"Носталгията" на Gen Z по аналоговото минало не е това, което изглежда

"Носталгията" на Gen Z по аналоговото минало не е това, което изглежда

Снимка: © Getty Images

В живота си твърде често съм чувал репликата: “ами то вие младите само цъкате по компютрите”. Някак с пренебрежение една част от обществото се опитваше да убеди по-младата му част, че в това да прекарваш време в интернет пространството като че ли има нещо нередно.

Същите тези хора сега навярно искат помощ, за да си припомнят как да възстановят забравената си парола във Facebook или те питат дали им трябва TikTok.

За представителите на моето поколение - Gen Z, обаче никога не е ставало дума за “цъкане по компютъра”. Да, грижили сме се за дигиталните си домашни животни в jivotno.com, засаждали сме дръвчета в онлайн горички и всеки ден сме обличали своята анимирана лейди в Lady Popular. С времето нещата в интернет се промениха, сменихме някои места, открихме нови платформи, но така и не излязохме от мрежата.

Не спряхме да “цъкаме”, защото именно чрез дигиталните устройства открихме много части от себе си. Родените между 1997 г. и 2012 г. всъщност са първото поколение, израснало изцяло в цифрова среда. И може би за добро. Можете ли да си представите как щеше да изглежда онлайн обучението в училище по време на COVID пандемията, ако не можехме да се ориентираме толкова бързо.

Технологиите за Gen Z не са просто начин за комуникация - чатове или споделяне на миймове. Те са средство за себепознание. Социалните мрежи играят роля във формирането на представите за света, а много от онлайн общностите - групови чатове, форуми за книги, канали в discord, се разглеждат като съвсем нормално продължение на социалния живот.

За някои интернет дори може да бъде бягство от реалността или поне от една част от себе си. Скорошно изследване за технологичните навици на младите хора показа, че почти 46% от Gen Z водят “двоен живот” в интернет.

Проучването е направено от OnePoll сред 2000 души, разпределени поравно между четири поколения. То е част от кампанията "Meet Your Digital Self" на Lenovo, която изследва как постоянната промяна в технологиите се отразява на менталното здраве на младите хора. То показва и че 53% от Z-поколението споделя, че се чувства по-спокойно да се изразява онлайн, отколкото в реалния живот.

Устройствата до някаква степен ги овластяват, дават им комфорт или им предоставят среда за комуникация, забавление и дори учене.

В последните години се наблюдават няколко мании сред младите, които могат да ви заблудят, че те са готови да се откажат от технологиите.

Снимките с аналогови фотоапарати отново са на мода. Стрийминг платформи като Spotify и Apple Music си остават популярни, но винил и CD дисковете също бележат завръщане. Миналата година продажбите на плочи достигнаха 20-годишен връх от 5,9 млн. бр. само във Великобритания. В САЩ за периода 2020-2022 г. беше отчетен скок с близо 98%, като се очаква тази година продажбите на грамофонни плочи да се увеличат почти двойно спрямо последните три години. Зад цялата тази еуфория стоят именно младите потребители.

Най-странната тенденция е може би около ретро телефоните с капаче или flip phones, както би ги нарекло едно Gen Z. Това възраждане на семплите устройства се дължи предимно на носталгията по 2000-те години. Търсенията в Google на тези устройства са се увеличи с близо 15% сред представителите на това поколение, съобщава сайта за технологии ZDNET.

Но това преминаване към аналоговото е само привидно. Винилните плочи не изместват Spotify. Снимките, направени с лентовия фотоапарат, биват впоследствие качвани в Instagram. А този ръст в търсенията на телефони с капаче е именно онлайн. Нали не мислите, че то идва именно от потребителите с такива устройства?

Gen Z може да се чувства носталгично по по-скромното технологично минало. Повечето от тях обаче дори не са живели в него, затова и не спират нито с TikTok, нито с компютритe. За тях връзката с интернет и технологиите остава на преден план. Важно им е да разполагат с неща, които не само ще са им необходими, но биха улеснили и ежедневието им. Без значение дали те ще се прилагат в писането на домашни, разговорите с приятели или друга помощ.

Ето защо Lenovo отдавна е спечелила тяхното внимание. Технологичната компания остава глобален лидер в иновациите. В края на 2022 г. стана и една от най-популярните марки сред младото поколение.

Тя се изкачи до четвърто място в маркетинговотo проучване на Ad-Age за третото тримесечие на 2022 г. То класира 20-те най-големи марки сред потребителите на възраст между 18 и 24 години. Изследването взема предвид нагласите на младите да закупят даден продукт или услуга от дадената компания, предлаганото качество и разпознаваемостта на самия бранд.

Тази година Lenovo показа, че продължава да се старае, за да задоволи нуждите на своите млади клиенти (и не само). По време на Lenovo Innovation World 2024 представи най-новите си продукти, които не само подобряват, а трансформират потребителското изживяване.

С тях идват и много нови иновативни функции, базирани на нещото, което улеснява живота на всяко Gen Z. А именно - изкуственият интелект.

Smart Modes опцията например дава възможност за персонализиране на компютъра с режими, които се адаптират в движение спрямо нуждите на потребителя. Понякога е трудно да се съсредоточим в едно конкретно нещо, което правим. Интернет е пълен с толкова много сайтове и реклами, които могат да са разсейващи. Затова режимът "Внимание" (Attention Mode) може да блокира тези отвличащи вниманието дразнители, за да се съсредоточите върху задачите си спокойно.

Някои имат и навика да се увличат в продължително гледане на сериали или скролване онлайн. В тези случаи Lenovo представя функции, които напомнят на потребителите, че е хубаво от време на време да правим почивки. Да, особено от лаптопа. А за тези, които имат вредния навик да се изгърбват на стола, режимът предупреждава и за неправилна стойка.

Ерата на дискетите и "ох, къде ми е USB кабелът" отдавна е отминала. Gen Z може да има носталгия към 2000-те години, но едва ли иска да се върне във времето, където прехвърлянето на снимка от телефона към лаптопа отнемаше не само време, но и усилия. Вече сме в ерата на лесното и бързо споделяне на изображения от смартфона към устройствата на Lenovo. И това е благодарение на смарт функцията Smart Share.

С нея потребителите могат без усилие да натиснат своя смартфон по екрана и само за няколко секунди да свържат и двете устройства през приложението Smart Share. Дебатът дали си с Android или с iOS тук не е от значение, защото функцията поддържа и двете операционни системи.

Lenovo има и Smart Care. От името се досещате, че става дума за грижа. Услугата предлага поддръжка и отстраняване на неизправности в реално време от техници на компанията. За някои проблеми няма да ви се налага да чакате толкова много заради инструмента с изкуствения интелект, който предлага бързи съвети и решения.

Функциите са не само готини, но и практични и могат да бъдат намерени в някои от най-новите модели лаптопи. Те бяха представени в рамките на По време на Lenovo Innovation World 2024, макар и все още да не са налични на пазара.

Едни от най-добрите иновации се забелязват в серията Lenovo Aura Edition. Тя е резултат от многогодишното сътрудничество на компанията с Intel, което предлага на потребителите най-доброто в областта на първокласната изработка, дизайн и иновативни технологии.

Lenovo Yoga Slim 7i Aura Edition (15″ Intel) | AI-Fueled Creativity | Lenovo  US

Едно от "бижутата" в тази серия е Lenovo Yoga Slim 7i Aura Edition (15”, 9). Ако сте като мен и технологичните детайли ви впечатляват, ще споделя, че лаптопът е задвижван от процесора Core Ultra на Intel с високопроизводителна интегрирана графика. Сензорният екран е с изключително висока резолюция - 2.8K OLED. Все пак никой не иска да гледа любимите си филми с лошо качество - още един удар срещу носталгията по 2000-те години.

Иновативните функции Smart Modes, Smart Share и Smart Care са включени и в устройствoто от "бизнес" каталога на Lenovo - ThinkPad X1 Carbon Gen 13 Aura Edition. Това е най-съвременният бизнес лаптоп, също разработен съвместно с Intel.

ThinkPad X1 Carbon Gen 13 Aura Edition | Premium 14 inch AI PC for business  | Lenovo US

Освен възможностите с изкуствен интелект той разполага с технологията Intel® Core™ Ultra - ново поколение процесори, проектирани да доставят възможно най-добра производителност. С други думи - няма да имате никакви проблеми да си свършите бързо и ефикасно работните задачи.

Каталогът с иновации на компанията не се изчерпва до тук. В него е и Lenovo Yoga Pro 7 (14 ”, 9). Той ще е най от полза за всички творчески насочени младежи и създатели на съдържание, които трябва да мултитаскват или да използват по-сложни програми. Лаптопът е с 14.5” PureSight Pro OLED дисплей, който има невероятна точност и яркост на цветовете.

Потребителите, които имат интерес към графичния дизайн и обработка, могат да се възползват и от софтуерния пакет Lenovo Creator Zone. Той се задвижва от изкуствен интелект с модел Stable Diffusion 3 и само с няколко думи може да генерира изображения и да редактира визуално съдържание.

Пакетът е наличен за Lenovo Yoga Pro 9i, като се предвижда поддръжка и за други устройства Lenovo Yoga.

Привързаността на Gen Z по миналото без много технологии може и да е романтична. Но тук в настоящето тя просто няма особено голям шанс срещу подобни иновации, които правят живота на всеки по-лесен, а "цъкането по компютрите" вече е удоволствие.


Ние използваме "бисквитки" и други персонализиращи технологии, за да подобрим вашето преживяване в нашия сайт, да ви покажем персонализирано съдържание, таргетирана реклама, за да анализираме трафика на сайта и да проследим откъде идва нашата аудитория. Ако искате да разберете повече по темата можете да прочетете нашата "Политика на поверителност", както и "Политика за съхранение на личните данни", съобразно регламента за GDPR, който е в сила от 23 май 2018г.

Избирайки "Приемам", вие се съгласявате да използваме вашите "бисквитки" и други трафични данни.

Приемам