- Разследване за руско влияние върху румънските избори стигна до следа в България
- Как работи схемата за насочване на съдържание към специфична аудитория, така че да се манипулира общественото мнение?
- Могат ли подобни рекламни акции да предопределят изборни резултати?
Разследване на румънската платформа Snоop.ro разкрива мрежа, чрез която с руско финансиране се разпространява дезинформация и се манипулира общественото мнение. Следите на компанията зад таргетиращите реклами, които пренасят фалшиви новини, показват, че тя е регистрирана в България.
Материалът е публикуван три дни преди Конституционният съд в Румъния безпрецедентно да отмени резултатите от първия тур на президентските избори в страната, спечелен от неизвестния доскоро крайнодесен и проруски кандидат Калин Джорджеску. Румънските служби разсекретиха и доклади, според които стотици фалшиви профили в социалните мрежи и инфлуенсъри са помагали на Джорджеску. TikTok дори призна за подобна намеса в платформата си.
Материалът на румънските журналисти разказва за система от стотици издания, предполагаемо финансирани от Москва, които чрез обща рекламна мрежа разпространяват дезинформация и конспиративни теории в румънски медии поне от осем години. Въздействието върху обществото се усеща в дългосрочен план, като насочва избиратели към екстремистки партии и кандидати с крайни възгледи, смятат авторите.
Румънското разследване насочва вниманието към компания за дигитална реклама AdNow, която показва т. нар. препоръчано съдържание в различни медии през банер. Обикновено той се намира под статиите и е маскиран като част от сайта, който четете, но когато човек кликне на заглавието на материал, бива отвеждан във външен домейн.
AdNow е регистрирана на един и същи адрес в Лондон с фирма, близка до Главното разузнавателно управление на Русия (ГРУ,външното разузнаване на Русия - б.р.), притежавана от на братовчед на Владимир Путин.
От публикуваното към момента от snoop.ro не се вижда директна финансова връзка между Джорджеску, кампанията му и въпросната агенция за дигитална реклама, но е описана схемата, която таргетира специфична аудитория, към която впоследствие той се обръща. Внимание на темата обърнаха от българска онлайн общност BgElves.
Въпросната компания, която преди време според румънското разследване е била базирана в Лондон, сега оперира с регистрирана в България фирма - "Ренодо Медиа".
"Стигнахме до 51 фирми, регистрирани на името на грузинец. Много от тях са регистрирани в България, в един и същ ден, предимно през 2024-а. Разполагаме със служебни имейли, фейсбук профили, телефони и адреси на много от работещите в тези фирми. Но те наистина са много. Стотици. И всички са руснаци", пишат BgElves в своя публикация. Цитират и част от сайтовете, където е публикувана реклама от въпросната компания. От групата обаче изрично посочват, че списъкът не е индикация дали тези сайтове разпространяват дезинформация в собственото си съдържание. Те само са използвали въпросната рекламна платформа, чрез която е възможно да се предава неправомерно съдържание под формата на реклами.
Справка на "Булевард България" показа, че собственик на "Ренодо медиа" според Търговския регистър е гражданин с грузински произход - Гиорги Валериевич Абуладзе, а регистрацията ѝ е в Пловдив.
Абуладзе е свързан с 53 фирми, част от които са регистрирани на един и същ адрес в Пловдив. Компанията, както и други, които мъжът притежава и управлява, се занимава с управление и таргетиране на онлайн реклами, както и с маркетинг в социалните мрежи.
"Булевард България" се опитва да се свърже с пловдивския бизнесмен, но засега без успех.
Много или малко са 73 млн. импресии на месец?
В разследването е представена и таблица с постигнатите импресии към подобно препоръчано съдържание за различните държави, промотирано през различни сайтове. Една импресия е равна на една електронна страница. Сайтовете, които са дали рекламно пространство на мрежата на AdNow нямат контрол над статиите, които платформата препоръчва на читателите им. Т.е. AdNow са като новинарски кукувици, които снасят в чуждо медийно гнездо.
От Snoop.ro обвързват откритията си с изборите - "първият ред показва колко импресии са нужни, за да се стане президент в Румъния на практика. На дневна база са излъчвани около 20 млн. импресии с препоръчано съдържание.
Числото срещу България (близо 73 милиона импресии на месец и около 2 млн. на ден) показва нещо, което в момента не сме в състояние да определим в какви мащаби се измерва и какво отражение има", написаха още Бг елфите.
Ефектът от въпросните импресии обаче трудно може да се изчисли, защото не е ясно на колко видими позиции са били въпросните реклами.
Пакетите за този тип банери се предплащат за 1000 импресии. Те се появяват автоматично и както казахме, сайтовете, където това става, на практика не могат да контролират какво се "сервира" на страницата им.
Този тип реклами са много евтини. Те са на цена от около 0,5 евро на банер позиция за 1000 страници, като повече от половината от тях са "брак", защото не са във видимата част на екрана. Много от потребителите четат само първата част на текстовете и не скролват чак да края на текста.
Така 1 милион импресии в България може да струват около 500 евро, може и по-малко, ако се купи голям месечен обем. Дори и да бъде осигурен конкретният брой излъчвания, не е ясно колко от въпросните импресии действително са били гледани или са предизвикали интеракция с потребителите. Със сигурност говорим за по-малко от 1%.
По-просто казано, трудно може да се твърди, че акции като тази през новинарски сайтове могат да влияят на общественото мнение до степен, че да предопределят изборен резултат.
При всички случаи обаче руската пропагандна машина действа чрез различни канали, а не залага на един.
Тя достигат до специфична аудитория, която е "подходяща почва" за посланията ѝ. Обикновено не се рекламира директно политическо послание, а се действа по обиколен път – започва се със съдържание, което отрича традиционната медицина за сметка на алтернативната, пише се срещу "Биг Фарма", за чиста храна, как да спестим от сметки за ток. След това политици като Джорджеску са готови да "оберат" плодовете с огледална риторика.
Според румънското разследване някои от рекламите AdNow водят към т.нар. клонирани сайтове – копия на новинарски сайтове в Румъния като Digi24.ro или RFI.ro.
Платформата snoop.ro дава и конкретни примери за фалшиви новини, публикувани на клонирани сайтове:
„Кристиян Тудор Попеску (журналист бел.ред) предлага бизнес консултации и печели 10 000 леи на ден.“ „Николае Чука е изгонен от студиото на Prima TV, защото е обяснил как румънците могат да правят 30 000 леи на месец. Националната банка на Румъния се е обадила, за да спре предаването.“ „Издадена е заповед за мобилизация в Румъния".
Стратегията за дезинформация включва копиране на логото, шрифтовете и авторите на съответния бранд, като в крайна сметка пренасочва към фалшиви сайтове, но на пръв поглед невнимателното око не забелязва разликата между реалната публикация и нейното копие.
От AdNow - чрез румънски представител, отричат пред Snoop рекламите на компанията да водят към клонирани публикации, журналистите отбелязват, че след разговора с репортера им този тип реклами и клонираните сайтове са изчезнали.
Според официалния сайт на AdNow, компанията оперира в 34 страни и поддържа технически съпорт на различни езици.
Историята на фирмата започва през 2014 г. - според сайта ѝ, но българската компания е регистрирана през 2021 г.
Нов deep fake клип събира лични данни с фалшиви новини за „Лукойл“ и актьора Владо Карамазов
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: