Meta спира политическите и предизборни реклами в платформите си в ЕС Снимка: © Getty Images

Meta – компанията майка на Facebook и Instagram - ще спре политическите и предизборни реклами в платформите си на територията на Европейския съюз. Причината е нов европейски регламент, който според компанията е твърде сложен и неясен за прилагане.

Затова от октомври 2025 г. европейските потребители на Facebook и Instagram вече няма да виждат реклами, свързани с "политически, изборни и социални въпроси", обяви Meta в петък.

Решението идва преди гигантът да трябва да приложи Регламента на ЕС за прозрачност и насочване на политическата реклама. Той изисква всяка платена политическа реклама онлайн да бъде ясно обозначена – с информация кой я е платил, колко струва и към кого е насочена. Целта на закона е да ограничи манипулациите по време на избори и да предпази личните данни на гражданите.

Регламентът е в сила от 2024 г., но повечето му разпоредби започват да се прилагат от октомври тази година – непосредствено преди местни и национални избори в няколко европейски държави. Той беше изготвен в отговор на скандала с Cambridge Analytica, при който данните на милиони потребители на Facebook бяха използвани неправомерно за политически цели. ЕС иска да предотврати подобни злоупотреби в бъдеще.

Meta обаче твърди, че новите изисквания са "неприложими" и създават "значителна правна несигурност". Вместо да се съобрази с правилата, компанията избира да спре напълно този тип реклами в целия ЕС и във Великобритания.

От технологичния гигант уточняват, че решението засяга само платената реклама. Потребителите все още ще могат да обсъждат политически теми в платформите на Meta.

Миналата година и Google обяви, че ще спре политическите реклами в ЕС по същите причини. И двете компании смятат, че европейското законодателство е твърде неясно и трудно за прилагане в мащаб.

Решението на Meta идва и на фона на все по-напрегнатите ѝ отношения с ЕС. Компанията е изправена пред няколко разследвания и наскоро получи глоба от 200 млн. евро за нарушения на правилата за лични данни. Meta също така отказа да подпише доброволния Кодекс за изкуствен интелект на ЕС, отново с аргумента, че е "правно неясен".


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Производители и търговци на храни: Държавата рискува да блокира индустрията за 1,5 г.

Те предупреждават, че се готвят "крайни антипазарни мерки"

17:23 - 25.07.2025
Важно днес

Калин Калпакчиев от ВКС ще оценява кандидатите за Антикорупционната комисия

Висшият адвокатски съвет също излъчи свой представител за избора на нова КПК

16:28 - 25.07.2025
Политика

Докато депутатите умуват, младите лекари пак излизат на протест

"Обещанията проблемите в сектора да се решат, се отлагат за есента"

15:54 - 25.07.2025
Текстове от партньори

Няма нужда да ходите до Италия… джелатото е във „Фантастико“

От класическите ванилия и шоколад до екзотични вкусове като джелато с хляб, масло и мармалад

15:20 - 25.07.2025
Бизнес

Kaufland откри 29 нови търговски обекта в хипермаркетите си само за половин година

С One Stop Shopping стратегията си компанията дава възможност за растеж на десетки бизнеси от цялата страна

15:06 - 25.07.2025
Кино и сериали

Карл Мьорк от сериала "Dept. Q" е новият гениален, нетърпим, любим на зрителите детектив

Силен актьорски състав и остроумни диалози превръщат "Dept. Q" в криминална находка

14:30 - 25.07.2025