・ 1 мин.

Минималната работна заплата се вдига с почти 20% на 933 лв.

Минималната работна заплата се вдига с почти 20% на 933 лв. Снимка: © Getty Images

Абонирайте се за нюзлетъра на "Булевард България", за да получавате селекция с най-интересните теми на седмицата през погледа на нашия екип:


Кабинетът на Николай Денков определи нов размер на минималната работна заплата, считано от 1 януари 2024 г.

Тя вече ще бъде 933 лв. - малко под 20% увеличение спрямо досегашното ниво от 780 лв.

Решението е на база на новата формула, която беше въведена от предишното Народно събрание.

Според новите правила от 2023 г., минималната работна заплата се определя като 50% от средната работна заплата за период от 12 месеца - спрямо стойностите ѝ между края на юни 2022 и края на юни 2023 г.

Промяната в Кодекса на труда беше направена и във връзка с това, че още през 2022 г. Европейският парламент прие ново законодателство за адекватни минимални работни заплати в ЕС, което беше насочено към подобряване на условията на труд и живот на всички работници в ЕС.

В него се поставяха и минимални изисквания за адекватност на минималните заплащания на национално ниво, като се имат предвид разходите за живот и общото равнище на заплатите в съответната държава.

Индикаторът за 50% от средната брутна заплата е една от референтните стойности, препоръчани в новите европейски правила.

Досега размерът ѝ се определяше административно и предизвикваше постоянни спорове между работодатели, синдикати и Министерството на финансите.

Според кабинета, повишаването на минималната работна заплата ще допринесе за повишаване на мотивацията на най-нискодоходната част от работната сила за търсене на работа, както и за задържане на най-нискодоходната част от работната сила на българския трудов пазар.

"България продължава да бъде държавата с най-ниска минимална работна заплата в Европейския съюз. Ние поетапно трябва да излезем от ситуацията на икономика, която привлича инвеститори главно с ниските си възнаграждения", казва премиерът Николай Денков при приемането на решението.

Над 500 000 души в момента получават заплащане между 780 и 933 лв., според данни на правителството.

Важно днес

ДАНС отрече да е заплашвала Ива Михайлова и се усъмни в произхода на записите

Службата реагира след твърденията на Станислав Цанов, че Михайлова е заплашвана от агенти

15:08 - 15.11.2026
Спорт

Арина Сабаленка се извини след гневни обиди срещу украинците на Финалите на WTA

"Коментарите" ѝ не са били насочени срещу украинската ѝ съперничка Елина Свитолина

14:34 - 15.11.2026
Външнополитически дневници

Ще поеме ли Украйна по пътя на двете Германии?

И как България да избегнe пояса на нестабилност около Русия

13:05 - 15.11.2026
Важно днес

Ива Михайлова след сигнала за заплахи от ДАНС: Никой в България не ме е принуждавал да правя каквото и да било

Първата реакция на Михайлова след обвиненията за заплахи срещу нея от ДАНС

12:00 - 15.11.2026
Технологии

SpaceX за първи път прихвана горната степен от Starship при връщането на Земята

Корабът Ship се приземи в механичните ръце на стартовата кула Mechazilla под звуците на Baby Come Back

11:19 - 15.11.2026
Живот

Зад волана с Мария Илиева от LaMartinia: София, Женският пазар и удоволствието да забелязваш пъстротата на града

От „Иван Вазов“ през „Заимов“ до Женския пазар с новото Renault Clio и многото лица на столицата

10:25 - 15.11.2026
Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам