Най-голямата козметична компания в света L'Oreal попадна във водовъртежа на движението „Black Lives Matter“ и се присъедини към редица други международни фирми, които предприемат показни мерки в борбата за равноправие.

Само през последния месец френският гигант привлече погледите върху себе си с няколко прояви – върна уволнен модел, повдигнал темата за системния расизъм, нае активистки, борещи се за равноправие и за правата на жените, обяви, че ще дари средства за LGBTQ+ общността. А последният им ход предизвика най-голям отзвук – премахването на думите „избелващ“ и „изсветляващ“ от козметичните артикули.

"L'Oreal реши да премахне думите бял/избелващ и светъл/изсветляващ от всички свои продукти за третиране на кожата", споделиха директорите, като за пореден път показаха, че се движат в посоката на глобалните промени и им се подчиняват.

Компанията се присъедини към Unilever, която смени името на марката кремове „Светла и прекрасна“, както и към Johnson & Johnson, които спират да подават артикули в Азия, предназначени за намаляване на черните точки по кожата.

Всичко това се случва на фона на една история с чернокож модел, която започна още през 2017. Тогава Мънроу Бергдорф беше уволнена от L'Oreal, след като надигна гласа си срещу „системния расизъм“. Тя осъди „расовото насилие на белите хора“ с публикация в профила си във „Фейсбук“ в контекста на митинга на американските бели националисти в Шарлътсвил, Вирджиния.

Бергдорф, която е транссексуален модел и активист от Великобритания, участваше в рекламна кампания в страната си, но след коментарите бе уволнена.

През юни тази година обаче, след масовите протести на движението „Black Lives Matter“, L'Oreal заяви, че „проявява солидарност към обществото на чернокожите и застава срещу несправедливостта във всяка нейна форма“. Публикацията в Twitter разбуни духовете и накара Бергдорф за пореден път да отправи критики към френската компания.

„Извинете ме за езика, който използвам, но съм ТОЛКОВА ядосана“, написа тя и добави нецензурна реплика. „Махнахте ме от една кампания през 2017 и ме хвърлихте на вълците за това, че говорих против расизма и превъзходството на белите. Без да ви интересува, без да помислите втори път“.

Изглежда, гневната реакция на британския модел бе на път да повреди имиджа на най-големия козметичен гигант и от L’oreal се застраховаха. Отговориха на публикацията на Бергдорф, а след това самата тя обяви, че отново ще бъде наета на работа.

„Говорих с новия президент на L'Oréal Paris Делфин Вижие, която директно се свърза с мен. Проведохме отворен и конструктивен разговор, тя изслуша това, което имах да кажа, и изрази своето съжаление за това как се разви ситуацията преди три години“, написа моделът в социалните мрежи.

Самата Вижие сподели, че „съжалява“ за липсата на диалог и подкрепа от страна на компанията към Бергдорф. „Трябваше също така да сторим повече, за да отворим дискусия за промяна, както правим сега. Подкрепяме борбата на Мънроу срещу системния расизъм и като компания сме посветени в работата си да събаряме такива системи“, каза тя.

Бергдорф не само бе върната на работа, а обяви, че заема консултантска позиция в Борда за разнообразие и приобщаване. За нея това е „перфектна възможност да практикувам това, което проповядвам“.

„През последните три години осъзнах своята отговорност като активист – да помагам за обединението ни като хора, без значение от нашата идентичност. Всички се намираме във вълнуващи времена на промяна. Надявам се, че това помирение е доказателство, че всички можем да открием начин да оставим настрана нашите различия и да работим заедно за един по-напреднал, честен и равен свят“, каза Бергдорф.

Освен това L'Oréal се зае да подкрепи финансово каузите, в които вярва британският модел. Компанията обяви, че ще дари средства на стойност 25 хиляди евро за благотворителната организация „Mermaids“, която подкрепя транссексуалните младежи във Великобритания. Още 25 хиляди ще отидат като дарение за UK Black Pride.

Бергдорф смята, че като активист, част от нейната работа е да окуражи големите компании „да осъзнаят своите отговорности относно разнообразието и приобщаването“. Според нея – най-добър продукт в една фирма се създава, когато на всички нива работят заедно хора с различен произход и опит.

2020 ще бъде запомнена като годината, в която бизнесите заемат обществена позиция по наболелите теми, и козметичният гигант не е изключение. За да се изправи срещу проблема с расизма и да подкрепи феминизма, L’oreal включи в екипа си три активистки, които ще бъдат посланици на френската компания. Става въпрос за австралийската актриса Катрин Лангфорд, Синди Бруна и Джаха Дукурех.

Бруна е дългогодишен застъпник на равенството между половете и еманципацията на жените, Дукурех e активист за правата на жените, а Лангфорд говори за равноправие не само между половете, но и за равенството на хората, без значение от произхода и расата. Австралийката стана известна с участието си в хитовата продукция на Netflix „13 причини защо“, а после още няколко пъти се появи на екрана във филмови продукции.

Ходовете на L’oreal в последния месец, изглежда, носят дивиденти. В момента една акция се търгува на борсата за 285,10 евро, след като на 15 юни беше паднала до малко над 260 евро – близо толкова, с колкото започна месец юни.

За 2019 френският козметичен гигант имаше приходи на стойност 29,87 милиарда евро, оперативните печалби бяха 5,5 млрд., а нетните приходи – 4,35 млрд. евро.

L’oreal е основана на 30 юли 1909 г. Централата ѝ се намира във френския град Клиши, а за компанията работят общо 86 хиляди души по целия свят, сочат данните от 2018 г. Фирмата е лидер в козметичните продукти, а сред дъщерните ѝ компании са Maybelline, Garnier, NYX Cosmetics, Matrix Essentials и Lancome.


Прочетете още:

СРЕЩУ РАСИЗМА: УНИВЕРСИТЕТЪТ В ПРИНСТЪН ЗАЛИЧАВА ИМЕТО НА ПРЕЗИДЕНТА УУДРОУ УИЛСЪН

ВЕЛИК ОТКРИВАТЕЛ ИЛИ МАСОВ УБИЕЦ? ЗАЩО АМЕРИКА НАМРАЗИ ХРИСТОФОР КОЛУМБ

THE SIMPSONS СПИРАТ ДА ИЗПОЛЗВАТ БЕЛИ АКТЬОРИ ЗА ОЗВУЧАВАНЕ НА ПЕРСОНАЖИ С ДРУГ ЦВЯТ НА КОЖАТА