите на Глава първа "Престъпления против Републиката " от Наказателния кодекс?

Понятието „държавна измяна“ не включва в съдържанието си извършване на престъпление извън съставите на престъпленията против Републиката. Понятието „нарушение на Конституцията“ може да включва в съдържанието си и извършване на нарушения, които са престъпления, но различни от престъпленията против Републиката.

4. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, ограничава ли се само до действия с процесуален характер?

Възбуждането на наказателно преследване е дейност на органите на досъдебното производство по формулиране на твърдение срещу конкретно лице, че е извършило конкретно престъпление. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията означава, че срещу президента и вицепрезидента не могат да бъдат извършвани действия с процесуален и извънпроцесуален характер, които могат да доведат до реализиране на наказателна отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи.

5. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, включва ли забрана да бъде образувано наказателно производство, когато се открият данни за евентуална престъпна дейност на президента и вицепрезидента? 

При откриване на данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента забраната да бъде възбудено наказателно преследване не препятства започването на наказателно производство.

6. Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване", използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията, означава ли забрана за извършване на действия с процесуален характер по вече образувано наказателно производство, по което се разкрият данни за престъпна дейност на президента или вицепрезидента?

По вече образувано наказателно производство имунитетът на президента и на вицепрезидента изключва извършването на такива процесуални действия, които са насочени срещу тях и пряко засягат техни лични права и свободи. Други действия по разследването могат да бъдат извършвани без ограничение.

Какво казва конституцията: 

Чл. 103. (1) Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията.

(2) Обвинението се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.

(3) Конституционният съд разглежда обвинението срещу президента или вицепрезидента в едномесечен срок от внасянето на обвинението. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.

(4) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Кирил Петков постави две условия за премахването на Covid-сертификатите

София, Бургас и още 10 области навлизат в критичен етап на Covid до пет дни

Румен Радев: Условието на Русия е неприемливо и безпредметно

"Страната ни не приема ултимативни искания от когото и да било"

Окончателно: Учениците ще почиват 9 дни между двата срока

Неучебните дни няма да се компенсират чрез допълнителни занятия през останалата част от учебната година, съобщиха от МОН

Блинкън и Лавров не постигнаха прогрес за Украйна, докато депутатите у нас спореха за НАТО

САЩ предупреди отново Русия, че ще отговори "бързо и сериозно" при нахлуване в Украйна

"Не бива да се залъгваме. Путин не блъфира, това е заплаха срещу международния ред"

Бившият съветник по национална сигурност на САЩ Фиона Хил в интервю за Der Spiegel

Минималната учителска заплата става 1411 лв. от април 2022

Средната заплата за педагозите се увеличава с 12%

Новите мерки в София: Част от учениците се връщат към онлайн-обучение

В последната седмица преди междусрочната ваканция