Снимка: © twitter.com/AJ+

Почти цялото останало гориво в резервоара на заседналия край остров Мавриций японски танкер бе успешно изпомпено. Хиляда тона от него обаче се изляха в Индийския океан и засегнаха сериозно кораловите рифове на острова, брега му, флората и фауната.

Това обявиха организации за опазване на околната среда в четвъртък, след като почти 3000 тона мазут бяха изтеглени от кораба MV Wakashio.

На 25 юли той заседна в кораловия риф около острова, намиращ се източно от Мадагаскар. В резултат на това танкерът започна да се пропуква и големите страхове на местните власти бяха, че ще се разцепи на две. Преди обаче нещо подобно да се случи, многобройните екипи, включващи и доброволци, успяха да опразнят резервоара на кораба. Сега евентуалните допълнителни щети ще бъдат ограничени.

„Днес можем да потвърдим, че на кораба е останало съвсем малко гориво. Не сме заплашени от по-тежко бедствие“, сподели пред AP мениджърът по комуникациите на Фондацията за опазване на дивата природа на Мавриций – Жан Юго Гарден.

„Не бързайте обаче – разрушенията, които вече бяха направени, са значителни. Спешно трябва да бъде направена огромна процедура за почистване. Щетите за кораловите рифове могат да бъдат необратими“, каза още той.

Франция изпрати военен самолет и оборудване против замърсяване. Страната го стори чрез намиращия се в близост остров Реюнион, който е под нейно владение. В същото време Япония прати шестчленен екип, който помогна при изпомпване на резервоара на танкера.

Най-впечатляващи обаче са усилията на доброволците. Те пълнят чували със слама, за да ги използват като бариери срещу петрола, но използват и друг прийом – пълнят отрязана човешка коса в платнени чували и чорапогащи. Причината – косата се счита за идеално средство за абсорбиране на петрола, както сподели членът на местния парламент Джоана Беренгер.

Интересното е, че местните фризьори се мобилизираха и подтикнаха хората да прибегнат до този ход, като предлагат безплатно подстригване на всеки, решил да дари косата си за каузата. Един килограм от нея може да абсорбира 8 литра петрол, смята Беренгер.

Тази стратегия е използвана не за първи път. Още в края на 70-те, когато танкерът „Амоко Кадис“ излива 220 хиляди тона петрол край Франция, идеята с косата е тествана, а също така е приложена при нефтения разлив в Мексиканския залив в началото на новия век.

Междувременно собствениците на танкера от Nagashiki Shipping изпратиха експерти, които да помогнат в почистването и ограничаването на щетите. Директорите на компанията потвърдиха, че ще поемат всички разноски и ще компенсират правителството на Мавриций за причинените вреди.

Цитирани от Japan Times, те изразиха своята „огромна отговорност“ за инцидента, след като премиерът на Мавриций – Правинд Джугнаут, обяви, че управляващите ще обмислят дали да търсят компенсация. Това ще бъде решено вследствие на разследването.

„Ще продължим да правим всичко по силите си, за да ограничим ефекта на излетия нефт. Напълно ще съдействаме на властите в Мавриций и Япония, за да разрешим ситуацията колкото се може по-скоро, за да защитим природата“, каза един от директорите на японската компания Киояки Нагашики, цитиран от CBC.

Nagashiki Shipping започна вътрешно разследване защо танкерът е променил маршрута си. Той трябваше да остане на поне 16 км от бреговете на острова, но вместо това се е приближил на 1,6 км. Именно там засяда в кораловия риф. Премиерът на Мавриций е под напрежение да обясни защо не са били предприети моментални действия веднага след като нефтът е започнал да се излива в Индийския океан.

Неправителствената организация за защита на околната среда Greenpeace Africa предупреди, че последиците могат да бъдат много големи и засягат биоразнообразието на Мавриций. Призоваха за спешно проучване на щетите и програма за мониторинг.

Точно този район - Пойнт д’Есни – е известен като храм на дивата природа. Там има и мочурища, които са територии от огромно международно значение. Сега хиляди животински видове са поставени под огромен риск да станат жертви на замърсяването. Това ще доведе до директни последици за икономиката на Мавриций, сигурността и здравето на гражданите.

Островът е обитаван от различни редки видове, които не се срещат на други места на планетата. Сред тях са розовите гълъби и маврикийският керкенез, както и редица земноводни и влечуги. Кораловите рифове, от своя страна, поддържат живота в океана.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

всичко от деня

Повторният избор на нов директор на БНТ се отложи заради жалба

СЕМ реши да не дава начало на нов конкурс, преди да се изясни казусът с жалбата

Борис Джонсън ще подаде оставка като партиен лидер, но остава начело на кабинета до есента

Решението беше обявено, след като новият му финансов министър го призова да се оттегли

Дълбоки разногласия за войната очакват Русия на срещата на Г-20 в Бали

Руският външен министър за първи път ще се срещне със свои колеги от държави, които силно критикуват войната.

Прокуратурата употреби катастрофата в София за "реванш" срещу властта

Зам.-шефът на Следствието влезе в ролята на адвокат на Гешев на гърба на трагедията на бул. "Черни връх"

ЕП обяви природния газ и ядрената енергия за "зелени"

Предложението предизвика остри реакции от политици и активисти, сред които и Грета Тунберг

Стрелба и напрежение на протест в Скопие срещу френското предложение

40-годишен мъж е задържан, след като е стрелял с пистолет във въздуха

ВСС най-после ще обсъди отстраняването на Иван Гешев

Пореден рунд между Министерството на правосъдието и главния прокурор