Всеки ще родител ще има право да избира дали детето му да учи по програма с или без елемент на конфесионално религиозно образование в предложения нов учебен предмет, наречен "Добродетели и религия". Това стана ясно от изказване на просветният министър Красимир Вълчев по време на обществената дискусия за това дали този предмет трябва да бъде въведен като задължителен в учебната програма.
Обсъждането се проведе, въпреки че Министерството на образованието (МОН) все още не е представило подробна концепция за предмета. Не е ясно кой ще пише програмата, какво точно ще се изучава и кой ще преподава тези часове. Вълчев отчете пропуски в това отношение и заяви, че до 8 май ще бъде публикувана концепцията на алтернативната програма, която трябва да даде повече яснота.
"Ние не предлагаме задължителен час по религия, а час по възпитание в добро. Ако предложението се приеме, смятаме, че то трябва да се разработи, различно от настоящата учебна програма с фокус върху формиране на ценности и добродетели", каза Вълчев.
Просветният министър твърди, че целта на образователната "реформа" е да се засили възпитателната функция на образователната система. Според него е напълно разбираемо да се изучава религия, тъй като и в момента тя присъствала в учебната програма в други предмети.
"Цялата европейска цивилизация е продукт на християнското ни наследство. Децата ни учат и си извличат поуки от Зевс и чрез древногръцките митове. Защо да не могат да го правят и чрез Библейските разкази?", допълни той.
По предмета няма да се пишат оценки. Родителите на децата, или по-големите ученици, които не желаят да се учи с елементи на конфесионално образование, ще имат програма, която ще е ориентирана към тях.
Над 100 участници участват в обществената дискусия, на която обаче се обсъжда концпция, която дори не е официално описана и представена от МОН. Очаквано една част от участниците подкрепяше твърдо идеята за нов задължителен предмет по религия, докато други очертаха серия от проблеми в предложението на ведомството.
Изпълнителният директор на Националната мрежа за децата Георги Богданов посочи, че не разбира защо се дискутира нещо, което дори все още не се знае какво ще бъде.
"Имаме 50% функционално неграмотни деца. Какво правим с тях при положение, че са претъпкани с учебен материал и ние ще им сложим още един предмет, който да учат задължително", каза той.
Бившият премиер и министър на образованието акад. Николай Денков също изрази задръжки по предложението, като вижда в него няколко основни проблема. Единият от тях е, че избираемостта дали учениците да учат религия в часовете по "Добродетели" ще доведе до сериозно разделени по класовете особено в смесените райони като Шумен, Разград, Силистра и Кърджали. Според Денков се повдига въпросът как формата, която ще бъд избрана, дългосрочно може да се отрази на етническите отношения в смесените региони.
Той смята още, че предложението за задължителен предмет от 1-12 клас е мащабно и по тази причина МОН ще срещне проблеми при подготовката на преподавателите и идеята няма да може да бъде реализирана в толкова национален мащаб.
В дискусията думата взеха и представители на религиозните общности, включително българският патриарх Даниил и главният мюфтия Мустафа Хаджи. И двамата направиха исторически преглед на ролята на религията. Патриархът се впусна в обяснения за историческия път на Българската православна църка от Покръстването досега. А главният мюфтия говори за случаите на насилие от страна на ученици и смята, че единственото решение е "да се върнем към основата - религиозното възпитание".
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: