Парламентът прие на първо четене пет от шестте предложени законопроекта за промени в Закона за движение по пътищата. Два от тях са с вносител Министерският съвет, два – от ПП–ДБ (вкл. Явор Божанков и Божидар Божанов), и един – от ГЕРБ–СДС. Не бе подкрепен единствено проектът на „Възраждане“.
Основната цел на промените е повишаване на пътната безопасност и подобряване на събираемостта на санкциите, особено след трагичната катастрофа край Телиш, при която загина 12-годишната Сияна.
Тол камери ще следят средната скорост
Въвежда се нов модел на контрол чрез изчисляване на средната скорост между две точки, засечени от камери на тол системата - по проект на Министерския съвет, внесен още през декември 2024. Ако тя е над допустимата, водачът ще получава електронен фиш.
Предвижда се и подробно описание какво трябва да съдържа този фиш – място, дата и час на нарушението, данни за автомобила, собственика или ползвателя му, вид на нарушението, размер на глобата и срок за доброволно плащане.
В случай на обжалване, МВР трябва да предостави на съда подробна техническа документация, включително описание на мястото, ограничението, използваното устройство и метрологична проверка. За участъци, преминаващи през повече от една област, компетентен ще е съдът по крайна точка.
Скоростта на магистралите се намалява
С предложението на Министерския съвет се въвеждат нови максимални скорости: 130 км/ч за леки автомобили и мотоциклети оп автомагистрали, 100 км/ч за товарни камиони по автомагистрали, и 110/90 км/ч съответно за същите категории по скоростни пътища. В допълнение, в жилищни и училищни зони се залагат зони с ограничение до 30 км/ч.
Без технически преглед при неплатени глоби
Преглед за техническа изправност няма да може да се извърши, ако превозното средство има неплатени глоби, фишове или наказателни постановления.
За улеснение се въвеждат електронни известия при наближаващ срок за изтичане на документи. Предвижда се и методика за централизирана проверка, включително от страна на ИА „Автомобилна администрация“.
Общинският контрол по пътищата се засилва
С предложенията на ГЕРБ–СДС се дава възможност общините да изграждат свои системи за видеонаблюдение и да налагат санкции при установени нарушения – като превишена скорост, преминаване на червено, неправилно паркиране.
Общински служители ще могат да връчват фишове и ще имат достъп до регистрите на МВР.
По-голямата част от тези глоби – 70%, ще постъпват в бюджета на съответната община.
Отпадат стикерите, връчването става автоматизирано
Законопроектът на Божидар Божанов предвижда пълна дигитализация на процесите – отпадат всички стикери по стъклата, включително за Гражданска отговорност и технически преглед. Контролът ще се осъществява чрез централизирани електронни справки.
Ако даден водач има повече от пет невръчени фиша, те ще се считат за автоматично връчени след определен срок. Ще има публичен достъп до електронна справка за наложени санкции и възможност за онлайн плащане.
Предвижда се възможност за групово разплащане от фирми с множество автомобили, както и за електронна регистрация на МПС. Известия за предстоящи изтичания на документи ще се изпращат по имейл или SMS.
Ограничения за полевите тестове за наркотици
Проектът на Явор Божанков и депутати от ДБ цели да ограничи тежките санкции при положителен резултат от полеви тестове, без лабораторно потвърждение.
Ако водачът доброволно даде проба и премине медицински преглед, книжката му ще се отнеме само за 72-часа. Регистрацията на колата също няма да се прекратява. Промените целят спазване на презумпцията за невинност и са свързани с фалшивите положителни проби от дрегерите.
Други промени
Според проекта на Министерския съвет, 17-годишни ще могат да управляват моторно превозно средство от категория В1, както и автомобил от категория В, но само в присъствието на придружител, който отговаря на определени изисквания.
Предвижда се още полицейски контрол да се осъществява и с необозначени автомобили, при условие че служителите са в униформа. Въвеждат се задължителни пожарогасители за всички превозни средства, актуализират се глобите спрямо средната брутна заплата, както и задължение за своевременно премахване на временни пътни знаци след ремонти или произшествия.
Какво не мина
Отхвърлен бе единствено законопроектът на „Възраждане“, който предлагаше по-бърза продажба на конфискувани превозни средства от шофьори, хванати под въздействие на алкохол или наркотици.
Между първо и второ четене се очакват изменения от почти всички парламентарни групи. Предстоят дебати по най-спорните предложения – като режима на средната скорост, ролята на общините и начина на връчване на фишове. Законодателните промени са обемни, но целят дългосрочна реформа на пътната безопасност в страната.
Кабинетът ще намалява с 20% смъртността на пътя с 37 мерки (обновена)
Лошата пътна настилка е причината за тежката катастрофа край Луковит
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: