Снимка: © Getty Images

Колко често ви се е случвало, след като сте пазарували онлайн, да попадате на реклами с подобни продукти във всяко приложение, което отворите в рамките на следващата седмица? Apple пусна нова опция в обновения си софтуер iOS 14.5, с която позволява на потребителите си да изключат проследяването от други приложения с цел таргетирана реклама – ход, който доведе до критики от страна на Facebook и още много компании.

Настройката „App Tracking Transparency“ вече е активна за всички, които са обновили операционната си система с най-новата ѝ версия iOS 14.5. Освен ако потребителят не даде изрично разрешение на дадено приложение – включително апликация на Apple – то не може да използва данните му за таргетирана реклама, за споделяне на локация или уникалното потребителско ID с трети страни.

Промяната беше загатната още през юни 2020 г. на една от световните конференции, организирани от Apple. Тя се радва на подкрепата на защитниците на личните данни, но среща критики от Facebook на Марк Зукърбърг, които твърдят, че по този начин се нанасят огромни вреди на рекламния бизнес.

Изпълнителният директор на Apple Тим Кук нарича прозрачността и поверителността „фундаментални човешки права“. Той започна промени в тази насока още с пускането на iOS 14.3.

Всеки път, в който потребителите на Apple с операционна система iOS 14.5 теглят на iPhone-ите си или на други устройства дадено приложение, получават известие. То им дава опция да изберат дали да разрешат, или забранят активността им да бъде следена в приложения и сайтове.

Ако потребителят е пропуснал да се възползва от опцията, може да я намери в настройки и да я изключи или включи от там. Ако я спре, това означава, че нито едно от блокираните приложения няма да има достъп до данни, използвани за таргетирана реклама, твърдят от Apple. Това не означава, че рекламите ще изчезнат, просто няма да са насочени към съответния потребител във вида „препоръчано за вас“.

От Apple вярват, че подобни опции за поверителността са голямата разлика между нея и конкурентите ѝ. Ако дадена компания наруши правилата и следи потребителите въпреки тяхното несъгласие, ще бъде свалена от App Store.

Още през декември Facebook започна кампания срещу Apple. Ръководителят на рекламния им бизнес отдел Дан Леви обвини Тим Кук, че с новата опция за поверителност „ще установи контрол върху целия интернет“. „Това е против персонализираната реклама и мислим, че ще върне света назад с 10 или 20 години“, каза той.

В кампанията си Facebook изтъкват, че жертвите на промяната ще бъдат „кафенето на ъгъла, приятелят ви, който иска да рекламира малкия си бизнес, братовчед ви, който е пуснал услуга за организиране на събития, и софтуерните разработчици, които надграждат използваните от вас приложения“. Тези хора, твърди компанията на Зукърбърг, ще са големите губещи, ако не могат да пускат персонализирани реклами.

Ходът на Facebook не е изненадващ, защото те са едни от най-важните участници в този процес. Не са обаче сами „в опозиция“. Група от най-големите медийни, технологични и рекламни компании в Германия, водена от издателската къща Axel Springer, пусна жалба до конкуретния регулатор, в която твърди, че промяната ще доведе до 60% спад на рекламните приходи за разработчиците на приложения.

Във Франция са на другия полюс. NOYB – Европейският център за цифрови права – написа писмо до местния регулатор, занимаващ се с поверителността, в което настоява, че компаниите, следящи потребителите, извършват незаконна дейност.

„Ние създадохме „App Tracking Transparency“ по една-единствена причина – защото споделяме вашите притеснения, че потребителите са проследявани без тяхно съгласие“, казва директорът за глобална поверителност в Apple Джейн Хорват в отворено писмо.

Тя атакува Facebook, че имат напълно различен подход към таргетирането. „Те използват данни за активността на потребителите в интернет, за да правят персонализирани реклами“.


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Прочети