Казват, че за да стигнеш целта, трябва просто да тръгнеш. При Ерсин Мустафов нещата никога не са били толкова прости. Преди да намери своя посока, преминава през съмненията, вярата, приятелите, звука и тишината. После идват Каварна, София, дългите разговори, мълчаливите репетиции, MTV, рок турнето на Queen – и едно утро край морето, в което снима клипа на първата си солова песен.
Той е фронтмен на JEREMY? – една от малкото български рок групи с ясно разпознаваемо присъствие и извън страната. Автор на музика, текстове и концепции. Творец, който предпочита да говори чрез песните си. Затова възможността да го придружим от студиото към репетиция е рядък шанс да го видим в различна светлина.
Ерсин е участник в съвместния проект на "Булевард България" и Hyundai, в който ви представяме чисто новия INSTER – изцяло електрически градски автомобил за онези, които не се водят по предварителен план, а се движат според собственото си усещане. Точно като музиката на Ерсин – ритъм, който не търси одобрение, а те води.
Ерсин създава около 100 песни годишно – понякога ги записва веднага, друг път ги оставя настрана.
Не бърза да ги споделя, не се тревожи дали ще видят бял свят. Оставя ги да отлежат – сигурен, че всяка ще се появи, когато е узряла за това, когато има защо да бъде чута.
През 2024 г. издава „Не може вечно да вали“. Автор е на музиката, текста и цялостната концепция, а барабаните записва Мартин Профиров от група ПИФ. Песента му носи номинация за дебют от БГ Радио, получава и първа награда за най-дълго задържала се песен на 1-во място в класацията на Националното радио БНР ТОП 20 (като първа позиция дели с друга песен, която е на JEREMY?)
Тестваме Hyundai INSTER според ритъма на Ерсин – непредвидим, интензивен, различен всеки ден. Днес маршрутът ни е от студиото до репетиция – кратка отсечка, която съдържа всичко: тесни улици, интензивен трафик, кратко отклонение за кафе и момент за презареждане.
Колата е една идея по-висока от стандартен автомобил и малко по-ниска от SUV – стабилна в движение, маневрена в града. Вътрешното ѝ пространство се адаптира към всяка задача: вторият ред седалки се плъзга и сгъва, за да побере калъфите с китари и техниката, която Ерсин пренася със себе си.
Интериорът е минималистичен и добре структуриран – с 10.25-инчов дисплей и дигитално табло, без излишни претенции, но с усещане за логика и лекота.
Fake Fruits и първият пробив
Понякога малките неща са най-важни. При Ерсин една песен сякаш променя всичко.
През 2014 г. “Fake Fruits” бележи първия голям пробив на бандата.
Момчетата използват приходите от рекламна кампания на ирландско уиски, за да я запишат с голям екип и да създадат видео на световно ниво.
„Очаквахме този успех, защото бяхме работили за него. Преди да пуснем песента, бяхме наясно, че е нещо специално. Аз съм човек, който иска винаги реалистично да осъзнава къде се намира."
Песента се завърта по MTV и ги извежда извън страната – участия в Европа, включително на фестивали като The Great Escape, Rock for People и Exit.
През 2016 г. JEREMY? откриват концертите на Queen и Адам Ламбърт в Полша, Румъния и България. След последното шоу тур мениджърът на Queen ги кани да се присъединят към турнето в Италия – още на следващия ден. „Казахме: ‘Не можем – утре имаме концерт в Благоевград.’“ – разказва Ерсин. „Съжалявам, че не отмених концерта…“ – добавя с усмивка, но веднага уточнява: „Не, шегувам се.“
Решението изглежда невероятно, но за тях тогава е било напълно естествено – поели са ангажимент и дори заради Queen не са помислили да го отменят. „Може би точно защото не осъзнавахме каква възможност изпускаме, не се поколебахме“, казва Ерсин днес.
В края 2024 г. JEREMY? отбелязват 10-годишнината от дебютния си сингъл и в момента подготвят третия си студиен албум. Песните от албума ще са само на английски, а следващият четвърти албум вероятно ще е изцяло на български.
„Това с Queen беше истинският пробив. В този период имах няколко месеца, в които много си повярвах. Това е единственият път, в който съм се главозамаял.“
Този личен момент – признание за уязвимост в пика на успеха – звучи почти като предупреждение към всички, които искат да поемат по същия път. „За щастие приключи много бързо. Върнах се към реалността.“
Ерсин често се замисля върху ролята си в групата – не толкова като лидер, колкото като координатор на различни гледни точки. Смята, че лидерството в банда е деликатна материя: ако си твърде настоятелен, рискуваш да потиснеш останалите; ако се отдръпнеш прекалено, губиш посоката.
С Ташо Колев – китарист и съосновател на JEREMY? – се познават от училище и споделят дългогодишно разбиране, което им помага да навигират творческите напрежения. Динамиката в групата е като репетиция без край – с много импровизация, понякога спорове, но винаги с усещане за общ път.
Каварна и първият момент на откровение
Всичко започва с падане. Ерсин е второкласник и живее в Каварна със семейството си, когато удря главата си по време на игра и получава комоцио. Лекарят предписва две седмици пълен покой. Така, в тишината, започва да рисува. „Това, че трябваше да остана напълно спокоен, ми позволи да съсредоточа вниманието си.“
Малко по-късно вижда момче, обградено от момичета, което свири на китара върху оградата на болницата, където работи майка му. „Казах си – искам и аз да правя това. Беше на подсъзнателно ниво, музиката влезе в мен.“ Тази сцена остава с него като първо истинско усещане за посока.
Изкуството като проводник, не като продукт
В Софийския университет учи изобразително изкуство, но музиката остава основния му език. Вдъхновен от Рембранд, Ван Гог и Пикасо, вярва в интензивната връзка между форма и съдържание – и в способността на едно произведение да казва много, без да обяснява нищо.
„Ако можеш да споделиш нещо, което те плаши, което е травма, ти се освобождаваш, а и много хора ще се разпознаят. Това е много по-евтино от терапия", казва Ерсин.
"А понякога – и по-силно от нея. Изкуството не дава готови отговори, а създава пространство, в което можеш да останеш с въпросите си, без да се страхуваш."
Според Ерсин музиката не трябва да угажда на ничии очаквания – нито на публиката, нито на индустрията. Ако е искрена, тя ще намери своя път. А ако остане само за теб – пак има смисъл.
Днес Ерсин Мустафов се движи между сцената и студиото, между груповата динамика и личните проекти. Предстои му и нова стъпка – продуциране на други артисти. Това е не толкова промяна на посоката, колкото разширение на територията, в която се чувства свободен. Без да бърза, без да се съобразява с очаквания.
Hyundai позиционира електрическия INSTER като градски боец – малък, маневрен и функционален. И за разлика от много „city cars“, които често изглеждат като компромис, тук усещането е, че някой добре си е поиграл с дизайна: малко пространство, пълно с умни решения. С дължина под 3.85 метра и електрически мотор с до 115 к.с., Inster заема ниша, която в Европа отдавна чакаше да бъде запълнена – истински малък електромобил, който не изглежда като плод на детска рисунка, нито е прекалено скъп. Пробегът ѝ е достойните за уважение 360 км (по WLTP) – при по-голямата батерия от 49 кВтч – което прави Inster напълно годен за извънградски импровизации.
Ако ви трябва кола, в която да пренасяте повече неща, тогава можете да разгледате VAN пакета, който предлага практични решения за ежедневна употреба: преграда зад предните седалки с няколко възможности за закрепване, която обособява ясно разделение между шофьорската зона и пространството отзад; свръхтонирани задни стъкла – за повече уединение и сигурност; и устойчива гумена постелка, покриваща не само багажника, но и гърба на сгънатите седалки. Така тази симпатична и градска кола се превръща в помощник за бизнеса, който няма да ви остави в "натоварен" момент.
Друга интересна екстра на автомобила е системата V2L, която позволява на INSTER да дава ток навън. Така можете да зареждате лаптоп, да слушате демо записи под открио небе или да подкарате електрическо барбекю извън цивилизацията.
INSTER е кола, която се променя със собственика си - готова да действа в синхрон с неговия ритъм и по неговия дневен ред, бил той в града, на морето или високо в планината.
Hyundai Inster: джобен размер, големи възможности
По следите на храната, която не трябва да бъде изхвърлена с Hyundai INSTER
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: