В деня на номинациите за наградите „Еми“ тази година един от двамата изпълнителни директори на Netflix Рийд Хейстингс изобщо не успява да стигне до новините и да види огромния успех на компанията. Най-голямата стрийминг платформа в света, която предлага на зрителите всичко от „Stranger Things“ до „The Crown“, печели безпрецедентните 160 номинации. Втора е HBO със 107.
Хейстингс се определя като голям „фен“ на НВО, но се радва, когато вижда резултатите. 59-годишният бизнесмен наскоро публикува книгата си „No Rules Rules“, която разкрива характерната за Netflix корпоративна култура. Това е компания, в която всеки може да бъде сменен по всяко време и никой не е сигурен за своята позиция. Всеки служител може да стане обект на така наречения от Хейстингс „тест за оцеляване“ – метод, описван от мнозина като „Игрите на глада“.
От своето създаване през 1997 г. Netflix успя да преодолее конкуренцията на компанията Blockbuster, която е доставчик на услуги за отдаване под наем на домашни филми. Тя промени историята, като създаде преход от DVD устройствата към стрийминга. Действа преди всички останали опоненти на пазара и се утвърди буквално като холивудско студио.
Най-много компанията спечели по време на пандемията от коронавируса, когато всички прекарваха почти цялото си време у дома. През това лято Netflix обяви, че е привлякла 193 милиона абонати, а почти 26 млн. от тях са се включили между януари и юни – най-тежките месеци на пандемията. 2020 беше и годината, в която се появиха новите играчи на пазара като Disney+, Quibi, Peacock и HBO Max. Ясно е кой бе най-успешен. Но въпреки големите успехи, стремежът към постоянното развитие е налице.
Хейстингс властва над империята като крал философ, както го описва Анди Мийк от „The Guardian“. Той мисли за бъдещето и постоянно е нащрек за всички заплахи, които могат да го обградят.
„Фразата, която използваме в компанията, е: „Не струваме“, каза гордо Хейстингс пред британската медия. „Много сме добри. Но не струваме в сравнение с това какви ще бъдем след три години“.
Отношението му към работата е такова, че няма постоянно удовлетворение. Изпълнителен директор изглежда като лесна работа, особено когато имаш над 5 млрд. долара нетни активи, но работата на Хейстингс се състои в това да избира всяка следваща стъпка на компанията. „Определяйте ме като изпълнителен директор на мира, а не на войната“, казва той.
Netflix вече гледа на голямата игра по друг начин – не мисли за конкурентите в лицето на HBO или Disney+. Мачът вече е Netflix срещу четенето на книга, стрийминг платформата срещу игрите, Netflix срещу сърфирането в YouTube или срещу излизането навън с приятели. Затова компанията влезе и в риалити жанра, предлагайки на зрителите шоу от типа на „The Floor Is Lava“ и „Love Is Blind“.
За да даде пример как стрийминг платформата избира в коя посока да поеме, Хейстингс дава за пример шоуто „Tiger King“. Тази пролет всички заговориха за Джо Екзотик, а тези, които не знаят за какво точно става въпрос, най-вероятно са чували приятелите им да го коментират поне веднъж. Документалната поредица за 57-годишния мъж се превърна в културен феномен дотолкова, че един репортер попита президента Доналд Тръмп дали би обмислил да освободи от затвора екзотичния шоумен.
„Вижте го от този ъгъл: Всеки човек от екипа има власт върху бюджета и някой е повярвал в „Tiger King“, казва Хейстингс. „И тогава залагаме. Но не е като да слагаме милиард долара в този залог, не от това зависи бъдещето на компанията“.
„Помислете за Илън Мъск и за SpaceX. Те имаха един изстрел, нали? И тогава всички разчитат на Илън – той е шефът. Това е нужният подход, когато преследваш определена голяма цел. Но в Netflix ние имаме бизнес модел, който съдържа много различни заглавия и продукти. Така че трябва да връчим властта в ръцете на много хора, които да вземат тези решения“, обяснява изпълнителният директор.
В книгата си „No Rules Rules“ той обяснява за своя прословут „тест за оцеляване“. „Ако някой напуска, би ли направил всичко, за да го накараш да остане? Ако отговорът е „да“, всичко е наред и продължаваме напред“, обяснява Хейстингс. „В „Игрите на глада“ всеки, освен един, умира. В нашия случай няма определен брой хора, които трябва задължително да си тръгнат всяка година. Ако всички са успешни, всички са щастливи. Това е процес“, казва той.
Ако някой обаче се окаже неуспешен, то той си тръгва от компанията. Такъв е случаят с финансовият директор Дейвид Уелс, който е много добър приятел на Хейстингс, но не е издържал теста. Компромис няма – Уелс си тръгва, за да дойде „по-продуктивен“ служител, а двамата с изпълнителния директор си остават приятели, както споделя Рийд в интервю за „Variety“.
А за тези, които оцеляват, най-важният въпрос е какво ще предложи бъдещето. В момента компанията инвестира сериозно в държави като Великобритания, за да изпревари местните канали в момент, в който не се произвежда много съдържание. „Те купуват всичко“, казва директорът на търговската група „Pact“ Джон МайВай.
Пандемията обаче повлия и на Netflix. Миналия месец компанията спря драмата „The Society“. „Продукциите, които заснемаме – ето там се появява проблемът“, обяснява Хейстингс. „Защото няма как да намерим виртуална резерва. Преди два дни приключихме снимането на филм на Райън Мърфи. Справяме се добре в Европа. Но ако се замислите за снимачната площадка, за актьорите, които са там – коронавирус кризата влияе върху работата ни в този аспект. Същото важи за работата ни в офиса“.
И все пак – доминацията на стрийминг гиганта е невероятна. В последното проучване на „Piper Sandler“ сред 1000 потребители в САЩ 41% от анкетираните са отговорили с Netflix на въпроса „Коя видео услуга ще използвате в случай на забрана за излизане от вкъщи?“. 28% са отговорили Amazon Prime, а 20 на сто – Hulu. А отделно проучване сред 600 души показа, че малко повече от половината респонденти са толкова доволни от Netflix, че биха си плащали допълнително всеки месец.
Дали това кара Рийд Хейстингс да се чувства спокоен или по-скоро да се придържа към максимата на бившия изпълнителен директор на Intel Анди Гроув, която гласи, че „само параноиците оцеляват?“.
„Параноиците не могат да различат реалността от измислицата. Ако си параноичен, ще се бориш срещу всякакви фалшиви заплахи. Бизнесът е като шах, това е трудното в него. Трябва да разбереш кои пътища ще преоткриеш и накъде ще се насочи играта. Ако не разкриеш дори един, който е трябвало – шах и мат“, обяснява Хейстингс.
„Бизнесът не е само в това да си параноик за всички възможни заплахи. Трябва да разбереш кои са реалните и да се концентрираш върху тях. Сигурно ще има евентуални алтернативи на Netflix. Но ние опитваме да работим с правилния манталитет, за да се приспособяваме именно в такива ситуации“, добавя изпълнителният директор на стрийминг платформата.
Прочетете още:
Новите звезди на Netflix: Принц Хари и Меган Маркъл
Тим Дейви, който забрани на журналистите от BBC да изразяват политически позиции
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: