Съдът окончателно спря новата организация на движение в центъра на София Снимка: © BoulevardBulgaria.bg

Върховният административен съд (ВАС) окончателно постанови Столичната община да прекрати новата организация на движение в центъра на София, става ясно от решението публикувано на сайта на институцията.

ВАС оставя в сила разпореждането на първа инстанция, според което незабавно трябва да бъдат прекратени действията на длъжностни лица от Столичната община, разпоредени от заместник-кмета по транспорт Илиян Павлов, по въвеждане на нова постоянна организация на движението в центъра на София чрез разчертаване на нова пътна маркировка, поставяне на пътни знаци и т.н.

"Не е налице законова норма или административен акт, въз основа на който се извършват фактическите действия, поради което същите са лишени от основание и правилно съдът е разпоредил тяхното прекратяване", отбелязва ВАС в мотивите си.

От думите на зам.-кмета по транспорта в София Илиян Павлов стана ясно, че общината няма да върне старата организация на движение - вместо това ще остане да действа временна такава.

От ВАС посочват, че към момента на извършване на фактическите действия по новата организация на движението, периодът на действие на Генералния план за организация на движението на Столичната община е изтекъл, следователно няма действащ план.

Затова потвърждава и разпореждането на съда на първа инстанция да се прекратят „безусловно“ действията по реорганизация на движението в центъра на София.

След решението на съда БСП в София поиска оставката на зам.-кмета по транспорта в Столичната община, а ГЕРБ - директно на кмета Васил Терзиев.

Според Борис Бонев от "Спаси София" решението на съда не означава, че трябва да се върне старата организация на движението около НДК, а единствено да се спрат фактическите действия по новата.

Зам.-кметът по транспорта към Столичната община Илиян Павлов обясни, че за да не остане организацията на движението недовършена, е въведена и временна такава. Междувременно е започнала подготовката на процедура по изготвяне за нов Генерален план за организация на движение в София.

От "Спаси София" твърдят, че и предходната организация на движение по бул. "Патриарх Евтимий" преди обособяването на бус лента и велоалеи на практика също е незаконна, защото е била въведена през 2019 година, след изграждането на третата линия на метрото, когато София отново не е имала актуален генерален план за движение.

Кметът на София Васил Терзиев вече призна, че въпреки че смята проекта за целесъобразен, общината е допуснала грешки при реализацията му и комуникацията с гражданите.

Направихме го много бързо, направихме го без обсъждане, стъпихме на стара информация и дискусии и подцених този проблем.“, каза още кметът на София.

„Не съм доволен от цялостната реорганизция на движението в центъра. Учили са ме да използвам думи като "сгреших" и "извинявам се", някои от тях трябва да влязат в употреба в този случай.“, заяви Васил Терзиев.

Впоследствие в района на НДК беше въведена временна организация на движение, която запази еднопосочното движение по ул. „Фритьоф Нансен“, въпреки настоящата маркировка.

Решението на ВАС за спиране на новата организация на движение е окончателно и не подлежи на обжалване.

Мащабната реорганизация на движението в центъра на София беше реализирана изненадващо и без предупреждение в почивните дни около Великден.

Според общината целта на промените е да се съкрати времето за пътуване с градски транспорт в центъра, където са някои от натоварените линии, както да и да се свържат седем велоалеи, които да облекчат трафика.

Според хората, които живеят в района обаче, промените са влошават ситуацията с и без друго трудното паркиране. Стана ясно, че с реорганизацията са премахнати и част от местата за паркиране за хора с увреждания.

Проектът не е нов. Изграждането на бус лента на „Патриарх Евтимий“ е заложено още през 2011 година, когато София се управлява от ГЕРБ.

Васил Терзиев: Допуснахме грешка с промените на движението в центъра на София, която ще поправим


Ако нашият сайт ви харесва, можете да се абонирате за седмичния ни нюзлетър тук:

Бизнес

Това ли е краят на Northvolt - най-голямата компания за батерии в ЕС?

Някогашната надежда на ЕС за пазара на електромобили обяви неплатежоспособност

16:08 - 22.11.2024
Живот

Испания глоби Ryanair и други нискотарифни компании заради допълнителни такси

Доплащането за багаж и място нарушава права на потребителите, смята Мадрид

15:29 - 22.11.2024
Важно днес

Генералният секретар на НАТО ще разговаря с Тръмп за Украйна

Срещата идва на фона на новата ескалация във войната, която Русия води

13:43 - 22.11.2024