TAG Heuer с лабораторно-синтезирани диаманти, Panerai с рециклирана стомана, златен Chopard, създаден след "отговорен добив" на скъпия метал, Breitling с каишка от еко-найлонови нишки - пазарът на луксозни часовници вече се променя заради все по-високите очаквания на новото поколение потребители с интерес към опазването на околната среда.
Няма по-ясен знак за това от факта, че човек като Леонардо ди Каприо инвестира парите си в брандa за часовници ID Genève - първата швейцарска компания в луксозния сегмент със сертификат B Corp за социално и екологично "отговорно производство".
Ди Каприо е известен с благотворителните си кампании и застъпничество за природозащитни каузи, а ID Genève e известна с това, че използва само рециклирани материали и вторично употребени части в своите часовници.
Решението на актьора да подкрепи компанията през октомври привлече вниманието, защото се разминава с досегашната традиция - обикновено луксозните брандове плащат на звездите, за да рекламират техните аксесоари, а по-рядко хора от шоубизнеса влагат своите пари в тях.
Разбиването на традицията е и това, което стои зад основната идея на компанията - консервативна индустрия като тази на производителите на скъпи часовници като цяло изостава в прилагането на еко-устойчиви практики. Създателите на ID Genève се възползват от това и го превръщат в конкурентно предимство.
Компанията е основана в края на 2020 г. от трима млади швейцарци, като днес има само шестима служители и работи на печалба.
Интересът на Леонардо ди Каприо е най-големият им PR-удар. През октомври той се включва със свой дял при привличането на 2 млн. долара инвестиция. Целта на набирането на средствата е ID Geneve да открие своя лаборатория за иновации и разработване на материали и технологии за кръгово производство.
Малко след обявяването на инвестицията, Ди Каприо се появява на събитие в Ню Йорк с техния лимитиран модел CIRCULAR S - спортен часовник със 100% рециклирана стомана.
Корпусът на модела е създаден от отпадъчни суровини от часовникарската индустрия, които се претопяват в слънчева пещ. Рингът от карбон е от рециклирани материали от производството на турбини.
Механизмът е от обновени непродадени запаси на друг швейцарски производител. Каишките са от растителни отпадъци, събирани от парковете в Лондон, опаковките на продуктите са биоразградими.
Това не е единствената швейцарска марка, която променя стратегията си в посока на съобразяване с климатичните промени, пише Financial Times.
Breitling например поеха ангажимент да заменят златото си с напълно проследимо производство, отговарящо на стандартите за етичен добив, до март 2025. Panerai заменят тежките кутии за съхранение на часовници с по-леки опаковки, Oris обявиха програма за намаляване на въглеродния отпечатък.
Дали екологичният елемент би наклонил везните при избора на луксозен часовник - не е съвсем сигурно, коментира пред Hollywood Reporter Скот Мелър от представителя на серия известни марки в града на звездите Лос Анджелис.
"Хората все още избират и купуват часовници според традиционните причини - задвижване, функции, визията върху китката. Но в същото време са осъзнати и за ефектите върху околната среда и показват, че се интересуват и от това. Устойчивостта в един часовник добавя стойност, в това няма спор", казва той.
Новата покупка на Rolex, която може да преобърне индустрията на луксозните часовници
Фалшивите часовници стават все по-съвършени, а 50% от тях са на една конкретна марка
Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук: