„Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град“ — с тези думи кметът на София Васил Терзиев коментира дали в в понеделник ще има нова среща със синдикатите в петия ден от транспортната криза, оставила столицата без наземен обществен транспорт вече пети ден.
Въпреки това кметът потвърди, че има покана за нов кръг разговори в първия ден от седмицата в 8:00 ч., но настоя, че за него основният приоритет е възстановяването на транспорта, а не воденето на преговори под натиск.
Според Терзиев действията на служителите в автотранспорта и електротранспорта не могат да бъдат определени нито като протест, нито като законна стачка. „В момента сме в най-лошото от двата свята – нито е протест, нито е стачка, а гражданско неподчинение, при което се блокират депата и се възпрепятстват онези, които искат да работят“, заяви той.
И припомни, че ако се обяви стачка по закон, това значи работниците да не получават възнаграждения за дните, в които не са на работа. Сега въпреки че столицата е без транспорт от 5 дни, транспортните служители пак ще получат пълните си заплати.
Кметът представи три варианта за справяне с кризата. Първият – изпълнение на исканията на синдикатите за рязко увеличение на заплатите с около 400 лева – той определи като непосилен за общинския бюджет. Според него това би натоварило града с 200 милиона лева допълнителен разход всяка година, а при собствени приходи от порядъка на 800–900 милиона, това означава, че средствата ще трябва да бъдат взети от инфраструктурни проекти, образование и детски градини – нещо, което не може да се позволи.
Вторият вариант, който също според него не е работещ, е на всички да се даде по малко. По думите му този подход е прилаган и в миналото, но не е довел до реално решение – въпреки миналогодишното увеличение на заплатите с 15%, нови шофьори не са постъпили на работа, защото моделът на изчисление не позволява млад водач да достигне ниво на възнаграждение, съизмеримо с частния сектор.
Третото предложение, което Терзиев защити като най-реалистично, предвижда фокусирана подкрепа за ключовите позиции – шофьори и сервизни работници – чрез система от бонуси, така че те да могат да достигат 2700–2800 лева заплата, без да се увеличава прекомерно основната заплата. Това, според него, е изпълнимо финансово и справедливо спрямо нуждите на системата, без да нарушава баланса в останалите сектори на общината.
Той допълни, че възможни съкращения в администрацията на дружествата също биха могли да допринесат, но това трябва да бъде решено от ръководствата на самите дружества. По думите му само в две от четирите транспортни фирми на София има 69 счетоводители и касиери – показател за тежка бюрократична структура, която също трябва да бъде реформирана.
Кметът подчерта още, че не може една група служители да получава значително увеличение на заплатите, докато други важни професии в града – като архитектите в районните администрации, юристите и медицинските сестри – остават системно подценени.
Според него ако бъде направен компромис в една система, това ще доведе до верижни искания и напрежение във всички други. Не може, посочи той, "да се протестира всеки ден с всяка отделна професия – всички хора в града имат значение, и решенията трябва да се взимат с оглед на общото."
С наближаването на зрелостните изпити в сряда и петък, Министерството на образованието сформира кризисен щаб за справяне със ситуацията. Кметът обяви, че има пълна мобилизация от страна на институциите, таксиметрови компании и доброволци за осигуряване на транспорт до училищата.
Ако София продължи да е без транспорт и в новата седмица, като конкретна мярка общината ще отвори училищните дворове, за да се използват за паркиране в дните на матурите, а се обмисля и временно премахване на синята и зелената зона. Обсъжда се и спиране на синя и зелена зона по време на матурите, но според екипа на кмета това може да доведе до допълнително напрежение в трафика.
Терзиев отново подчерта, че за него най-важното е да се възстанови работата на наземния транспорт и градът да не бъде държан в заложничество.
Той заяви, че няма как да се водят разговори при ултиматуми, когато отсрещната страна поставя неразумни условия и отказва да отстъпи от тях. Според него е нужен честен разговор какво е възможно и какво не е.
Запитан дали протестът има политическа мотивировка, Терзиев отбеляза, че в синдикалните структури има дейци, които са и активни членове на политически партии. По думите му, когато се случват много неща по едно и също време, е логично да възникват въпроси за връзка между тях.
Сред синдикалните активисти в подкрепа на протеста на транспортните работници са общинските съветници от ГЕРБ и БСП Екатерина Йорданова и Иван Кирилов.
Ден пети без транспорт в София. Преговорите между кмета и синдикатите са под въпрос
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: